Tekna dressuurzadels

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

EmmApollo

Tekna dressuurzadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 21:59

Afbeelding

Hallo!

Ik ben opzoek naar een (betaalbaar) dressuurzadel en stootte op een Tekna dressuurzadel.
Ik vind het zadel er heel erg goed uitzien eigenlijk :)
Maar toch wou ik graag even polsen naar meningen...

Zit het goed? Biedt het veel steun?
Vertel me jullie ervaringen! :)

Groetjes

NibbitLotus

Re: Tekna dressuurzadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 22:02

Ik heb het zadel van je foto. Ben er erg tevreden over! Zit in het algemeen liever op een springzadel, maar dit dressuurzadel leg ik er net zo graag op. Ik heb de knie steunen er af gehaald omdat ik er te veel steun aan had..
Persoonlijk ben ik er erg tevreden over. :)

EmmApollo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 22:06

NibbitLotus schreef:
Ik heb het zadel van je foto. Ben er erg tevreden over! Zit in het algemeen liever op een springzadel, maar dit dressuurzadel leg ik er net zo graag op. Ik heb de knie steunen er af gehaald omdat ik er te veel steun aan had..
Persoonlijk ben ik er erg tevreden over. :)

Zit je er makkelijk in? :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 22:51

Ik verplaats dit topic van ED naar HAR waar het hoort.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 22:54

Ik heb dit zadel ook, en ben er eerlijk gezegd niet heel erg tevreden over.
De singelstoten worden heel gauw slecht waardoor je er beter meteen al gewoon leren singelstoten in kan laten zetten.
Verder geeft het zadel mij ook niet echt goede steun en zit het gewoon niet heel fijn, maar dat is denk ik vooral omdat ik erg lange benen heb en zelf ook lang ben. Kortere mensen zitten volgens mij beter in deze zadels.

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:27

Ik vind hem zelf makkelijk zitten ja. Maar ik hou ook niet van diepe zit etc. Daarom vind ik hem denk ik ook zo fijn. Ben het wel eens met Celine_Famke over de singelstoten. Bij mijn zweetblad is ook al een draadje los..

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:29

Ik laat binnenkort een zadelmaker komen met onder andere dit zadel. Ben er heel benieuwd naar. Hij zou er dan wel direct leren stoten aan zetten voor mij :j

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:32

Zadel zit heeeeerlijk!
Maandag komt de zadelmaker langs, ben benieuwd wat die te zeggen heeft.

Maar ik wil niet anders meer, het is een betaalbaar zadel en biedt veel steun.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:38

Ik vind hem heel fijn zitten. Beter dan mijn prestige. Hij geeft genoeg steun, maar toch niet een gedwongen zit. Kniewrong kan je ook verzetten zoals het voor jou past. Al was het wel leuker geweest moesten ze daar ook een kleinere blok voor verkopen.
Dit is het enige zadel waar ik een rit van 3u mee gemaakt heb en onderweg niet dacht 'aauw mijn billen' :') Hij zit voor mij perfect, laat me bewegingen toe maar geeft toch steun aan bovenbenen en de zitting is voor mij perfect diep genoeg. Ik heb niet graag hele diepe zadels.

Singelstoten zijn inderdaad wat heel wat minder, die zijn gelijk als de wintec singelstoten. Heel moeilijk om de singelgespen te doen omdat ze zo stijf zijn. Ik heb ze ook maar een half jaar gebruikt (overigens geen schade aan) en daarna leren eraan gezet. Deze heb ik zelf gemaakt door een soortgelijk lusje te maken aan een tuigleren strook die ik bij de leerhandel haalde. Zelf gaatjes in en voor 18 euro was ik klaar. Maar ik werk wel vaker met leer dus voor mij was het zo gepiept.
Je kan de leren stroken zelf vervangen, dus het zadel hoeft niet bij de zadelmaker zelf te blijven. Het zit met lusjes aan de ringen vast.
Ook het materiaal van de zitting en kniewrong voelt erg fijn aan.

Ik heb hem nu 2 jaar en nog helemaal geen beschadigingen aan. Ik zou hem letterlijk zo als nieuw kunnen verkopen.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:44

Leen schreef:
Ik vind hem heel fijn zitten. Beter dan mijn prestige. Hij geeft genoeg steun, maar toch niet een gedwongen zit. Kniewrong kan je ook verzetten zoals het voor jou past. Al was het wel leuker geweest moesten ze daar ook een kleinere blok voor verkopen.
Dit is het enige zadel waar ik een rit van 3u mee gemaakt heb en onderweg niet dacht 'aauw mijn billen' :') Hij zit voor mij perfect, laat me bewegingen toe maar geeft toch steun aan bovenbenen en de zitting is voor mij perfect diep genoeg. Ik heb niet graag hele diepe zadels.

Singelstoten zijn inderdaad wat heel wat minder, die zijn gelijk als de wintec singelstoten. Heel moeilijk om de singelgespen te doen omdat ze zo stijf zijn. Ik heb ze ook maar een half jaar gebruikt (overigens geen schade aan) en daarna leren eraan gezet. Deze heb ik zelf gemaakt door een soortgelijk lusje te maken aan een tuigleren strook die ik bij de leerhandel haalde. Zelf gaatjes in en voor 18 euro was ik klaar. Maar ik werk wel vaker met leer dus voor mij was het zo gepiept.
Je kan de leren stroken zelf vervangen, dus het zadel hoeft niet bij de zadelmaker zelf te blijven. Het zit met lusjes aan de ringen vast.
Ook het materiaal van de zitting en kniewrong voelt erg fijn aan.

Ik heb hem nu 2 jaar en nog helemaal geen beschadigingen aan. Ik zou hem letterlijk zo als nieuw kunnen verkopen.

Als het met klittenband te verzetten zijn, kun je dan niet kijken of andere merken wel losse blokken verkopen die wellicht naar je zin zijn? Wintec, kent & masters, thorowgood?
Geen ervaring met de zadels verder, sorry voor het binnenvallen :o

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:45

Ja kan ik wel eens naar zoeken, ze zijn inderdaad met klitteband. Maar ze zijn ook zichtbaar, dus dan zou het al hetzelfde bruin moeten zijn.
Op zich zijn ze fijn, maar ik heb niet graag heel veel steun, maar wegens een knieblessure toch iets van steun nodig.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:48

Oh ja met bruin wordt het weer een stuk lastiger inderdaad, ik ken het probleem.
Vind tekna producten overigens wel fijn, heb de singel gekocht omdat deze mooi bij mijn zadel leek te matchen, en vind het een hele fijne kwaliteit :j

EmmApollo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 23:53

Bedankt voor al jullie ervaringen! :)
Zijn er mensen die al de mening van een zadelmaker hebben gehoord?

Billy_Jean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 00:06

Ik heb dit zadel ook, weliswaar het model hiervoor. Samen met mijn zadelmaker heb ik heel veel verschillende zadels op mijn pony gepast, variërend van ong €600 tot €2.000 en de Tekna, de goedkoopste van allemaal, lag het beste, dus de keus was snel gemaakt. Ik zit prima in het zadel, kan er zo een rit van een paar uur mee maken. Het kunststof vind ik ook ideaal. Je kunt in alle omstandigheden rijden, even een doekje eroverheen, en klaar! In tegenstelling tot de anderen hier heb ik geen last van de singelstoten, vind ze prima in gebruik en na ruim een jaar zijn ze nog gewoon onbeschadigd. Alleen maar positief hier dus. Ik heb overigens wel blokjes van een ander zadelmerk bij de wrongen. Heb lange benen en de blokken die erbij zaten gaven mijn benen te weinig ruimte, maar dit is een prima oplossing.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:28

Ik heb dit zadel, maar dan de leren variant, gekocht voor mijn jonge haf, helaas kan ik je nog geen ervaringen vertellen.
Maar heb het dus ook aangeschaft naar de goede verhalen :-)

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:34

Heb er ook een sinds kort. Vind het een heerlijk zadel en heb exht al heel wat zadels gehad tm nieuwprijzen tm 3200 euro. Maar dit valt me echt totaal noet tegen.
Stoten zijn niet zo. Maar als je die heel storend vind zijn het noet de kosten om die te vervangen

Super prijs kwaliteit verhouding!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 22:58

Celine_Famke schreef:
Ik heb dit zadel ook, en ben er eerlijk gezegd niet heel erg tevreden over.
De singelstoten worden heel gauw slecht waardoor je er beter meteen al gewoon leren singelstoten in kan laten zetten.
Verder geeft het zadel mij ook niet echt goede steun en zit het gewoon niet heel fijn, maar dat is denk ik vooral omdat ik erg lange benen heb en zelf ook lang ben. Kortere mensen zitten volgens mij beter in deze zadels.

Ik heb met mijn 1,73 en lange benen een 16,5 en vind het prima zadel. Zit er beter op als de thorrowgoods en is ook nog betaalbaar. Singelstoten echt slecht. Zou wel via een zadelpasser kopen.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 00:15

Ik ben 1,84 dus wel een flink verschil nog.
Zou inderdaad wel via een zadelpasser kopen, maar dat raad ik aan bij elk zadel. Verder is het een prima zadel hoor :j Mijne gaat al dik een jaar mee en ziet er nog goed uit (singelstoten daar gelaten). Heeft ook weinig verzorging nodig. Af en toe even afnemen met een doekje.
Voor buitenrijden wel fijn, niet een te gedwongen zit dus je wordt minder snel stijf en stram.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 01:15

Maar Celine ik denk dat jij geen 16,5 inch hebt en ik heb mijn beugels twee gaten langer als iemand van 1,78. Ik besta geloof ik vooruit uit been, heb ook maar een rijbroek die echt lang genoeg is maar daar kan nog wel een kont bij.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 01:30

Ach, ik geef gewoon aan dat dit zadel voor mij niet ideaal is. Niet super verkeerd oid, maar niet ideaal. Ben ook alweer aan het sparen voor een nieuw zadel, maar dat gaat nog even duren.
TS vroeg om meningen en ervaringen en dat zijn mijne.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 02:45

Mening vind ik prima maar nu was het meer een stelling. Ik ben echt niet makkelijk wat betreft zadels. Geen kont en lange benen en ondanks dat ik niet met mij knie zit waar het hoort hindert dit zadel mijn lange benen juist niet en door het verplaatsen van de wrong heb ik zelfs wat steun. Al vind ik dikke wrongen en diepe zitten niet zo belangrijk. Neem gewoon regelmatig centered Riding les.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 03:20

Ik bedoelde het als mening, daarom staat er ook vaak 'denk ik' en 'volgens mij'. Daarmee bedoel ik niet per definitie dat iets persé zo is.

Dat ik het zadel niet ideaal vind voor mijzelf en dit gewoon niet mijn 'type' zadel is, is een feit. Ik kan er prima in zitten en heb er ook niet erg veel last van, maar was hiervoor een heel ander dressuurzadel gewend en dat past beter bij mij. Dus daar ga ik- na dit zadel- hoogst waarschijnlijk weer voor kiezen. En dat was absoluut ook geen zadel met enorme wrongen en een enorm diepe zit. Juist mindere wrongen denk ik zelfs. Maar dat doet er ook niet toe.

Iedereen zit anders, voor iedereen voelt het anders etc.

Maar goed, dit ging niet over mij. Laten we weer ontopic gaan. Ik ontstip.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 06:26

Ik ben juist heel blij met mijn Tekna dressuur :D Ik zit er prima in en op mijn paardje ligt het ook fijn. De wrongen zijn met klittenband dus die kan ik afnemen. En ik hou niet zo van een diepe zit, daarom vind ik dit zadel net zo fijn :)

Als ik de wrongen afneem kan ik er best een sprongetje mee nemen, en om te wandelen vind ik het ook ideaal :)

Love2sk8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 07:10

Ik heb het tekna icelandic zadel, lijk heel veel op de dressuur. Ik ben er heel blij mee! Ook makkelijk schoon te maken ;)