Singels in alle soorten, maar welke werkt voor ons?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Akke_sSpring

Singels in alle soorten, maar welke werkt voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 17:48

Mijn Friese merrie heeft de singelplaats verder naar voren liggen. Ze is redelijk rondgeribt en blijkt een gevoelige huid te hebben.

Ik rijd haar met een Massimo dressuurzadel, deze is voor zover mogelijk op maat gemaakt door een MSFC zadelmaker met de grootste toewijding en kennis die ik ken (en ik heb er al een paar versleten).

Ik reed mijn paard met een voorgevormde leren singel. De singelstoten lagen hierdoor recht naar beneden en de singel liep wel over de singelplek van mijn paard. Dit ging prima. Ik ben met haar naar de Veluwe gegaan waar we vervolgens langere ritten hebben gemaakt. Normaliter zijn we ook niet vies van een rit van een uur of 3, alleen nu twee dagen achter elkaar.

Bij thuiskomst bleek dat ze een verdikking had achter haar rechterelleboog. Ze had wat teken op haar benen en ik dacht eerst nog dat het een tekenbeet was. Er was geen haar afgeschuurd en zwellingen had ze daar nooit gehad. Een tijdje niet gereden en enkel getut en aan de enkele lijn gelongeerd. De dierenarts is er nog bij geweest omdat ik het toch niet kon verklaren en ik nooit eerder problemen had gehad. Hij gaf toch aan dat dit een drukplek was en meer dan koelen en rust geven konden we niet doen. Afijn zo gedaan.

Inmiddels had ik een eenvoudige rechte neopreen singel gekocht voor het longeren met dubbele lijnen. Deze ben ik gaan gebruiken toen haar drukplek weg was. Ik durfde niet meer met de leren singel te rijden, blijkbaar was de pasvorm toch niet optimaal.

Met de neopreensingel loopt ze prima, maar ontstaan er soms rare bultjes onder het zadel. De dekjes zijn nog behoorlijk nieuw, worden met regelmaat gewassen en zijn van katoen omdat ze ook snel last heeft van schuurplekken. Ik kon de bultjes niet verklaren.

Nu heeft ze inmiddels weer een schuurplek met een kleine verdikking achter haar rechterelleboog, maar nu van de neopreensingel. Een week niets met een singel gedaan en toen het over was hebben we een heerlijke buitenrit gemaakt. Bij terugkomst had ze een kleine zwelling onder het kussen van haar zadel en een hard korstje tegen de ruggengraat aan, ook ter hoogte van het kussen.

Ik heb het vermoeden dat het zadel door de singel naar voren getrokken wordt en daardoor een irritatie veroorzaakt op de rug en vervolgens een zwellinkje geeft. Heel vervelend! Ik heb na die buitenrit niet meer gereden, wel gelongeerd met dubbele lijnen omdat de singelplek rustig is.

Nu ben ik aan het kijken voor een andere singel. Het liefst zou ik een Mattes singel kopen maar de meest gevormde singel die rekening houdt met een naar voren gelegen singelplek is de banaansingel. Als ik de foto's zie dan lijkt het mij dat de singelstoten schuin naar voren liggen. Niet ideaal.

Een nieuwe leren voorgevormde singel, net als die ik had maar dan langer. Die ik had is 60 cm en de neopreen van 75 cm past beter.

Die leren singel klinkt voor mij als de beste optie, maar.... Als ik haar aansingel en dan onder de singel voel dan zit het een stuk strakker aan de kant van de buik dan aan de kant van haar hals. De drukverdeling is naar mijn idee dan niet optimaal.

Dan nu mijn vraag :D Zou ik de drukverdeling verbeteren als ik een leren voorgevormde singel mét elastiek neem. Ik kan mij voorstellen dat het elastiek de druk beter verdeelt.... Heeft iemand daar ervaring mee??

Vriendelijke groet,
een baasje wat wel eens verlangd naar de tijd van vroeger, waarin het allemaal niet zo ingewikkeld was :Y)

Veulen84

Re: Singels in alle soorten, maar welke werkt voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:06

Heb je een foto van hoe het zadel ligt en hoe de singelstoten vallen?

Zelf vind ik banaansingels niet ideaal. Maar je hebt nog best veel alternatieven om naar te kijken.
Ik gebruik voor mijn gevoelige merrie een half leren singel van elastiek. Maar ik merkte bij haar dat te smalle singels of te brede singels ook drukkingen veroorzaken, vooral omdat die de singelstoten ook verplaatsen.

Akke_sSpring

Re: Singels in alle soorten, maar welke werkt voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 17:21

Ik heb inmiddels contact opgenomen met mijn zadelmaker omdat ik door de bomen het bos niet meer zag. Zij heeft een aantal singels die ik kan uitproberen dus daar ga ik eens mee beginnen :)