Heb ik een kortere singel nodig of juist niet..?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Meloi_1990

Heb ik een kortere singel nodig of juist niet..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 11:21

Er zijn al heel wat discussies over dit onderwerp geweest bij ons maar ik ga toch is de bokkers om hulp vragen omdat ik van jullie tot nu toe super tips heb gehad!!

Wij hebben een kruising arabier met welsh pony van 1.41. En ze is nog al "rond" haast geen schoft enz. Nu hebben we speciaal door de zadel maken het zadel laten na kijken en het past! Natuutlijk heel fijn.. alleen ben ik bang dat mijn oude singel eigenlijk niet goed genoeg meer is. Mijn singel zit zowel links al recht bijna zo hoog als maar kan en aansingelen kost bij haar even wat moeite omdat daar voorheen super hardhandig mee om is gegaan. En gemeen ook ze is daarom ook niet vriendelijk als iemand vehalve ik dat doe. Mij laat ze toe. Affijn onze singel is van gesp tot gesp zo'n 116 cm... angezien we zo veel moeite moetten doen... is een kortere nodig of is dit juist wel de goeie maat want de ene instructeur zegt ja is goed zo.. de ander zegt mwuah mag korter.. dit is de eerste x in 20 jaar paardrijden dat is dit mee maak. Tevens is zij de kleinste en rondste die wij ooit in bezit hebben gehad....wie o wie kan me wat tips geven?? Alvast hartelijk bedankt.

Gianti

Re: Heb ik een kortere singel nodig of juist niet..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:31

Als die op bovenste gaat je aan beide kanten zit, misschien Eem kortere met elastiek?

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:39

Gaat het om een dressuurzadel of veelzijdigheidszadel?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:45

Gewoon van iemand een maatje kleiner lenen en kijken of dit beter zit. Allebei op het hoogste gaatje is meestal niet heel handig.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:47

116 cm bij een pony zal wel een vzh zijn. (Mijn dikste trekpaard heeft 100 cm bij een dressuurzadel nl XD)
Kijk eens voor een barefoot stretch en breath of een fra singel. Die zijn volledig uit elastiek, ideaal bij de rondere paarden omdat het hem aanpast en fijn voor een paard met singelnijd.
De fra zijn vrij stug, daar zou ik dan 100 cm bij nemen (is aan beide kanten 5 cm lager aansingelen dan dat het nu is, even meten of dat uitkomt op je singelstoten)
De barefoot rekt behoorlijk mee, daar zal volgens mij een 90-95 wel passen dan.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:51

Kijk eens naar een anatomisch gevormde singel. Dat gebruik ik ook voor mijn rondgeribte Ijslander bij wie zadels gemakkelijk schuiven ook als het zadel wel goed past.

Geen singel met elastiek gaan gebruiken dat zorgt juist voor meer schuiven.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:57

Ook ik zou kijken naar een kortere singel, dan heb je toch wat meer speling.
Let wel op met elastieken singels. Ze schuiven vrij snel, je kan al snel te strak aansingelen en ze zeggen dat je deze singels om de 3 maanden moet vervangen. Als het elastiek namelijk oud wordt zonder dat je het door hebt, kan het gevaarlijke situaties opleveren.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:59

Wat ik altijd als regel aangehouden heb met de lengte van singels is de volgende;
Dressuursingel- tussen gespen en onderkant zweetblad een handbreed ruimte.
Spring of vzh singel- gespen tot halverwege de singelstoot.
Voor ons heeft dit altijd prima gewerkt :-)

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:20

Duhelo schreef:
116 cm bij een pony zal wel een vzh zijn. (Mijn dikste trekpaard heeft 100 cm bij een dressuurzadel nl XD)
Kijk eens voor een barefoot stretch en breath of een fra singel. Die zijn volledig uit elastiek, ideaal bij de rondere paarden omdat het hem aanpast en fijn voor een paard met singelnijd.
De fra zijn vrij stug, daar zou ik dan 100 cm bij nemen (is aan beide kanten 5 cm lager aansingelen dan dat het nu is, even meten of dat uitkomt op je singelstoten)
De barefoot rekt behoorlijk mee, daar zal volgens mij een 90-95 wel passen dan.

Haha duh, laten we het er maar op houden dat het zondag is :o

Beste even meten van halverwege de singelstoot tot de andere kant halverwege de singelstoot. En bij de wat rondere pony's werkt een singel zonder elastiek vaak beter.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:31

Ineke2 schreef:
Kijk eens naar een anatomisch gevormde singel. Dat gebruik ik ook voor mijn rondgeribte Ijslander bij wie zadels gemakkelijk schuiven ook als het zadel wel goed past.

Geen singel met elastiek gaan gebruiken dat zorgt juist voor meer schuiven.

Die ervaring heb ik tegenovergesteld. Van een anatomisch gevormde (bont)singel werd de mijne chagrijnig. Op de FRA elastiek singel loopt ze erg fijn en ruimer dan op eender wat voor singel. En zadel schuift echt niks hoor.

Het is echt uitproberen wat jou paard het fijnste vind qua singel. Mijn vorig paard had een voorkeur voor aeropreen zonder elastiek, daar loopt mijn merrie compleet niet op.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 09:02

gewone singels met elastiek zijn idd geen strak plan bij rondere ponys. een S&t of een FRA zijn helemaal anders van materiaal en schuiven zelfs op mijn trekpaarden niet.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 09:18

Als hij al zo hoog zit zou ik toch kleiner gaan, je weet maar nooit als ze eens even wat afvalt, dan kan je niet meer bij singelen.

Meloi_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 12:31

Wat een reacties super bedankt. Ee hebben nu een vhz er op.liggen. we willen toch langzaam aan gaan kijken nog naar een dresuur en voor ee bij naar een boomloos. We hebben alleen wel al gemerkt dat elastiek dus echt 10x niks is. We moetten m te snel vervangen en daarnaast vind zij t zelf ook niks. We gaan zo metteen even naar de ruitersportzaak voor een singel te kijken ! Das tevens ook bij de plaatselijke zadelmaker!