Nieuw paard... het zadel probleem. HELP!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daanbalou

Nieuw paard... het zadel probleem. HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 23:37

Hoi allemaal,
Er is veel gebeurt met mijn andere paard.
Vandaar dat ik een nieuw paard (bijna) heb.
Nu hebben wij nog 2 goede zadels liggen ( 1 spring 1 dressuur zadel)
En hebben wij nu die vraag of dit allemaal gaat passen.
Wij kunnen een zadelmaker laten komen ( wat we waarschijnlijk ook gaan doen)
En deze gaat ons denk ik zeggen dat ik een ander zadel zoek.
aan gezien ik dit zelf moet betalen heb ik daar op dit moment het totaal bedrag ( nog niet ) bij elkaar
omdat aan te kunnen schaffen.
Heeft iemand een tip wat ik voor zo lang tussen mijn zadel kan doen?
Te denken dan aan een bontje of gel pad of ander soort pad wat het pretigste is op dit moment.
heeft er iemand tips?

Ik hoop dat er geen haat reactie's komen of iets dergelijks.
Maar ik vraag alleen jullie mening!
Ik hoop dat jullie dit respecteren!

knollentuin

Re: Nieuw paard... het zadel probleem. HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 23:40

Geen nare reactie maar wel, als je een nieuw paard koopt loop je het risico dat je alles wat je al had niet gebruiken kan.dat had je in moeten calculeren bij aankoop.
Ik zou de zadelmaker laten komen en kijken of je zadels passen of aan te passen. Zijn, als dat niet zo is proberen in te ruilen op een passend zadel zodat je uit de voeten kan. Succes!!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 23:40

Dat ligt helemaal aan het zadel, als het zadel te breed is kan je er een prolite onder stoppen (op aanraden en aanwijzing van je zadelmaker). Als je zadels die je hebt te krap zijn, moe je je paard echt niet gaan pesten met die zadels, want dat schiet het rijden ook geen reet op, als je zadel te krap ligt.

Ik heb ook zadelcrisis gehad en sinds deze week eindelijk een nieuw zadel dat past. Verkijk je niet op een zadel passen, mijn paard is kwpn en heeft een net zo brede boom als een tinker met ook een brede twist en ik maar denken dat hij medium had??

Laat je passer dus naar die zadels kijken en vraag of je er iets onder kan doen, dat is dus namelijk helemaal afhankelijk van hoe ze liggen

KyaraMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 23:42

Niet met gelpads en bontjes gaan werken, daardoor gaat een niet-passend zadel niet goed liggen. Ik zou gewoon wachten met rijden tot dat je wel genoeg geld hebt om een passend zadel aan te schaffen. Tot die tijd lekker je nieuw paard vanaf de grond leren kennen, veel plezier!

mariantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 23:43

Een bontje helpt meestal wel wat om het beter passend te maken, maar dan moet het zadel wel redelijk goed liggen. Daarnaast zou je Paul paree kunnen vragen. Hij past zadels en komt langs. Als de andere zadels nog goed zijn en naar zijn zin, kan je ze miss inleveren tegen vergoeding. Weet niet of het in de buurt is voor je.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 23:50

KyaraMyBest schreef:
Niet met gelpads en bontjes gaan werken, daardoor gaat een niet-passend zadel niet goed liggen. Ik zou gewoon wachten met rijden tot dat je wel genoeg geld hebt om een passend zadel aan te schaffen. Tot die tijd lekker je nieuw paard vanaf de grond leren kennen, veel plezier!

Bij een te ruim zadel kan een prolite pad of bontje prima helpen. Niet voor altijd natuurlijk, maar wel voor beperkte tijd. Je vult de overige ruimte op waardoor het zadel beter blijft liggen, prima oplossing tot het moment dat je een passend zadel hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 00:01

Ik vind een prolite pad het beste werken als tijdelijke noodoplossing.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 00:08

Ik zou ook een tijdelijke oplossing in overleg met je zadelmaker doen. Laat die maar komen en bekijken of het haalbaar is om je huidige zadel(s) te gebruiken. Niet zelf gaan knoeien, daar komen blessures van die gemakkelijk duurder kunnen worden dan het nieuwe zadel waar je nu voor aan het sparen bent.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 00:11

er is veel gebeurd met je andere paard,

mag ik daaruit afleiden dat je hem niet meer berijd, of gaat berijden?

in dat geval kun je toch gerust een zadelmaker laten komen?

je hebt twee zadels om in te ruilen, dus veel bijleggen zal wel niet hoeven (of het moeten echt oude, versleten of slecht onderhouden zadels zijn).

KyaraMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 00:14

Batlow schreef:
Bij een te ruim zadel kan een prolite pad of bontje prima helpen. Niet voor altijd natuurlijk, maar wel voor beperkte tijd. Je vult de overige ruimte op waardoor het zadel beter blijft liggen, prima oplossing tot het moment dat je een passend zadel hebt.

Daar heb je inderdaad gelijk in. Het is wel belangrijk dat dit dan gebeurt in goed overleg met een zadelmaker en er niet zelf wat aan getobd wordt.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 00:15

Niet gaan prutsen met lapmiddeltjes. Je verprutst een heel paard met een slecht passend zadel. Zo'n lapmiddeltjes maken iets niet passend, maar het zorgt dat de ruiter zich minder schuldig voelt voor het pijnigen van een paard.
En ja ik spreek uit ervaring. Als onwetendheid met een niet passend zadel met gelpad gereden. Mijn lieve paardje heeft nu singeldwang en nog moeite met opstijgen. Een jaar geleden kon ik nog niet meer met een zadel in zijn buurt komen door dat stomme zadel en gelletje

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 00:16

KyaraMyBest schreef:
Batlow schreef:

Daar heb je inderdaad gelijk in. Het is wel belangrijk dat dit dan gebeurt in goed overleg met een zadelmaker en er niet zelf wat aan getobd wordt.

Dat staat idd in mijn eerdere post. Leg er iets onder na overleg/aanwijzing zadelpasser, die weet wat je eronder kan doen. Die zal waarschijnlijk ook een prolite aanbevelen. Niet zelf gaan lopen klooien idd en er zomaar iets onder stoppen, misschien is het zadel nl te krap...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 00:19

Zoe_97 schreef:
Niet gaan prutsen met lapmiddeltjes. Je verprutst een heel paard met een slecht passend zadel. Zo'n lapmiddeltjes maken iets niet passend, maar het zorgt dat de ruiter zich minder schuldig voelt voor het pijnigen van een paard.
En ja ik spreek uit ervaring. Als onwetendheid met een niet passend zadel met gelpad gereden. Mijn lieve paardje heeft nu singeldwang en nog moeite met opstijgen. Een jaar geleden kon ik nog niet meer met een zadel in zijn buurt komen door dat stomme zadel en gelletje

Ja maar jij hebt zelf gekozen daar een gelletje onder te stoppen. Mijn zadelpasser zal ook nooit een gelpad aanbevelen. Als het een te ruim zadel betreft, kan dit opgevuld worden met een prolite, niks raars aan.

Zadelpasser is afgelopen week geweest, gelijk gevraagd of het springzadel van een stalgenoot eventueel kan gebruiken. Boom is te breed, kan gewisseld worden maar dan wordt het krap aan. ze adviseerde om er dan voor die enkele keren een prolite front riser onder te stoppen, niks mis mee, je vult overige ruimte op. Maar let wel, wat ik ook eerder heb vermeld, dit is voor even en niet voor vast gebruik.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 00:22

Batlow schreef:
Zoe_97 schreef:

Ja maar jij hebt zelf gekozen daar een gelletje onder te stoppen. Mijn zadelpasser zal ook nooit een gelpad aanbevelen. Als het een te ruim zadel betreft, kan dit opgevuld worden met een prolite, niks raars aan.

Zadelpasser is afgelopen week geweest, gelijk gevraagd of het springzadel van een stalgenoot eventueel kan gebruiken. Boom is te breed, kan gewisseld worden maar dan wordt het krap aan. ze adviseerde om er dan voor die enkele keren een prolite front riser onder te stoppen, niks mis mee, je vult overige ruimte op. Maar let wel, wat ik ook eerder heb vermeld, dit is voor even en niet voor vast gebruik.

Waar lees jij dat ik dat zelf zomaar gekozen heb? Dat heb ik namelijk nergens geschreven. Een zadel moet gewoon passen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 00:24

Omdat jij zelf zegt dat je uit ontwetendheid een zadel met gelpad hebt gereden.... Daar heb je dan toch voor gekozen, zonder dat er iemand met kennis van zaken bij is geweest? Kan namelijk niet voorstellen dat een zadelpasser dat aanraadt.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 00:25

Batlow schreef:
Omdat jij zelf zegt dat je uit ontwetendheid een zadel met gelpad hebt gereden.... Daar heb je dan toch voor gekozen, zonder dat er iemand met kennis van zaken bij is geweest? Kan namelijk niet voorstellen dat een zadelpasser dat aanraadt.

Nee ik heb met onwetendheid zomaar de 'zadelpasser' (of zo noemt die prutser zich toch) zomaar geloofd.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 00:28

Oh Aha, geen zadelpasser te noemen dan :Y) er zijn veel mensen die zich uitgeven voor 'zadelpasser'...

Dus voor ts: zoek naar recensies op internet als je een passer zoekt, niet zomaar de eerste beste :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 00:31

daanbalou schreef:
Wij kunnen een zadelmaker laten komen ( wat we waarschijnlijk ook gaan doen)
En deze gaat ons denk ik zeggen dat ik een ander zadel zoek.
aan gezien ik dit zelf moet betalen heb ik daar op dit moment het totaal bedrag ( nog niet ) bij elkaar
omdat aan te kunnen schaffen.
Heeft iemand een tip wat ik voor zo lang tussen mijn zadel kan doen?

Ik denk dat een hele hoop tips hierboven over wel of geen lapmiddelen onder je zadel stoppen afhangt van de vraag: hoe lang is 'voor zo lang'?
Heb je over een maand (of door inruil van beide oude zadels) een goed passend zadel voor je paard, of beslaat je spaarplan zes maanden of zelfs een jaar?

Lapmiddelen kunnen werken, maar altijd maar voor even. Net zoals een paard uit een goed passende boom kan groeien, kan een paard ook uit een slecht passend zadel + houtje touwtje lapmiddel groeien. Wat eerst nog volgens de zadelmaker met bontje net wel past, kan heel goed een maand later met iets meer/minder beweging helemaal niet passen. Bij een boom die al veel te smal/kort/lang/breed was om te beginnen zal je dan veel meer schade aanrichten dan met een goed passende boom die net iets minder komt te liggen.

Mijn keus zou dus zijn om beide andere zadels in te ruilen en zo snel mogelijk een goed passend zadel aanschaffen. Als dat niet op korte termijn kan, dan is langdurig met lapmiddelen rijden op een zadel dat sowieso nooit heeft gepast vragen om moeilijkheden op een steeds veranderende paardenrug.