hackamore

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

CinnamonHM

hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 01:48

Hello,
Als dit topic al bestaat graag verwijderen maar ik kon hem zo gauw niet vinden..
Ik vroeg mij af wat jullie van een hackamore vinden, ik zie steeds meer (spring) ruiters er mee rijden, we hebben ook twee meiden op stal die er mee rijden.
Ik heb het gevoel dat als je niet weet hoe je met een hackamore om moet gaan, het meer effect ( 'harm' ik kan het nederlandse woord zo even niet vinden ) op je paard kan hebben dan een bitje, hoe denken jullie daar over?

Groetjes :)

The_Cat

Re: hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:57

Alles kan fout uitdraaien in de verkeerde handen. Zelf werk ik er nu niet mee. Ik ben niet zo'n handige typ en met die scharen en het juist instellen ervan. Ik begin er niet aan :p

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:06

Ik ben er absoluut geen fan van. Voor mij is een hackamore het equivalent van een shank, maar dan nog zwaarder. Het kan ongelofelijk veel druk uitoefenen, en hoewel het de druk snel loslaat (in tegenstelling tot kaak of kingekruist) is het alleen geschikt om met losse teugel te rijden. Op contact... Nee, dat zou ik niet doen. Natuurlijk zijn het de handen van de ruiter die het hem doen, maar het potentieel alleen al om er zo'n kwaad mee te kunnen doen... Anyway. Het is ook niet zo super geschikt voor lateraal werk aangezien het echt inwerkt met een hefboomwerking.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:17

Ik denk dat je met een dubbelgebroken trens ook schade kan aanbrengen als je aan het flossen bent of altijd 1 tegel strak houdt.
Natuurlijk weet ik niet hoe dat zit met je stalgenootjes TS, maar als je die topspringruiters ziet kiezen voor een hackamore zal dat vast wel met een goede reden zijn. Die paarden trekken altijd ontzettend aan op de sprong en blijkbaar zijn de paarden met een hackamore het beste te controleren. Als die topruiters niet eens dingen kapot maken bij de landing / bij het tegenhouden voor de sprong, dan weten ze echt wel wat ze doen hoor.

Ja, ik ben het helemaal met je eens dat de KANS om schade aan te brengen met een hackamore erg groot is. Maar in de juiste hand, met een paard dat de inwerking ervan begrijpt kan het de beste oplossing zijn. Als je paard op niks normaal kan worden gereden, maar met een hackamore is er eindelijk rust => dan hackamore. Als je paard prima rijdt op een trensje op af en toe een sterk momentje na, dan zou ik niet direct zwaarder / scherper gaan.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:33

Snap helemaal wat je bedoelt, dat zeker! :j Maar moet wel zeggen dat ik trainingsgewijs anders ben ingesteld. Voor mij moet ieder paard op een touwhalster kunnen gereden worden, en ultiem zichzelf kunnen controleren. Als ze wild worden, vind ik het gewoon niet oke om gewoon voor een stevigere optomong te gaan. Dat is gewoon lui je training slippen. Maar dat is een beetje naast het punt, want ze vroeg gewoon om de mening over een hackamore en die heb ik gegeven. :)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:53

Ik rijd mijn Fjord sinds kort buiten met een hackamore, ideaal! Dressuur doe ik nog steeds op een kaakgekruist hoofdstel maar buiten voelde ik me daar niet veilig genoeg mee. Wel alleen maar zodra ik met andere ga rijden voel ik me toch een soort van verantwoordelijk voor het onder controle houden van mijn paard. Ik weet dat hij op zijn gewone bitloze hoofdstel ook te stoppen is, maar voor mijn gevoel wil ik gewoon wat extra bij me hebben mocht het nodig zijn.

Ik vind de inwerking van een hackamore meevallen. Had het erger voorgesteld. Ik heb dit getest door mijn hand onder de neusriem te leggen en dan de teugels aan te nemen. Persoonlijk had ik veel meer druk verwacht. Probeer dit zelf ook eens! Daarnaast reageert mijn Fjord heel gevoelig op druk op de neus, ik heb dus nooit veel druk nodig om hem langzamer te laten gaan. Ik rijd dus ook alleen buiten met een hackamore, meestal met een ontspannen teugeltje. Voor mij is het de ideale oplossing.

Met bit is helaas geen optie. Door een nare ervaring uit het verleden accepteert hij zijn bit niet en gaat hij daar buiten enorm op hangen waardoor ik dus heel hard moet trekken. Voor mij is een hackamore dus veeeeeel vriendelijker dan een bit. En ik denk dat dit bij veel mensen zo zal zijn. Als je weet hoe je er mee om moet gaan vind ik bitloos sowieso vriendelijker dan een bit. Het is een blijft een raar idee vind ik om een stuk ijzer in de mond van je paard te hangen. Al rijd ik ook nog genoeg paarden met bit hoor!

Afbeelding

Toevoeging: Een hackamore is eigenlijk ook veel beter te snappen voor een paard. Door de hefboom breng je zijn hoofd naar benden. Wanneer een paard zijn hoofd naar beneden doet gaat hij automatisch langzamer. Een bit heeft vaak als reactie dat het paard juist tegen de druk in wil gaan en zijn hoofd omhoog doet. Vooral jonge paarden hebben die neiging. :j En heel eerlijk, ga op de gemiddelde wedstrijd eens in de monden van de paarden voelen ik denk dat er heel veel schade hebben in de mond. Maar daar wordt nooit over gesproken. Allen over het feit dat aan hackamore zo lomp is.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:08

Ik neem aan dat het inderdaad wel goed zal zijn als het door de juiste mensen gebruikt wordt. Zelf doe ik het niet, met de simpele reden ik ken het zelf niet, en in mijn omgeving zijn er momenteel meer modevolgers (wat ik momenteel heel dat hackamore gedoe vindt) dan echte kenners. Ik blijf wel gewoon met bit rijden, hij heeft een dubbelgebroken en daar loopt hij goed op. Dus houden we het zo :)

Ik wil hier absoluut ook niemand tegen de schenen schoppen door te zeggen dat ik een hackamore een modetrend vind, maar zo komt het wel over. Ik zie op facebook een of andere pagina voorbij komen met een ruiter met een hackamore, en hup, al de andere 100 volgers hebben meteen ook een hackamore, en dan nog 1 die ze mooi vinden, en daarbij niet nadenken over de werking..

Heel goed voor de mensen die er echt bewust voor gekozen hebben en waar het bij werkt, maar voor mij persoonlijk zou het (nu) niet werken, vooral mijn rijtechnisch niveau is nog niet waar dat ik vind dat het moet zijn om met zoiets te werken

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:09

Citaat:
Wanneer een paard zijn hoofd naar beneden doet gaat hij automatisch langzamer. Een bit heeft vaak als reactie dat het paard juist tegen de druk in wil gaan en zijn hoofd omhoog doet.

En tegen de druk van de hack gaat hij dan niet in??
Ik heb een Fjord die juist met de kin op de borst overal tegen in gaat en dan helemaal onbestuurbaar wordt.
Die rijd ik op een dubbel gebroken of rubberbitje; ook voor de kar heeft een ongebroken bit met leer erom.

Een hackemore mag pas gebruikt worden bij Z springen, en dat heeft zo zijn redenen.
Het is ook het sterkste bitloos hoofdstel wat er is, en valt qua sterkte te vergelijken met een pessoa-bit.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 11-02-16 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:36

Exact dit, brainless. Er wordt gewoon heel onnadenkend mee omgesprongen. Het is inderdaad echt een modetrend geworden, en het is niet alleen omdat ik als principe tegen die trends ben, maar omdat er echt niet op wordt gelet hoe zwaar het wel niet is. Denk er goed over na voor je hiervoor gaat. Denk echt eerst aan training.

Monnette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:32

Ik rijd m'n haflinger zomers met hackamore, wel met kinriem ipv ketting. Het bevalt mij prima! Ik heb verschillende bitten en bitloos geprobeerd. Ik merk wel dat ondanks dat heel bokt zegt dat de hackamore veel scherper is dan een bit, m'n haf op bit juist veel gevoeliger reageert. S winters pak ik dan ook toch het bitje omdat als ze fris is ik met de hackamore toch net te weinig te zeggen heb. (Dan rij ik wel buiten en paard is erg kijkerig) Nadeel van de hackamore is dat het moeilijker is om stelling en buiging te vragen.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:28

Brainless: Druk op de neus is voor een paard logischer dan druk in zijn mond/op de tong. Dat wilde ik zeggen. Dat is ook uit onderzoek gebleken. Daarnaast hoor je je paard voordat je bitloos gaat rijden eerst te leren wijken voor druk. Dat geld trouwens ook met bit, alleen slaan veel mensen die stap over.....

Ik zeg ook niet dat het voor ieder paard geschikt is. Maar voor sommige kan het wel degelijk uitmaken, zoals in mijn geval. Ik zeg ook zeker niet dat iedereen nu maar met een hackamore moet gaan rijden. Als je weet wat je doet kan het een prima vervanging zijn voor een bit.

De regels op wedstrijden vind ik nog steeds erg onlogisch. Een pelham mag wel gewoon gebruikt worden in het B-springen. Die dingen vind ik toch echt wel vergelijkbaar (is het niet strenger) dan een hackamore. Maar doordat de hele wereld geaccepteerd heeft dat je een paard nou eenmaal rijd met een bit wordt dit normaal gevonden. Vergelijk het eens met jezelf. Hoeveel druk zou je kunnen hebben in je mond in vergelijking met je voorhoofd of kin totdat het onprettig wordt? Ik kies dan toch echt voor druk op mijn hoofd i.p.v. in mijn mond.

Aan de mensen die een hackamore zo zwaar vinden, heb je de test met de hand wel eens gedaan? Ik heb dit nu verschillende mensen laten doen die ook die mening hadden en die zijn toch echt wel voor een groot deel teruggekomen van hun mening. :o

Het is en blijft iets wat strenger is dan bijvoorbeeld een sidepull, daar ben ik het helemaal mee eens :j

sunne0313

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 20:58

ik vind hackemores alleen goed als ze zacht gebruikt worden, veel mensen die ze gebruiken trekken dan keihard en dan kan de neus echt helemaal naar de klote gaan. maar ik vind ze niet erg vooral voor misschien jonge paarden of paarden die geen bit willen.