singels, ik zie door de bomen het bos niet meer

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

HiFive5

singels, ik zie door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 12:12

Zoals de titel het zegt...
Heb twee springpaarden, maar ik dressuur evenveel, kan dat 'evengoed' met een springsingel? Momenteel heb ik een rechte neopreen singel, heel goed tegen wondjes maar die heeft al een bepaalde leeftijd bereikt en krijgt hier en daar scheurtjes. Ik vind het dus wel eens tijd voor een nieuwe.
Schaf ik beter een spring - en veelzijdigheid singel aan? Wel of niet anatomisch gevormd ? met of zonder wol (dacht eerder aan met wol om het zo aangenaam mogelijk te maken voor hen) ?

Graag heb ik aan mijn singel een 'klipje' voor mijn martingaal.
Is het echt zo dat paarden anders rijden met een andere singel? Mijn ene merrie heeft singeldwang, moet ik hiervoor opletten als ik kijk naar een nieuwe singel?

Angela

Re: singels, ik zie door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:18

Bedenk je dat een singel ook invloed kan hebben op de ligging van je zadel. Als je nu tevreden bent, dan zou ik zoeken naar een singel die daar zoveel mogelijk op lijkt, wijk alleen daar af waar "nodig", dus bijvoorbeeld dat ringetje voor de martingaal. Anders is niet altijd beter.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 12:42

Ben ik niet beter af met een anatomisch gevormde singel?

sannuuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:47

Kan je niet enkele singels van stalgenoten proberen voor je iets koopt? Zo kan je erachter komen welke singel het best bij jouw paard past, zonder veel geld uit te geven en er later achter te komen dat het toch niet is wat je zoekt.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 12:54

sannuuu schreef:
Kan je niet enkele singels van stalgenoten proberen voor je iets koopt? Zo kan je erachter komen welke singel het best bij jouw paard past, zonder veel geld uit te geven en er later achter te komen dat het toch niet is wat je zoekt.

Paarden staan thuis, heb dus geen stalgenoten. En zowat iedereen in mijn buurt doet aan dressuur, hebben een dressuurzadel en dus ook een dressuursingel. Helaas geen optie :n

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:05

wat ik mis in je verhaal is of je ook 2 zadels hebt (springen en dressuur). Anders zou ik gewoon de springsingel gebruiken, de buikflap geeft toch ook een beetje extra drukverdeling (denk ik dan). Verder heeft anatomisch gevormde (zonder wol, want als je regelamtig in de blubber rijdt, moelijk proper te houden) wel altijd mijn voorkeur.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 13:19

Ik twee zadels. Een springzadel en een veelzijdigheidszadel. In feite rijd ik het meest met dat veelzijdigheidszadel. Het springzadel dient eerder voor als we (ik en partner of vriendin) met beide paarden tegelijk op stap gaan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:28

Een anatomisch gevormde singel is niet per definitie beter als een gewone neopreen. Het kan zelfs nadelig werken voor de ligging van je zadel (het verschuift vaak de singelplek) en ander materiaal wordt ook niet altijd door het paard op prijs gesteld. De buikflap bij een springzadel is er toch voor als het paard de benen erg dicht tegen het lijf aantrekt tijdens de sprong dat het dan niet tegen de huid, maar tegen de flap aankomt?

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 13:31

Ja klopt Angela, maar wat ik me afvroeg was; heeft je paard bij de dressuuroefeningen geen hinder van die flap?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:32

Ik rij zowel mijn dressuur oefeningen als spring met deze singel:

http://www.divoza.com/nl/wintec-cair-ve ... eidssingel

Breed en zacht (heb een schimmel die overal op door loopt) en een oogje voor de martingaal.

Even afspoelen en hij is schoon.

Het is wel een "zware" singel in gewicht.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:45

HiFive5 schreef:
Ja klopt Angela, maar wat ik me afvroeg was; heeft je paard bij de dressuuroefeningen geen hinder van die flap?

Ik kan me voorstellen dat het voor het paard niet fijn is in de zijgangen, maar weet dat niet zeker.