Misvorming neus door neusriem?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kabouter123

Misvorming neus door neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 22:59

Hallo,

Ik merk dat mijn paard een bult heeft gekregen op zijn neus. Hij zit frontaal en net onder de plaats waar de neusriem zit. De neusriem zelf is een breed model en goed afgewerkt en opgevuld aan de binnenkant. Toch ben ik er zeker van dat die bult stilaan is gekomen door de neusriem. Mijn paard heeft zich nooit gestoten op die plaats. Mijn vorig paard had wel als veulen een kwetsuur gehad waardoor er ook een verdikking op het bot is ontstaan. Dit is het niet.
Ook zie ik een paar witte haartjes op de plaats waar de neusriem zit. Ik vind het vreemd. Zijn er anderen met deze ervaring?

Crista

Re: Misvorming neus door neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:01

Eerste wat in mij op komt: doe die neusriem 3 gaten losser en laat je paard ademen! Neusriem is niet om zijn mond koste wat kost dicht te houden he! Neusriem horen minimaal 2 vingers tussen te kunnen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:02

Weet niet hoe strak je hem hebt zitten zoals crista zei moet inderdaad vinger /2 tussen zitten.

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 23:04

Ik krijg bijna twee vingers tussen de neusriem. Daaraan kan het niet liggen. Kan het toch de druk zijn van het kopstuk bij het rijden? De neusriem gaat de prullenmand in, dat staat vast.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:05

En die twee vingers moeten dan op het bot gemeten worden, niet onder de kin.

Janinevv

Kabouter123 schreef:
Ik krijg bijna twee vingers tussen de neusriem. Daaraan kan het niet liggen. Kan het toch de druk zijn van het kopstuk bij het rijden? De neusriem gaat de prullenmand in, dat staat vast.

Hmm okee vreemd

Mariett
Blogger

Ik ben benieuwd naar een foto van de neusriem op het paard :)

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:07

Als je paard tijdens het rijden alsnog de mond opent komt er alsnog veel druk op de neus/neusriem. Weet je of hij zijn/haar mond opent met rijden? Dan zou ik daar eerst aan werken en eventueel (tijdelijk) een lage neusriem proberen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:08

Kabouter123 schreef:

Bijna is niet helemaal. Gesp hem 1-2 gaten losser, zodat er wel 2 vingers onder passen

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:09

Mag ik misschien even wat vragen over mijn hoofdstel? Weet niet waar ik het anders kan stellen.

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 23:09

@ Crista: ok die tip wil ik toepassen, heb jij enig idee waar ik een lage neusriem kan aanschaffen? Deze modellen zijn niet makkelijk te vinden.

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 23:11

@ Janinev : tuurlijk, shoot :)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:15

Kabouter123 schreef:
@ Janinev : tuurlijk, shoot :)

Ik zal anders niet jouw topic verstoren.
Excuses hihi.
Hoop dat je duidelijkheid vind

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 23:24

Maakt toch niet uit, wat wilde je vragen?

Apache7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:25

Crista schreef:
Als je paard tijdens het rijden alsnog de mond opent komt er alsnog veel druk op de neus/neusriem. Weet je of hij zijn/haar mond opent met rijden? Dan zou ik daar eerst aan werken en eventueel (tijdelijk) een lage neusriem proberen.

Als een paard zijn mond opent is dat omdat hij pijn heeft van het bit. Hem gewoon een lagere neusriem aandoen is dus niet probleem maar symptoom oplossend.
Als je paard dus daadwerkelijk zijn mond opent tijdens het rijden zou ik eerder zachter met mijn handen zijn, tandarts laten komen of bitloos gaan proberen of iets in die aard :)

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 23:30

Mijn paard opent zijn mond gelukkig niet tijdens het rijden, maar ik denk wel dat het geen kwaad kan om te veranderen van neusriem en te kijken hoe dit loopt. Tandarts komt hier elk jaar langs, maar is wel een jaar geleden en komt dus één van de volgende weken. Volgende week komt de zadelpasser langs en bespreek ik dit ook even met hem. Bedankt voor de input.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:31

Is rijden zonder neuriem niks? Eigenlijk heb je die niet nodig

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 23:32

Heb het nooit geprobeerd, krijg je dan niet een te beweeglijke en onrustige ligging van het bit in de mond?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:35

Kabouter123 schreef:
Heb het nooit geprobeerd, krijg je dan niet een te beweeglijke en onrustige ligging van het bit in de mond?

Alleen als je paard erg met het bit klooit en dan is meestal het bit niet passend of is er iets in de mond mis. Verbind wel beide bitringen onder de kin door zodat je het bit niet door de mond kan trekken mocht je ivm nood moeten omtrekken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:35

Ik zou inderdaad een tijdje met lage neusriem rijden en dan kijken of het weg gaat. Zo niet komt het dus niet van de neusriem.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:36

Apache7 schreef:
Crista schreef:

Als een paard zijn mond opent is dat omdat hij pijn heeft van het bit. Hem gewoon een lagere neusriem aandoen is dus niet probleem maar symptoom oplossend.
Als je paard dus daadwerkelijk zijn mond opent tijdens het rijden zou ik eerder zachter met mijn handen zijn, tandarts laten komen of bitloos gaan proberen of iets in die aard :)

Hier ben ik het niet mee eens
Je hebt ook gewoon paarden die beweeglijk zijn in de mond, ik heb er ook 1. Bit is nagekeken, mond ook en bij meerdere bitten doet ze het ook bij meerdere gradaties van het werk wat ze aangeboden krijgt

Ts, ik zou niet meteen naar andere neusriem en grijpen. Ook in ben wel benieuwd naar een foto van de huidige situatie

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:36

Hoe weet jij zeker dat het paard zijn mond niet opent, als jij nog nooit zonder neusriem heb gereden?

En nee, als het paard zijn mond gewoon dicht houdt, heeft een neusriem geen extra invloed op de bitligging. Neusriem zit niet vast aan bit (zoals menhoofdstellen wel hebben).

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:40

als ik denk dat het is dan gaat het waarschijnlijk niet meer weg. dat wil niet zeggen dat je niet kunt ingrijpen. ik ben eigenlijk ook benieuwd naar een foto om iet beter te kunnen beoordelen. ik zou ook eens proberen gewoon zonder neusriem, dit gaat bij de meeste paarden wel. ik zelf rijd mijn paarden ook zonder neusriem

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:40

Ik ben het eens met toydoll. Daarbij wil ik zeggen dat het gewoon eens verstandig is om de neusriem eraf te halen. Kijk wat er gebeurd!

De neusriem heeft wel enige invloed op de ligging van het bit, omdat het paard zijn mond erdoor niet kan openen. Daardoor 'klem' je het bit dus wat meer vast in de mond. Gelukkig opent jouw paard nooit zijn mond, dus in dat geval is er geen verandering van werking.

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 23:44

Nies_ schreef:
Ik zou inderdaad een tijdje met lage neusriem rijden en dan kijken of het weg gaat. Zo niet komt het dus niet van de neusriem.

Misschien vergis ik me en heeft hij toch wel ergens zijn neus tegen gestoten, heb enkel nooit een wonde gezien. Eerst alles uitsluiten waar ik zelf wat aan kan verbeteren.