zadels

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maudbluff

zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 14:00

hallo ik ben nieuw hier en ik wou een vraag stellen ( weet niet of ik goed zit hiervoor). ik krijg een tweedehands zadel op mijn verjaardag maar kan niet kiezen van welk merk en welke type ik moet nemen en wou vragen of iemand zijn ervaringen en mening hier wil geven zodat ik weet wat ik wil!
wel heb ik al een paar eisen aan dat zadel:
- het moet een redelijk goedkoop zadel zijn
- het moet een diepe zit hebben
- het MOET een DRESSUURZADEL zijn
- het moet zwart zijn (voorkeur voor leer)

ik hoop dat jullie me helpen en wat merken of zadels weten!!!xx *\o/*

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:09

Ik zou als ik jou was niet naar een merk of type kijken, maar naar een zadel dat past op je paard.

P.s. je topic hoort op een ander deel van het forum. Ik heb een mod gevraagd het te verplaatsen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:28

Ik verplaats dit topic van ED naar HAR waar het hoort.

Celiien

Re: zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:29

Je moet inderdaad niet kijken naar wat jij wilt, maar wat goed op je paard past en waar jij goed in kan zitten. Daarnaast: goedkoop = duurkoop.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:37

Het best kan je een passer laten komen met tweedehands zadels, ik had voor mijn 16e verjaardag ook een zadel "gekregen" dus mijn ouders hadden een bepaald budget, ik had een passer laten komen en toen een zadel gekocht wat dus gelas t was door een passer

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:39

De belangrijkste eis voor je nieuwe zadel zet je er niet tussen:

- het zadel MOET goed op mijn paard passen ;)

Nu is het natuurlijk ook wel belangrijk dat je er zelf lekker inzit. Heb een tijdje rondgereden op een KN die super goed op mijn paard lag maar waar ik zelf totaal niet lekker in zat...
Zadelmaker/passer/verkoper laten komen dus. :D

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:39

Hoe goedkoop is redelijk goedkoop? Een wintec die goed op jou paard past kan net zo goed zijn als een op maat gemaakt zadel ,er zit alleen een heel prijsverschil in.
Daar bij moet je zelf nog eens lekker er op zitten.Ik wilde zelf graag een Passier ,volgens veel mensen een heerlijk zadel.Alleen toen de zadelmaker kwam en ik op het zadel zat,bleek hij helemaal niet lekker voor mij te zitten,uiteindelijk heb ik de relatief goedkopere Kieffer gekocht.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:42

In je profiel staat dat je een verzorgpaard hebt. Is het dan niet de taak van de eigenaar om voor een goed zadel te zorgen?
Zolang je geen eigen of lease paard hebt zie ik niet in waarom jij een zadel nodig hebt. Je kunt niet zomaar elk zadel op elk random paard neerkwakken het moet goed passen.

maudbluff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 13:23

sorry maar ik ga naar een zadelmaker en zadelhandelaar die ik goed ken en kijkt of het zadel past (dat is waarom ik hem koop, omdat de oude niet eens goed past) IK VROEG ALLEEN OM EEN MENING NAAR EEN MERK!!!!!! ik wil een tweedehands zadel van hem, en ik wil er niet na een week achter komen dat het niet fijn rijd of dat het leer niet goed is vandaar dat ik vraag naar een merk. ook vind ik het extreem overbodig dat iedereen nu reageert dat ik andere prioriteiten moet hebben. 1 KEER ZEGGEN IS GENOEG DANKJEWEL. graag nu wat meningen en ervaringen over zadels en geen kritiek.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:26

Ik denk dat je beter kan gaan kijken welke zadel GOED op je paard past.
Dat lijkt me nog altijd belangrijker dan welke merk/type je neemt! :')

Hoef je niet te doen hoor, maar gegarandeerd dat je over een tijdje weer een nieuw zadel nodig hebt dan.
En vaak gekgenoeg is goedkoop duurkoop.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:29

Een zadelpasser zal je prima advies kunnen geven, en je zeker laten rijden op een passend zadel om te kijken of het nog goed ligt bij beweging. Dan kan jij meteen voelen of je er prettig in zit.
Merk is heel persoonlijk, de ene vind een Wintec al prima terwijl de andere niet mer minder dan een WOW wil bij wijze van spreken.
Als het zadel goed is en past is het altijd prima. Let er wel op dat de bespiering kan veranderen en je in een half jaar hoe dan ook een nieuw zadel nodig kan hebben. Hoe goed hij nu ook past en hoe goed de kwaliteit ook kan zijn.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:30

Welke merken verkoopt die zadelmaker? Weet je dat?

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:43

Dan zou ik voor een zadel gaan wat goed past op je paard maar ook gemakkelijk aan te passen is doormiddel van een verwisselbare boom. Mijn bijrijder heeft een veelzijdigheid zadel gekocht van thorrowgood omdat ze die straks ook op andere paarden kan laten pas maken. En ja ik heb voor een goed dressuur zadel gezorgd, maar ze wilde zelf ook een zadel van haar eigen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:44

mellen95 schreef:
Dan zou ik voor een zadel gaan wat goed past op je paard maar ook gemakkelijk aan te passen is doormiddel van een verwisselbare boom. Mijn bijrijder heeft een veelzijdigheid zadel gekocht van thorrowgood omdat ze die straks ook op andere paarden kan laten pas maken. En ja ik heb voor een goed dressuur zadel gezorgd, maar ze wilde zelf ook een zadel van haar eigen.

Een wisselbaar kopijzer zorgt er echt niet voor dat hij op elk paard past helaas, is wel echt iets om rekening mee te houden.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:46

Azmay schreef:
mellen95 schreef:

Een wisselbaar kopijzer zorgt er echt niet voor dat hij op elk paard past helaas, is wel echt iets om rekening mee te houden.

Klopt helemaal!
Wintec ligt al helemaal niet op mijn paard, dus komt er ook nooit.
Thorowgood ligt wel goed, vanwege de verwisselbare kopijzer, maar heeft een te smalle kussenkanaal voor haar rug.

Ik heb dus nu een massimo die haar rug genoeg geeft.