Het gebruik van een zadeldekje en pad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Icrack

Het gebruik van een zadeldekje en pad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 20:42

Ik trek mijn zadeldekje altijd de zadelkamer in bij het opzadelen, maar hoe doe je dat als je bv een ophogende pad gebruikt. Trek je die ook de zadelkamer in? Of leg je een pad gewoon los op de rug, zadel erover en klaar, hoe doe jij dat?
Gebruik je alleen een ophogende pad onder je zadel, of samen met een gewoon zadeldekje...

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:45

Alles wat ik onder mijn zadel leg, dekjes, pads etc trek ik in de kamer en in het kussenkanaal. Je wil ten alle tijden de schoft en ruggengraat zo vrij mogelijk houden. Als een dekje of onderlegger strak ligt op de schoft trekt het helemaal strak als er gewicht op het zadel komt.

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:49

Ik heb een dekje, en een pad die van achter ophoogt. Deze trek ik niet zo extreem omhoog als een dekje alleen, met wel iets. Omdat als je aansingelt trekt het toch wat strak, en zo hou je nog wel ruimte over zonder dat gelijk je pad slecht ligt.
Tegen mij was in de winkel verteld dat ik de pad het best los op de rug kon leggen en het dekje erover, omdat het prima blijft liggen en zo minder opvalt. Ik heb dit 1 keer gedaan, en er zitten allemaal gaatjes in die pad. Als ik klaar ben met rijden staat heel die afdruk van die gaatjes bij mijn paard in haar rug (net als wanneer je een te strakke broek hebt, of afdruk van een elastiekje om je arm), en dat vond ik zo sneu dat ik hem nou maar over mijn dekje heen leg.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 20:52

Daphneeeej schreef:
Alles wat ik onder mijn zadel leg, dekjes, pads etc trek ik in de kamer en in het kussenkanaal. Je wil ten alle tijden de schoft en ruggengraat zo vrij mogelijk houden. Als een dekje of onderlegger strak ligt op de schoft trekt het helemaal strak als er gewicht op het zadel komt.

Precies, ook mijn gedachte. Maar vroeg mij af of het ook idd de juiste gedachte was :D

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 20:54

zelmago4it schreef:
Ik heb een dekje, en een pad die van achter ophoogt. Deze trek ik niet zo extreem omhoog als een dekje alleen, met wel iets. Omdat als je aansingelt trekt het toch wat strak, en zo hou je nog wel ruimte over zonder dat gelijk je pad slecht ligt.
Tegen mij was in de winkel verteld dat ik de pad het best los op de rug kon leggen en het dekje erover, omdat het prima blijft liggen en zo minder opvalt. Ik heb dit 1 keer gedaan, en er zitten allemaal gaatjes in die pad. Als ik klaar ben met rijden staat heel die afdruk van die gaatjes bij mijn paard in haar rug (net als wanneer je een te strakke broek hebt, of afdruk van een elastiekje om je arm), en dat vond ik zo sneu dat ik hem nou maar over mijn dekje heen leg.

Mijn eerste gedachte zou ook zijn; eerst een dekje, dan de pad, en dan het zadel. :)

zelmago4it

Re: Het gebruik van een zadeldekje en pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 22:56

Dat dacht ik ook, en doe ik normaal ook, maar omdat het er in die winkel zo duidelijk bij werd gezegd dacht ik joh, laten we het eens proberen.. Nouja voorlopig gaat alles weer boven het dekje :D

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:04

Je kunt qua pad ook het beste eentje nemen die ruggengraatvrijheid heeft. Dus een split in het midden. Zo verhoogt de pad alleen onder de kussens maar kun je hem wel de kamer in trekken zodat schoft en ruggengraat vrij liggen. Net zoals bij een dekje.
Ik doe zelf ook eerst dekje, dan pad, dan zadel. Ik heb zelf een prolite tripad. Die kun je zelf naar behoefte volstoppen. Hij kan dus zowel achter als voor als in het midden ophogen of opvullen. En je kunt de dikte ook zelf bepalen. Ideaal

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 23:08

Ik zat zelf ook naar een prolite te kijken en dan het liefst met 3 vakken aan elke zijde. Jammer genoeg heeft Divoza ze niet zag ik, ik heb namelijk nog een aantal bonnen liggen :D
Mattes kwam ik ook nog tegen alleen heeft deze twee vakken aan elke zijde.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 10:50

Inmiddels in het bezit van een variabele ophogende pad. Ik schrok er wel van hoe dik de pad van zichzelf (zonder inlages) is. Als ik dekje en pad in de kamer trek zit deze stampvol, ondanks dat de kamer breed genoeg is.
Krijg je daar op den duur geen problemen mee? Nu is de pad uiteraard een tijdelijke oplossing, maar toch...

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 23:49

Icrack schreef:
Inmiddels in het bezit van een variabele ophogende pad. Ik schrok er wel van hoe dik de pad van zichzelf (zonder inlages) is. Als ik dekje en pad in de kamer trek zit deze stampvol, ondanks dat de kamer breed genoeg is.
Krijg je daar op den duur geen problemen mee? Nu is de pad uiteraard een tijdelijke oplossing, maar toch...

Dan heb je vast niet die prolite genomen.... ze zijn gruwelijk duur maar echt de beste.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 09:32

Nee, geen Prolite idd. Zijn de Prolite's zoveel dunner?
Duurder maakt mij opzich niet zoveel uit, maar wil dat "duurder" wel terug zien in materiaal en gebruikersgemak :)

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 09:36

Welk dekje heb je nu? Ik heb de tripad van prolite en gebruik de dunste inlage. Bij het opzadelen trek ik het dekje en de pad in de kamer van het zadel. Afbeelding en inzoomen....

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 09:41

Thnx Vwestra :) Op jou foto ziet het een stuk vriendelijker uit dan het beeld wat ik kreeg met mijn aangeschafte pad. Ik had een Rossner pad besteld, maar had dus beter voor de Prolite kunnen gaan zie ik.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 09:45

Icrack schreef:
Thnx Vwestra :) Op jou foto ziet het een stuk vriendelijker uit dan het beeld wat ik kreeg met mijn aangeschafte pad. Ik had een Rossner pad besteld, maar had dus beter voor de Prolite kunnen gaan zie ik.

Absoluut. Rossner is divoza eigen merk. De prolite is 130 euro. Ik had hem aanzienlijk goedkoper hier op bokt bij bokker josie besteld.
Ik zou de rossner terugbrengen als ik jou was.

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 10:06

De prolite heb ik toen besteld met korting bij pas de deux.
Ik ben toen nog wel bij divoza geweest om de verschillende pads te voelen en vond de prolite toen het prettigst.
De tripad Van Le mieux lijkt mij ook nog wel wat. Volgens mij heeft Dekema die.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 21:42

Goed voorbeeld doet volgen! Ik heb mijn aangeschafte Rossner pad terug gebracht en inmiddels een Prolite tripad gekocht. Wat een verademing zeg! De Prolite ligt zoveel beter en past ook veel mooier onder het zadel en vormt zich, samen met mijn gewone zadeldekje, heel fijn in de zadelkamer. Dus he-le-maal blij met mijn Prolite *\o/*

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 23:22

Fijn dat dit beter bevalt :D veel rijplezier!

Britsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 15:21

Ik zie dat er in de prolite tripad geen maten zijn. Kent iemand de lengte van het pad? Want mijn zadels zijn 15 inch en 16 inch en ben bang dat het er zo ver onderuit steekt..

naomie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 13:43

Net zoals mijn zadel dek moet je zadel pad ook gewoon in de kamer trekken. Dit heeft natuurlijk te maken dat je geen scheurplekken gaat krijgen op de schoft.
ik merk zelf weinig verschil tussen het rijden met een sjabrak of een pad.De pads zijn vaker alleen wat dikker. Maar als je een goed sjabrak hebt moet het niet veel uitmaken.

_Lies13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 19:37

Je moet inderdaad alles inde kamer trekken. Als het niet fijn past kan je ook voor een dunner dekje gaan.