zadeltips brede schouders, dip in rug, overbouwd

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Saar4

zadeltips brede schouders, dip in rug, overbouwd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 22:01

Ik heb een 23-jarige pony met enorme schouders, een dip in de rug, korte rug en ze is ook nog overbouwd. Ik heb haar 20 jaar en heb in al die jaren -tig zadelmakers gehad die allemaal moeite hadden een goed passend zadel voor haar te vinden.

Uiteindelijk heb ik jaren redelijk tevreden rond gereden met een op maat gemaakte Daaleman maar deze ligt inmiddels voor geen meter meer. Ik rij nu met mijn springzadel met een prolite pad eronder. Dit werd me aangeraden door de laatste zadelmaker die geen enkel zadel kon bedenken dat zou passen op mijn pony. Ook dit ligt helaas niet optimaal.

Pony heeft artrose dus ik rijd vooral recreatief. Geen intensieve dressuur of springen. Wel wat bakwerk maar vooral wat basis om haar recht en soepel te houden. Verder buiten. Ik zit er zo'n 3-5x in de week 30 min tot 1,5 uur op.

Ik zoek tips! Voor zadels die geschikt zijn voor een dergelijk type paard, ook niet-engels of boomloos, ik sta overal voor open. Maar ook hoor ik graag of jullie echt goede zadelmakers weten in omgeving Utrecht die hier iets mee zouden kunnen.

Probleem: ik wil geen duur zadel. De pony is al wat ouder en heeft artrose dus ze loopt erg wisselend. Ik zou er nog 10 jaar op kunnen rijden maar het kan ook morgen klaar zijn. Daarom wil ik geen 1500,- uitgeven aan een zadel. Aan de andere kant moet ze wel pijnvrij kunnen bewegen gedurende de tijd die ik nog rijd. Tips voor zadelmakers/passers met tweedehandszadels zijn dus ook van harte welkom.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 11:39

Hallo, misschien kun je een weekje een testzadel van Barefoot proberen. Het klinkt inderdaad alsof je paardje een vrij lastige bouw heeft en ik denk dat een boomzadel niet snel een fijne drukverdeling kan handhaven ivm de dip in de rug. Een boomloos zadel zou hier meer in mee gaan, maar door het zogenaamde VPS systeem blijft hierbij de ruggengraat vrij van druk.
Voor het werk wat jij beschrijft lijkt dit mij wel een fijne optie, mijn vorige oudje heb ik ook in de laatste jaren boomloos gereden en dit beviel ons prima. :)
Een ander merk waar ik nu heel blij mee ben is Massimo, ik weet dat deze zadels ook goed aan te passen zijn. Het is geen budget zadel, maar kost ook weer geen 1500 euro.

Anoniem

Re: zadeltips brede schouders, dip in rug, overbouwd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 11:43

Ik heb voor mijn paarden sinds kort flexibele boom zadels. Dit omdat ik 2 paarden heb met lastige ruggen, en mijn boomzadels niet meer goed pasten, heb ik besloten voor een flexibele boom te kiezen. Dit vormt zich naar de rug van het paard, ook als het paard bijvoorbeeld van bespiering veranderd. Boomloos ben ik niet zo'n fan van namelijk..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 11:52

Ik zou voor een flexibel zadel gaan, dus een zadel met kussens er onder maar zonder vaste boom er in. Helemaal boomloos zou ik dan weer niet aanraden ivm de 'dip' die je noemt.

Denk bv aan Trekker zadels, Greendistance, Buitenzinnig en vast nog vele meer verkopen dit soort zadels.
Hier: http://www.westeindruitersport.nl/Webwi ... adels.html
Staat een duidelijk en leesbaar stuk op over dit soort zadels.

Welke passer goed is kan ik je niet in adviseren. Heb zelf een Trekker Luxus bij Greendistance vandaan en ben daar zeer tevreden over. Maar zij heeft een redelijk beperkt assortiment. Die hierboven heeft bv veel meer, alleen geen idee hoe goed deze zaak is.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 11:57

Een boomloos of een fijn fellsattel, voor jezelf ook nog eens lekker ;)

forfood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:07

Ik heb goede ervaringen met MSFC voor brede schouders. Je zou naar een tweedehands kunnen kijken...

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 13:00

Bedankt voor het meedenken allemaal. :)

MarliesV schreef:
Ik zou voor een flexibel zadel gaan, dus een zadel met kussens er onder maar zonder vaste boom er in. Helemaal boomloos zou ik dan weer niet aanraden ivm de 'dip' die je noemt.

Denk bv aan Trekker zadels, Greendistance, Buitenzinnig en vast nog vele meer verkopen dit soort zadels.
Hier: http://www.westeindruitersport.nl/Webwi ... adels.html
Staat een duidelijk en leesbaar stuk op over dit soort zadels.

Welke passer goed is kan ik je niet in adviseren. Heb zelf een Trekker Luxus bij Greendistance vandaan en ben daar zeer tevreden over. Maar zij heeft een redelijk beperkt assortiment. Die hierboven heeft bv veel meer, alleen geen idee hoe goed deze zaak is.

Waarom zou je helemaal boomloos afraden in combinatie met de 'dip'?

Shanna schreef:
Ik heb voor mijn paarden sinds kort flexibele boom zadels. Dit omdat ik 2 paarden heb met lastige ruggen, en mijn boomzadels niet meer goed pasten, heb ik besloten voor een flexibele boom te kiezen. Dit vormt zich naar de rug van het paard, ook als het paard bijvoorbeeld van bespiering veranderd. Boomloos ben ik niet zo'n fan van namelijk..

Van welk merk heb jij je zadels?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:02

Ik zou eens kijken naar Ghost, heeft wel kussens maar is toch boomloos.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:05

Ik heb een pony met een 'dip' door een schoftbreuk als veulen. Mij werd uitgelegd dat de verdeling van de druk met een boomloos zadel minder goed is over de rug dan met een semi-boomloos zadel. Je krijgt dus op het zwakste punt van de rug meer druk dan wenselijk, vandaar de keuze voor franse kussens onder mijn zadel en semi boomloos, het vormt wel mee maar verdeelt het ruitergewicht.

Mijn reactie is dus vanwege een advies die ik zelf heb gekregen in een soortgelijke situatie.
Al zal de dip bij jouw paard minder zijn, aangezien je nu een boomzadel hebt, en dat vanwege het bruggen bij mij helemaal geen optie is.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 13:12

Hm, dat is wel een overweging idd. De dip is een lichte holling achter de schoft, precies op de plek waar het zadel ligt. Omdat ze overbouwd is, is het een flauwe kuil tussen schoft en lendenen. Heeft ze altijd wel iets gehad maar nu ze ouder wordt (en een beetje uit begint te zakken := ), neemt het wat toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:24

Ik heb voor mijn ronde merrie een flexible inspiration (trekker), haar rug is echt rond met weinig vorm en weinig schoft. Voor het andere paard (licht overbouwd, lang in zn lijf, neiging tot badkuiprug en duidelijk zichtbaar waar de ruggengraat en schouders e.d. liggen) is het een hidalgo (ik geloof de venice) geworden. Bij dit paard was de keuze echter veel ruimer dan die voor mijn ronde merrie.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:19

Even voor jouw beeldvorming de rug van mijn paard waar dus de Trekker Luxus op ligt.
Afbeelding

Brede platte schoft door de breuk
Dip achter de schoft

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:26

Bij een paard met een diepe dip zou ik ook niet gaan voor volledig boomloos, zoals die haf hierboven, met gewone inlages in je pad kun je het verschil nooit opvangen ...
Met een boomloos/flexibel zadel met kussens onder kun je al meer (dan kun je hoogte creeeren met je kussens, en de dippen opvangen met je inlages.
Dan denk ik aan startrekk, trekker, hidalgo, ev ghost.
Als je liever naar een boomzadel wil, denk eens aan een specialized saddle. Wel met een vaste boom, maar je werkt met losse kussens en shims eronder, waardoor je de breedte en de pasvorm van de rug kunt opvangen.
Mijn SS krijg ik pas op mijn oud trekpaard met schoft en geen bespiering meer, ligt prima op het tafelmodel van mijn jongste trekpaard, en ligt ook prima op de volbloed met hoge schoft, en alles ertussen ...

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 15:17

MarliesV schreef:
Even voor jouw beeldvorming de rug van mijn paard waar dus de Trekker Luxus op ligt.
[ [url=m/efHEOT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Brede platte schoft door de breuk
Dip achter de schoft

Ah thanks, bij mijn paard is de dip minder diep maar ze heeft ook minder schoft dan jouw paard en het loopt allemaal wat schuiner af naar voren. Alles schuift dus ook altijd naar voren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 00:32

Hidalgo, Massimo tölt 2, sommige modellen PS. Al zijn tweedehands/betaalbare PS'en redelijk schaars.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:55

Massimo niet iets? Boomloos raad ik af, slechte ervaringen mee want het kon toch niet helemaal voegen naar mijn paard haar lijf met als gevolg dat het ging klapperen achter met alle gevolgen van dien

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 23:40

Koper schreef:
Hidalgo, Massimo tölt 2, sommige modellen PS. Al zijn tweedehands/betaalbare PS'en redelijk schaars.

De beschrijving van de massimo tolt 2 lijkt perfect bij mijn paard te passen.

Hartstikke bedankt allemaal. Ik ga wat zadelpassers langs laten komen zodat ik verschillende typen zadels uit kan testen. Hopelijk kan ik iets vinden dat geschikt en betaalbaar is.

Meer tips zijn uiteraard altijd welkom.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 23:46

Als je makkelijk met je paardje kan reizen: Herman vd Bunt van Country Mill in Nijkerk. Hebben veel zadels, plus een binnenbak waar je kunt proberen, en ze kunnen op locatie veel aanpassen.