Mijn meiske loopt momenteel in een showteam met meerdere ruiters en dus ook meerdere zadels en hoofdstellen (iedere ruiter heeft zijn eigen spullen). Ik heb haar dus gekocht zonder harnachement. Zadel en hoofdstel heb ik inmiddels, ik ben nu nog erg aan het twijfelen welk bit ik nodig heb, en eerlijk is eerlijk, ik zie door de bomen het bos niet meer.
Wat feitjes:
Ze loopt nu op een ongebroken liverpool bit van 18,5 cm met ongebroken scharen. Daar loopt ze niet lekker op. Ze neemt het bit niet graag aan, slaat veel met dr hoofd ect.
Het hoofdstel dat ik gekocht heb is een Ideal trekpaardenhoofdstel. Dat betekend dat ik een bit moet hebben wat op een breed bakstuk past (dus geen kleine ronde ringetjes maar grote of ovale ringen).
Wat wil ik:
Een vriendelijk bit geschikt voor een beginnende ruiter (nog steeds moeite met stille handjes).
Ik heb zitten denken aan een ongebroken vlinderbit met losse scharen omdat zowel het ongebroken bit als de ronde ringen van het vlinderbit de 'stille' handjes wat kunnen helpen. De losse scharen geeft wat meer vrijheid om lekker met het bit te spelen, en dit bit is er gewoon in maat 18,5.

Ik heb ook zitten denken aan een dubbelgebroken vlinderbit, omdat ik gevoelsmatig het idee heb dat een dubbelgerboken bit vriendelijker is als een ongebroken bit, maar daar lopen de meningen nogal over uiteen.
Dan kreeg ik laatst de vraag waarom ik niet gewoon een bustrens of watertrens neem. Nou is er een watertrens van 18,5. Maar een watertrens kan velletjes nippen in de mondhoeken, dus liever een bustrens. Maar die is er dus niet in die maat. Dan kom je al aan een olijftrens (lijkt op een bustrens) maar die is dus van koper ipv rvs. Maakt dat veel uit?
En die is dus enkel gebroken. Terwijl ik overal lees dat enkel gebroken in het verhemelte prikt als je eens te hard aanhaalt. En als beginnende ruiter kan ik niet beloven dat ik niet een keer per ongeluk te hard aanhaal als ik ergens van schrik of zo.
Ik weet het even niet meer.