welk bit voor trekpaard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AbbyBlues

welk bit voor trekpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 14:38

Sinds afgelopen week ben ik de trotse eigenaar van een Belgisch trekpaard. *\o/*

Mijn meiske loopt momenteel in een showteam met meerdere ruiters en dus ook meerdere zadels en hoofdstellen (iedere ruiter heeft zijn eigen spullen). Ik heb haar dus gekocht zonder harnachement. Zadel en hoofdstel heb ik inmiddels, ik ben nu nog erg aan het twijfelen welk bit ik nodig heb, en eerlijk is eerlijk, ik zie door de bomen het bos niet meer.

Wat feitjes:
Ze loopt nu op een ongebroken liverpool bit van 18,5 cm met ongebroken scharen. Daar loopt ze niet lekker op. Ze neemt het bit niet graag aan, slaat veel met dr hoofd ect.
Het hoofdstel dat ik gekocht heb is een Ideal trekpaardenhoofdstel. Dat betekend dat ik een bit moet hebben wat op een breed bakstuk past (dus geen kleine ronde ringetjes maar grote of ovale ringen).

Wat wil ik:
Een vriendelijk bit geschikt voor een beginnende ruiter (nog steeds moeite met stille handjes).

Ik heb zitten denken aan een ongebroken vlinderbit met losse scharen omdat zowel het ongebroken bit als de ronde ringen van het vlinderbit de 'stille' handjes wat kunnen helpen. De losse scharen geeft wat meer vrijheid om lekker met het bit te spelen, en dit bit is er gewoon in maat 18,5. :+

Ik heb ook zitten denken aan een dubbelgebroken vlinderbit, omdat ik gevoelsmatig het idee heb dat een dubbelgerboken bit vriendelijker is als een ongebroken bit, maar daar lopen de meningen nogal over uiteen.

Dan kreeg ik laatst de vraag waarom ik niet gewoon een bustrens of watertrens neem. Nou is er een watertrens van 18,5. Maar een watertrens kan velletjes nippen in de mondhoeken, dus liever een bustrens. Maar die is er dus niet in die maat. Dan kom je al aan een olijftrens (lijkt op een bustrens) maar die is dus van koper ipv rvs. Maakt dat veel uit?
En die is dus enkel gebroken. Terwijl ik overal lees dat enkel gebroken in het verhemelte prikt als je eens te hard aanhaalt. En als beginnende ruiter kan ik niet beloven dat ik niet een keer per ongeluk te hard aanhaal als ik ergens van schrik of zo.

Ik weet het even niet meer. :?

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:43

Citaat:
Dan kreeg ik laatst de vraag waarom ik niet gewoon een bustrens of watertrens neem. Nou is er een watertrens van 18,5. Maar een watertrens kan velletjes nippen in de mondhoeken, dus liever een bustrens. Maar die is er dus niet in die maat. Dan kom je al aan een olijftrens (lijkt op een bustrens) maar die is dus van koper ipv rvs. Maakt dat veel uit?
En die is dus enkel gebroken. Terwijl ik overal lees dat enkel gebroken in het verhemelte prikt als je eens te hard aanhaalt. En als beginnende ruiter kan ik niet beloven dat ik niet een keer per ongeluk te hard aanhaal als ik ergens van schrik of zo.

Ik weet het even niet meer. :?

je kunt eventueel als je toch kiest voor een watertrens gewoon bitringen erom heen doen, die voorkomen dat er velletjes dus het bitten kunnen komen. kosten ook niks

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:44

Ik heb een enkel gebroken D-trens bij mijn Hongaarse trekpaardje inhangen. Dat gaat echt super.

Afbeelding

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:45

Wij hebben voor het trekpaard er een enkelgebroken trens in hangen, met grote ringen want wij hebben ook een hoofdstel met brede bakstukken en een neusriem die je door de bakstukken heenhaalt. Doet ie t prima op. en er rijd ook iemand op die inmiddels wel voorbij de 'manege' fase is en ze doet het super met hem. Meneer is ook een hoofdschudder. Hoe zachter onze hand, hoe zachter zijn mond, schudden doet hij dan niet meer.

Wij staan wel onder strenge begeleiding met hem dus misschien een goeie instructie (niet iemand met het standaard orun papiertje van om de hoek) dat je kan gaan kijken naar het juiste bit. of er een bitfitter bijhalen :)

JenteC

Re: welk bit voor trekpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:47

zoals bij veel paarden moet je gewoon verschillende bitten uitproberen, misschien is er een bitfitter in de buurt bij jullie die ook grote bitten heeft? dan kan je gelijk verschillende bitten proberen en dus kijken waar die het best op loopt.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:51

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:54

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Persoonlijk zou ik eerst een tandarts laten komen. Want wellicht komen de problemen niet door het bit, maar door de tanden. Ik ben zelf van mening dat een ongebroken bitje het meest vriendelijk is. Maar alles is natuurlijk afhankelijk van de ruiterhand.

Een bitfitter is op zich best handig. Mijn ervaring is echter dat ze meestal geen of weinig keuze hebben in de grote of kleine maat bitjes. Plus dat er op dit moment een soort 'wildgroei' lijkt te zijn van mensen die zich 'bitfitter' noemen. Er is geen opleiding oid voor te volgen en ook geen keurmerk waar mensen zich bij kunnen aansluiten (als ik dat laatste mis heb, hoor ik het graag).

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:01

Daar heb je wel gelijk in sakvis, vaak gaan die dingen via via toch? heb er zelf geen ervaring mee eigenlijk maar misschien weten bokkers wel een aantal goeie bitfitters? je kan ook bokkers met een trekpaard even een berichtje sturen met info. uiteindelijk is het allemaal passen, meten en voelen :)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:04

ik heb een aantal Billy Allen bitten "versleten"bij mijn paard. Letterlij kversleten, want op een gegeven moment braken ze bij het bewegende tussenstukje door.

Nu heb ik een dubbel gebroken watertrens van 19,5 cm, die blijft wel heel. Ik had liever een ongebroken Olivenkopf bit, maar die is er niet in die maat.

B-stangen zijn er in overvloed en ik heb ooit een ongebroken pelham door de smid op maat laten maken, maar dat was het toch ook niet helemaal

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:09

Ik rijd de mijne op een enkel gebroken watertrens 18.5cm. Een optie us een enkel of dubbel gebroken kneveltrens. Enkel gebroken werkt in op de mondhoeken mits met hoge vriendelijke hand gereden. Dubbelgebroken ook maar blijft in werking hebben op de tong. Een stang idem als de enkel gebroken mits gereden zonder hefboom. Er is vanales wat te krijgen. Wnkel gebroken kneveltrens heeft mijn voorkeur. De knevel maakt het sturen eenvoudiger en vrindelijker omdat de druk minimaal overgebracht ksn worden.

Succes met je nieuwe aanwist

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:12

Ik heb er een simpel bokkebitje in hangen. Maar ik rijd er nog niet op of mee dus hoe ze er verder op gaat reageren kan ik je nog niet vertellen.
Wel dat ze zonder enig protest het bit aan nam bij de eerste keer, en dat er bij de eerste keer wat steviger contact (ze schrok ergens van) ook geen abnormale reactie was.
Maar ik had de kinketting op z'n meest losse standje en deed dus eigenlijk niets.

Reden dat ik deze heb gekozen en geen gebroken bit is dat ik zelf van mening ben dat een stang stiller in de mond ligt, en dat dat bij het beleren wel wat verschil zal maken. Ook kan je de inwerking wat bijstellen waar nodig dmv de kinketting of door je lijn/teugel een gaatje te laten zakken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:55

Ik heb een Billy Allen bit, maatje 18,5, gevonden bij kaltblutshop, en daar ben ik echt heel tevreden over.
Ik wilde een zo zacht mogelijk bit, zonder hefboomwerking, en de billy allen bitten gedragen zich als een ongebroken trens zodra je de teugels aantrekt, dus ze klemmen en knijpen niet en de meeste trekpaarden zijn dat sowieso gewend en reageren er beter op dan op gebroken bitten.. en doordat het middenstukje wel beweegbaar is zijn ook de bitringen beweegbaar en daardoor kun je subtielere signalen geven dan met een volledig ongebroken bit.
Voor mij is het vooral een overgangsbit naar helemaal bitloos rijden, maar ik ben er echt tevreden over :)

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 17:43

Bedankt mensen. Vooral die link naar de kaltblutshop ben ik erg blij mee. +:)+
Het bit zal voor mij ook een overgang zijn naar bitloos rijden, 8nnemiek.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 19:12

Mijn paarden lopen beide met een harry's horse XXL hoofdstel, past net. Daaraan kun je dus de gewone bitten doen ook.
Dressuurmatig hebben ze beide een 17.5 dubbelgebroken watertrens in, dat werkt het fijnste.
Voor de koets lopen ze op een liverpool
En als ik ritten doe in grotere groepen dan hangt er een westernshank in (Billy)Allen
Daarvan heb ik ook de Billy allen-Dtrens (maar dan prefereer ik de shank, kun je op dubbele teugel rijden als het nodig is. De bovenste ring werkt net als de gewone BA-trens, de onderste heb je hefboom bij)
De BA zijn erg fijn,de zijden kunnen onafhankelijk van elkaar bewegen dus je hebt nette eenzijdige inwerking, en ze kunnen niet dubbelklappen. Zijn ook wat dunner dus nét iets scherper dan een dikkere watertrens, zonder onvriendelijk te worden.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 12:58

Afbeelding

Voor de geïnteresseerde meelezer, het is dit bit geworden.
Toch gekozen voor een hefboomwerking vanwege het advies van de staleigenaar waar ze nu staat.
Rachel heeft altijd op een liverpool met ongebroken stang gelopen en meteen omschakelen naar een volledig ander bit zoals een trens of een Billy Allen vind hij een te grote overgang. Het is wel 800 kilo dat je onder je hebt.
Tel daarbij nog eens op dat ze erg veel veranderingen heeft de komende tijd (onzekere beginnende ruiter, nieuw zadel en hoofdstel, verhuizen naar een nieuwe stal, weg uit de vertrouwde grote groep zussen, halfzussen nichtjes en tantes, nieuwe omgeving om buitenritten te maken, ect) vond hij het onverantwoord om dan meteen de 'controle los te laten'.

Ik heb er dan wel voor gekozen om een bit met ronde ringen te nemen in plaats van de liverpool omdat ik lees dat de ronde ringen de ophoudingen net wat zachter doorgeven dan de liverpool waar geen speling in de teugels zit. Ik heb nogal moeite met stille handjes en hoop dat de 'ruis' van de ronde ringen hier een beetje mee kan helpen.

Als Rachel eenmaal thuis staat en wij samen het vertrouwen in elkaar gevonden hebben dan ga ik verder zoeken naar een zachter en vriendelijker bit om langzaamaan over te gaan naar bitloos.

Dus, stap 1 is gezet. :o

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:00

het bit maakt uiteindelijk niet uit. elk bit is zo scherp of bot als de hand die hem gebruikt.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 13:02

DarkoFoitzik schreef:
het bit maakt uiteindelijk niet uit. elk bit is zo scherp of bot als de hand die hem gebruikt.

I know. Maar als beginnend ruiter heb ik die verfijning nog niet helemaal. Vandaar ook dat ik dat nu nog even zoveel mogelijk zoek in de bitkeuze totdat mijn handen stabiel en sensibel genoeg zijn om dat zelf op te lossen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:13

Het voordeel van een stang is dan idd weer dat je wat meer mogelijkheden hebt.
Het onderste gat heb ik nog nooit gebruikt, bij geen enkel paard. Vaak is de bovenste genoeg, maar bij lastige dagen is de middelste vaak genoeg. En de kinketting kun je ook zo strak/los doen als nodig.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 13:46

Tis inderdaad mijn bedoeling om eerst het middelste gat te gaan gebruiken (daar zit ie op de liverpool nu ook op) en dan over gaan naar het bovenste. Dan heb je eigenlijk al geen hefboomwerking meer en kun je in mijn idee al snel overgaan naar een regulier bit.
Ik heb me laten vertellen dat de kinketting niet alleen bedoeld is als versterking van het bit maar ook als stop. Dat de kinketting het bit stopt voordat het te ver doordraait en echt 'schade' toebrengt.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:51

Hij beperkt idd eerst de "doorslag" van het bit, voordat hij ook gaat inwerken.

Ik zie trouwens dat dit bit een licht gebogen mondstuk heeft, heeft d'r huidige bit dit ook? Voor sommige paarden is dit wat fijner omdat er dan iets meer ruimte is voor de tong.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 14:04

Haar huidige bit heeft dit niet maar dat is inderdaad ook een reden waarom ik deze heb gekozen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:48

Bitje ziet er prima uit hoor. Je kan ook opteren om in de piste op de bovenste ring te rijden, en buiten op de middelste of onderste. Buiten wordt er toch vaker gereden met een lossere teugel, maar dan heb je wel een noodrem.
In de piste mogen ze al eens gaan rennen, ze kunnen toch niet weg. Benen erbij en laat ze dan maar even lopen, meestal is het dan al gauw opgelost.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 17:05

Whiiiiiii bit is binnen! *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Kunnen jullie me zeggen of ik het bit goed heb? Ik wil de ribbels niet op de lagen hebben dus heb hem omhoog gedraaid. Bij teugels aanhalen draait hij niet over de tong en lagen op deze manier, toch?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:15

Waar heb je dat bitje besteld? Zou ook wel zo eentje willen ipv de liverpool voor de koets...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:16

Mocht je nou ooit willen overstappen naar een trensje, kan ik je de bitten van Trust aanraden.
Ik heb daar eentje van 20,5 laten maken, dubbelgebroken D-trensje. :)