Tsja... wat voor inrijdzadel voor deze merrie?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Tsja... wat voor inrijdzadel voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 18:17

Mijn nu vrijwel 7 jarige merrie (zie foto's) is elders zadelmak gemaakt, heeft behoorlijke tijd stilgestaan, maar moet nu weer aan de bak.

Ik moet er binnenkort weer op, nadat de longeerperiode achtr de rug is. Ik kijk dus alvast naar een geschikt zadel.

Ik dacht anvankelijk aan iets van Wintec (niet te duur, enigszins aanpasbaar, lekker licht).

De dressuurwintec van mijn ruin past ze beslist niet, daar verzuipt ze in.

Ik heb een lederen Stübben leenzadel (zo ongeveer 6de hands) van een een gepensioneerde, 1.34 schofthoogte maat 24 jarige Haflinger ter beschikking, die lijkt me echter wat hard, hoewel die qua vorm wel enigzins past. Maar ik wil uitsluiten dat er zometeen iets mis gaat omdat ze meteen al een AUW-zadel op heeft. Ik ga natuurlijk nu nog geen zadel laten aanmeten.

Bovendien heeft ze niet zo veel rug (zelf heb ik zit maat 17.5 inch). Ze lijkt in haar voorkomen wat groter dan ze is, maar is 1.38 stokmaat, dus echt wel een ponymaat, met wel een stevige rugbreedte.

Alle tips en adviezen welkom!

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 13-02-16 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Re: Tsja... wat voor inrijdzadel voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:22

Een ouderwetse Stubben lijkt me niks mis mee (ja beetje hard voor je eigen kont)
maar je wil dat die goed past en daarvoor zal je toch iets van zadelpasser voor moeten laten komen.
Er zijn er wel die oudere zadels willen aanpassen of zelf ook wel tweedehands hebben liggen of je iig advies kunnen geven wat je zou kunnen passen qua boommaat, merk, pasvorm etc.
Dus toch opzoek naar een zadelpasser/maker.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:41

Je kan een zadelpasser laten komen die ook tweedehandsjes heeft liggen. Dan weet je zeker dat het goed past. Ga nou niet zomaar er wat opgooien wat voor het oog past want als gewone mens heb je de kennis niet dat juist te zien

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 18:47

Daarom stel ik de vraag ook, omdat ik er NIET zomaar lukraak wat op wil gooien.

Maar ik ga voor een nog ongetrainde en onbespierde groenige merrie ook de wereld niet uitgeven aan een maatzadel,dat geld geef ik liever uit als zij al een jaartje of zo OHZ loopt. Ze is wel bijna 7 jaar nu, dus we hebben wel en goed beeld van haar ontwikkeling en wat er nog te verwachten valt met name qua spierontwikkeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:52

Dan zou het ook een optie kunnen zijn om haar eerst een half jaar tot een jaar te longeren aan dubbele lijnen zodat ze beter bespierd is. En anders inderdaad een zadelmaker met een ruim assortiment tweedehands zadels.

Wat voor budget zou je nu bijvoorbeeld hebben?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:06

Een zadelpasser/maker snapt ook wel dat je geen super maatzadel gaat kopen... dat doen heel veel mensen niet... maar zolang je pony geen hele rare verhoudingen heeft zal dat ook niet nodig zijn...
een goede zadelpasser kan prima met je mee denken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 19:07

Voor een goed passend licht in gewicht (tijdelijk) inrijdzadel wil ik tot 250 tot 400 euro neerleggen, tweedehands, derdehands of zesdehands, als het maar een hele boom heeft en er redelijk uit ziet. Ik gok er op dat ik daar dan 6-12 maanden max. OHZ mee vooruit kan.
Spieren bouwt de dame vrij snel, hebben we voorheen al gemerkt, dus ik verbeeld me niet dat ik langer dan dat met een inrijdzadel kan doen bij haar.
Voor een definitief zadel gaan er natuurlijk héél andere normen en prijzen gelden.

Overigens is het niet de bedoeling dat er met haar in de "dressuur"richting gedacht wordt, wij denken zelf in richting Freestyle/TREC/Endurance/spring-iets. Dit gebaseerd op haar bouw en bewegingspatroon, maar ook op haar karakter.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 13-02-16 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:10

Wat dacht je van een massimo tölt dit zijn lekker zittende korte zadels.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:12

Thorowgood Cob heb je voor weinig 'op maat'. Fijne zadels voor jonge paarden. Mijn paarden zijn inmiddels over naar maatwerk zadels. Maar tot die tijd prima met een thorowgood gereden. En makkelijk weer aan te passen tijdens de groei en vorming van bespiering.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:16

Een goed (Semi) boomloos zadel misschien? Bijv een Heather moffet flexee zadel. Kopijzer is aanpasbaar en de boom die er in zit is volledig flexibel in alle richtingen. Deze zadels groeien mee met je paard.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:16

Ik weet niet hoe ruim je budget is voor een vast zadel. Maar als dit vrij ruim is zou je ook naar een volledig aanpasbaar zadel kunnen kijken zoals een WoW. Dat kan bijna altijd door een kundig zadelmaker weer aangepast worden en onderdelen verwisseld worden zodat het weer passend is voor je paard. Zo heb je nog andere merken met hetzelfde systeem.

Als dit je niets lijkt zou je dus ofwel uitkomen bij een zadelpasser met veel tweedehandsjes of 1 die boomloos aanbiedt (mits je daarvoor open staat natuurlijk)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 19:38

Het uitgangspunt is echt wel een boomzadel. Ik heb geen zin om op haar te gaan zitten wiebelen doordat ik zelf boomloos niet gewend ben. Ook zij moet gewoon een stabiele zekere ruiter in het zadel hebben, dus experimenten ga ik met haar niet aan bij het verder in- en doorrijden.
Ik twijfel eigenlijk zo, omdat ze een vrij (nou zeg maar:enorm) beweeglijk type is, met een enorme reactiviteit en gevoeligheid, en de daarbij behorende bliksemsnelle reacties, dus een paar eventuele gekke sprongen tot en met rodeo gedrag moeten voor mij wel op te vangen zijn. Dat doe ik dan zometeen toch het liefst op een voor mij bekend boomzadel, want als ik in zo'n begin stadium ook nog onzeker ga worden, zijn we straks nergens meer.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:45

terpentijn schreef:
Het uitgangspunt is echt wel een boomzadel. Ik heb geen zin om op haar te gaan zitten wiebelen doordat ik zelf boomloos niet gewend ben. Ook zij moet gewoon een stabiele zekere ruiter in het zadel hebben, dus experimenten ga ik met haar niet aan bij het verder in- en doorrijden.
Ik twijfel eigenlijk zo, omdat ze een vrij (nou zeg maar:enorm) beweeglijk type is, met een enorme reactiviteit en gevoeligheid, en de daarbij behorende bliksemsnelle reacties, dus een paar eventuele gekke sprongen tot en met rodeo gedrag moeten voor mij wel op te vangen zijn. Dat doe ik dan zometeen toch het liefst op een voor mij bekend boomzadel, want als ik in zo'n begin stadium ook nog onzeker ga worden, zijn we straks nergens meer.

Neem eens een kijkje bij het zadel wat ik noemde, is niet te onderscheiden van een boomzadel en zit dan ook als een boomzadel, super stabiel en genoeg steun.
Boomloos is in dat opzicht niet over 1 kam te scheren. ik heb zelf een Flexible inspiration en heb nog nooit Zo stabiel op een zadel gezeten, de gekste spronen gehad en het zit als een huis.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:46

Ik heb je een pb gestuurd.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:15

Ik denk dat je met veel zadels zult hebben dat ze daar met haar 1.38 in verzuipt. Dat wordt voor een 17.5 inch zadel waarschijnlijk een flinke uitdaging.

Ik zou toch een zadelmaker bellen of die met wat goedkope tweedehands zadels langs wil komen.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:24

Wat denk je van een thorowgood? Wisselbare bomen (tenminste de types T4,T6 en T8 en tweedehands prima binnen jou butget te krijgen

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 22:32

Thorrowgood is al snel te lang denk ik. De pony heeft maar weinig ruimte op de rug.

Ik heb op mijn pony met vergelijkbare bouw een crown zadel liggen, maar dat is boven je budget. Thorrowgood en wintec waren voor haar al flink te lang. Als die Stubben redelijk lijkt te liggen, zou ik die gewoon eens na laten kijken door een zadelmaker. Als dat passend te krijgen is, heb je daar een prima zadel aan.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 22:44

Dan zou er misschien een zadel met franse kussen op moeten. Vanwege de korte rug.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 22:49

Zadelfitter laten komen. Een passend zadel is voor een paard wat je gaat starten net zo belangrijk als in haar latere leven, zo niet belangrijker. Je gaat een kind immers ook niet leren lopen op niet passende schoenen. ;)

Bel gewoon een zadelfitter, geef telefonisch al het bedrag door wat je uit wil geven en kijk of die wat heeft wat jullie allebei past. Sowieso heb je zo iemand al nodig om de maten op te meten en je van advies te voorzien, want nu weet je niet eens naar wat je eventueel moet zoeken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 22:50

Franse kussens zal de stubben wel hebben als t een wat ouder zadel is .
Stubben heeft niet echt aan de Trent keil kussen enzo meegedaan .
Zou de stubben eens laten aanpassen / vullen op de pony z'n rug .
Lijkt me een goede optie .
Bovendien houdt je je budget van nu dan over voor over een jaartje een nieuwer zadel aan te schaffen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:00

Je zou voor je Stübben contact kunnen zoeken met Bianca Liewes, http://www.paard-praktisch.nl/
Iemand hier op stal had een nieuw paard (ook erg onbespierd) en een oud maar niet goed passend zadel. Zadel is opgevuld en eigenaar kreeg een zeer ingenieuze verstelbare pad om de komende maanden door te komen. Daarna 'definitief' opvullen. Ik vond haar een verademing, lekker praktisch en meedenkend. Volgens mij was ze ook niet extreem duur.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:16

Kijk eens naar thorrowgood. Daar rij ik m'n jonge paard ook mee. Twee keer per jaar wordt deze weer pas gemaakt. De laatste keer kom de boom breedte gelijk blijven. Zodra dit zadel niet gewijzigd hoeft te worden ga ik naar een duurder model kijken. Eerder niet hoor!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 18:34

Tsja, aanpassen van de Stübben zal niet gaan, want die is zoals ik al zei, niet van mij, maar van de eigenaresse van een 1.34 maat ouderwets type Haflinger merrie. Ik mag het gebruiken als ik nog hélemaal niets anders heb, maar mag het natuurlijk niet een beetje gaan laten aanpassen op mijn merrie. Het heeft idd. korte kussens. Ik had het ovër een "hard" zadel, daarmee bedoelde ik niet dat ik er hard op zit, maar meer voor de merrie zelf, aangezien het ook al een oud zadel is. Ook heb ik liever voor het verder in- en doorrijden iets dat wat lichter in gewicht is.
Ik ben n.a.v. de tips druk aan het rondkijken en Googlen, maar er zijn zóveel zadel, types en soorten... daar gaat 't je van duizelen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:21

Thoroghwood cob versie
Of de Kent and masters cob
Is dat iets . Is makkelijk aanpasbaar ...
Vindt de Tekna zadels kunstof er ook niet stom uitzien .

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:29

Is een ijslander zdel niet wat ivm de korte rug?