Schaap ontmuizen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pluche_pluus

Schaap ontmuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 18:41

Beste bokkers,
Mogelijk staat dit topic in een verkeerde categorie, maar ik weet niet precies waar mijn vraag onder valt.

De vraag is:
Hoe ontmuis ik mijn schaap?

Ik heb namelijk een heel fijne langharige schapenvacht, waar ik al wat kilometers op heb gemaakt.

Afbeelding

Nu pakte ik nietsvermoedend mijn schaap uit mijn kast, echter terwijl ik het dekje nog niet volledig uit mijn kast had sprongen de muizen er al uit :wow:
Familie muis op mijn nieuwe stal vond mijn schapenvacht blijkbaar een ontzettend fijn verblijf, maar helaas zijn ze niet zo netjes. Nu zit ik met behoorlijke stankoverlast door de keutels en urine in de vacht. :=

Krijg ik deze vieze bende nog uit mijn schaap? Hoe?

fjordnina

Re: Schaap ontmuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:44

Wassen met speciale schapenvachtshampoo. Ik denk dat het er dan wel uit gaat.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:45

Oeh muizenpis is wel heel lastig, ik heb het ooit in een cap gehad, en heb hem weg moeten gooien. Ik zou je schaap gewoon in de wasmachine doen op 30 graden moet kunnen ( ik werk met vachten)
met natuurazijn en evt. wat etherische olie. Hopelijk is de geur er dan uit.
Je kunt de vacht daarna uitkammen.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 18:47

Freya6 schreef:
Oeh muizenpis is wel heel lastig, ik heb het ooit in een cap gehad, en heb hem weg moeten gooien. Ik zou je schaap gewoon in de wasmachine doen op 30 graden moet kunnen ( ik werk met vachten)
met natuurazijn en evt. wat etherische olie. Hopelijk is de geur er dan uit.
Je kunt de vacht daarna uitkammen.

Deze heb ik speciaal laten maken, door zadelmaker longeersingel eronder laten naaien.
Anders had ik hem ook inderdaad gewoon weggegooid. Alleen daar was hij even te duur en nog te mooi voor :=

Wordt het leer dan niet ontzettend hard als deze uit de wasmachine komt en is opgedroogd?

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:48

Die geur krijg je er wel uut maar ben je niet bang dat ze hrm helemaal gaan vervreten? Daar zou ik me vooral druk om maken :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:50

ah dat weet ik niet want ik werk niet met leer maar met vilt aan de achterkant. Zou je even na kunnen vragen bij een zaak die ze verkoopt. Denk het niet hoor als je niet te heet wast en niet op de kachel laat drogen, maar pin me er niet op vast. Misschien weet google het antwoord wel.
Nee weggooien super zonde. In de sneeuw leggen is ook goed voor vachten, moet er alleen wel sneeuw zijn ;)

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:13

Beter een muis in je schaap dan een schaap ... (sorry, flauw).

Ik zou proberen het met de hand flink in de schapenwolzeep te zetten en dan grondig uitspoelen. Lijkt me ook wat minder bedreigend voor het leder.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:17

Je kan deze schapenvacht denk ik niet wassen inderdaad,dat kan alleen bij vachtjes die een speciale behandeling hebben gehad waardoor ze wel gewassen kunnen worden..Als je van dat christ wasmiddel hebt,speciaal voor vachtjes zou je je vacht aan de waslijn kunnen hangen en nadat je hem goed hebt uitgeborsteld inspuiten met een mengsel van een klein beetje wasmiddel met de rest water..Als het ingetrokken is met een spons erover heen om het vuil eruit te spoelen,dan op laten drogen en weer uit borstelen..Dat is wat ik met mijn vachtjes doe en dat werkt prima..Misschien kan je je vacht als je hem niet gebruikt mee naar huis nemen en op zolder hangen oid?

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 19:20

Ben even wezen zoeken maar wassen wordt ernstig afgeraden.
Ook niet inweken, maar met (sop)doekjes aan de gang.
Daarna in natuurlijke droge omgeving laten drogen en uitkammen/kloppen/wringen.

Op zoek naar schaapwasmiddel.

Hahaha schaap in je muis :))

Sneeuw is inderdaad het beste, maar helaas dit jaar niet gelukt.

Heb mijn schaap nu mee naar huis genomen zodat deze niet verder ondergepist/ gevreten kan worden. Samen met mijn thermo boots, die zijn natuurlijk ook aantrekkelijk voor familie muis.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:24

>;) _O-

Ik heb toch al heel lang schapen in de wei rondlopen, maar van muizen hebben ze nog nooit last gehad.
Het duurde best wel even, voor ik door had dat het om een schapenvacht gaat en niet o een levend schaap. :o

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:27

Ik was mijn schapenvachtjes met een wol wasmiddel met lanoline erin. Wassen op een wol wasprogramma en dan ophangen tot ze droog zijn (zomers makkelijker, maar niet in de volle zon)
Daarna uitborstelen.
Zou hem daarna in een muisbestendige plastic container bewaren als ik jou was.

taff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:42

bacing soda te koop bij de toko in poederen tijdje laten zitten in dan uit kloppen eventueel een paar druppels etherische olie in doen

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:46

De tip is net voor mij gegeven. Eerst met verdunde baking soda en daarna verdunde (poeder) biotex. Let op: alles deppen ipv wrijven.

Biotex trekt de geur eruit. Als mijn katten een ongelukje hebben gehad, pas ik ook deze methode toe. Ik weet niet of je weet hoe erg kattenplas kan stinken, maar dat verdwijnt volledig hiermee.

En die muis in je schaap is idd beter dan een schaap in je ... :')

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:48

Wassen met Mattes lamsvacht wasmiddel op wolprogramma. Naam is Melp. Doe ik al jaren, dit is namelijk hervettend voor de schapenhuid.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:52

Willemina_L schreef:
Wassen met Mattes lamsvacht wasmiddel op wolprogramma. Naam is Melp. Doe ik al jaren, dit is namelijk hervettend voor de schapenhuid.

en daarna in de wasdroger doen, dan komt ie er helemaal fluffy uit (ik heb al jaren een Christ Iberica zadel en die gaat 2 x per jaar in de wasmachine en in de droger)

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 19:56

Backing soda heb ik! Bedankt voor de tip. Biotex gewoon vloeibaar? Want dat heb ik ook in huis.

Katten urine... Pff stinkt netzo erg als familie muis. Mijn kat heeft eens op het tapijt geplast, man wat een lucht.
Wil voor mijn katten ook nog een schapenvacht kopen, maar twijfelde over de reiniging. Dan werkt deze methode ook hiervoor natuurlijk.

Zit wel te denken om alsnog onderzijde van t schaap in te smeren /behandelen met lanoline.

Ik ga mijn vacht niet in de wasmachine doen. Het is geen bewerkte vacht zoals een Christ. Maar een puur langharig IJslands schapenvel met huid eraan. Ik denk niet dat dit de kwaliteit ten goede zal doen.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:58

Wasdroger zou ik met lang haar niet doen in verband met vervilten van de haren. Eerder aan de lucht laten drogen en dan voorzichtig uitkammen met een schapenvacht borstel. Je kunt wat cowboy magic gebruiken voor het uitkammen maar pas op dat het niet te glad wordt. Succes!

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:00

Willemina_L schreef:

Ja precies, ook hier goede ervaringen met Melp en schapenvacht/bont. Je kan ook leer wassen met Melp trouwens, werkt ook prima is mijn ervaring.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:01

Je kunt ook prima op de hand wassen met Melp. Dit is wel degelijk speciaal voor vacht met huid eraan. Wordt zelfs aangeraden door een schapenvacht verkoper die goed bekend staat, ik was mijn vachten waar de honden op liggen er ook mee. Van Biotex en baking soda droogt de huid erg uit.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:03

Trouwens, muizen hebben een hekel aan Lavendel. Je zou bv een wc verfrisser met lavendelgeur kunnen halen en in je kast zetten. Ik gebruik ze zelf ook en heb nog geen muis gezien in mijn houten kast :-)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:40

Nee, niet de vloeibare biotex! Poeder!

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 22:08

Icrack schreef:
Trouwens, muizen hebben een hekel aan Lavendel. Je zou bv een wc verfrisser met lavendelgeur kunnen halen en in je kast zetten. Ik gebruik ze zelf ook en heb nog geen muis gezien in mijn houten kast :-)

:) handige tip!

Onze kasten zijn volledig open :j dus ben bang dat het dan niet zijn volledige werking heeft.

Poeder, las het verkeerd :o

Ik heb besloten mijn schaap met de handwas met Melp te gaan wassen, zal morgen eens horen of de ruitersportzaak hier in de buurt deze heeft. Het lijkt mij het 'neutraalst' en toch het even een schoon sopje effect. (tenminste, in mijn hoofd)
Heb geen droger, dus hij zal gewoon aan de lucht moeten drogen.

Ik ga jullie op de hoogte houden :D

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:14

Zo niet, bij Krämer hebben ze het wel online te koop: linkje

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:16

Wassen in verdunde dreft (schoon) en daarna wassen met verdunde azijn of appelazijn (lucht/geur weg).. Beiden wel goed uitspoelen..

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:19

Heel veel succes, gaat vast lukken!