Poponcini, Nathe, leer of ander bit voor gevoelig paard?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Poponcini, Nathe, leer of ander bit voor gevoelig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 10:38

Goed, ik heb een heerlijk paard maar met springen is hij erg heet en hij gaat vaak zeer explosief over de sprong. Na de sprong betekent dit vaak gebok en slaan met het hoofd, dat komt onder andere doordat ik er maar heeeeel moeilijk aan kan komen met m'n hand, iets teveel en je hebt een bloedneus als je niet op let. We rijden nu met een dubbelgebreken kneveltrensje, dat gaat prima maar ik wil eigenlijk kijken of ik hem niet iets meer kan helpen.

Vorig jaar kwam ik alleen Poponcini bitten tegen, super super zacht, dus dat lijkt me heel fijn. Ze zijn wel behoorlijk prijzig en tweedehands eigenlijk niet te krijgen. Nathe bitten schijnen ook erg zacht te zijn maar ik weet niet hoeveel dat verschilt van de zachtheid van poponcini. Heeft iemand hier ervaring met dit probleem en of dergelijke bitten?

Hij heeft een kleine mond en een dikke tong dus hele dikke bitten wordt erg lastig. Om die reden heb ik een spons bit (nog) niet overwogen, ik denk dat dat echt teveel gedoe wordt in z'n mond.

Ervaring en tips zijn zeer gewenst :j

Leen

Re: Poponcini, Nathe, leer of ander bit voor gevoelig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 11:06

Ben je zeker dat iets medisch uitgesloten is? Of niet passend zadel? Tanden die haakjes hebben?
Bokken na de sprong lijkt mij eerder een teken van pijn.

Advies over welk bit kan ik je helaas niet geven aangezien ik van deze bitten weinig ken.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 11:19

Nee, het is gewoon een pannenkoek. Als hij los staat is het ook een speels paard, hij gaat ook graag over hekken en sloten. Er komt bij hem heel veel energie vrij over de sprong en dat kan 'ie vaak niet goed kwijt nog na de sprong. Je moet dus heel stil zitten en weinig doen. Ik heb wekelijks les en dan gaat ook alles met veel rust en steeds weer opnieuw dat extreme langzaam af laten zakken. Dat gaat dan wel goed als hij eenmaal de eerste energie kwijt is maar ik wil hem gewoon zo weinig mogelijk in de weg zitten, ook in de mond, maar iets contact is wel noodzakelijk.

Hij wordt zeker twee keer in het jaar nagekeken door mijn chiro/masseur/dierenarts, daarnaast in ieder geval 1x in het jaar elektrisch gevijld met verdoving. Zadel hebben we een hoop gezeik mee gehad omdat het zo'n gevoelige piemel is dus die is pas nog weer nagekeken door Herman van de Country mill. Tandarts is vorige maand geweest en chiro twee weken terug.

Wel lief dat je meedenkt overigens hoor, wordt gewaardeerd, maar die bakbanaan van mij word echt tot in den treure in de gaten gehouden. :D

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 11:27

Ik rijd sinds kort met een "dangerbit". Wordt bij ophouding een ongebroken bit.
Mijn merrie reageert extreem op druk op de tong (tong is eigenlijk te groot voor mond :') ).
Bij enkel maar ook bij dubbelgebroken komt bij ophouding de druk teveel op de zijkanten te liggen en "knijpt" het. Bij een dangerbit kan dat niet.

Dressuur rijd ik met een bit met extra tongvrijheid maar die accepteert ze dan weer niet bij het springen. Bij flinke ophouding (ja sorry, soms moet ze door enthousiasme even op de handrem) klapt ze direct achter de teugel. Bij het dangerbit blijft ze er beter tegenaan lopen.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:09

Poponcini is heel fijn :j , echt de prijs waard. Flinke investering en ze gaan minder lang mee dan andere mondstukken. Je kan het een beetje vergelijken met babyspeen materiaal, maar dan net iets steviger. Nathe is dan weer vrij stug, dan zie ik zelf liever Trust Flexi Soft. Is nog enigszins buigzaam, en dat idee heb ik bij Nathe niet. Wel zijn alle 3 de soorten bitten vrij dik...

Wel echt typisch gedrag, heb het vaker gezien bij springpaarden. Is inderdaad meestal geen uiting van pijn, wel van stress..., gewoon hypergevoelig boven de sprong. Inderdaad proberen het op te bouwen om er steeds voorzichtiger wat aan te kunnen gaan komen. Hier kan eventueel een supplement als stressless/calm/etc. ook aan helpen tot je er een beetje aan kunt komen. Want hoe dan ook, op concours zul je dat contact gewoon echt een keer nodig hebben :') .

Ik zou je zeker geen dangerbit aanraden, omdat paarden hier wel eens wat bang van kunnen reageren, en dat is dan weer juist wat je niet kunt gebruiken...

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 14:54

Ik heb me even ingelezen op dat dangerbit maar ik denk niet dat dat wat is voor hem. Het zachtste Myler bit was ook geen succes. :n Wel bedankt voor je bijdrage Snorlex!

Ja precies MissMiekje, je moet er toch een keer aan kunnen zitten he. Z'n broertje is ook zo gevoelig, zit in de familie. Hij is verder super chill overigens en een blij ei maar met springen tot in het extreme.

Kijk dit topic nog even aan maar anders ga ik toch zo'n Poponcini proberen, het klinkt wel heel goed. Het is ook niet zo'n kauwer verder dus hopelijk gaat het bit even mee.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 15:03

Is er een link naar Poponcini bit, ik heb er nog nooit van gehoord, maar ben voor mijn eigen merrie met suikermondje wel geinteresseerd, ik lees hier dus ook mee. Of een website? Ik wil wel eens zien wat dat voor iets is.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 15:05

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 15:22

Thanks! Die zijn knap aan de prijs nog, zeg, voor een bit met een zo duidelijk beperkte levensduur.
Maar mogelijk is het wat voor mijn mond-fobische merrie....

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 15:52

@miekjee: Huh? Bang reageren op een dangerbit?
Het is mij juist aangeraden omdat het bit op geen enkele manier kan knijpen.

Er staat op de website's vaak "scherpere" werking doordat bij ophouding het bit als een stang werkt. Maar het bit kan niet als een stang werken (zitten geen scharen aan). Het wordt dus een ongebroken bit. Eigenlijk helemaal niet scherp...

Of heb ik mij onzin aan laten praten?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 15:57

Dat zelfde systeem zit een beetje in de Myler die ik had en daar ging Evel hard voor rennen dus ik begin er niet aan :n

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 16:00

Dat is nieuw voor mij! Dat sommige er juist van gaan rennen :)

Ik ben ook nog wat zoekende hoor. Wil binnenkort eens een kneveltrens gaan proberen. Maar die heb jij nu al en werkt voor jullie niet voldoende :)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 16:00

Ik wilde een myler aanraden maar ik zie dat je die al gehad hebt.
Is het een idee om met 2 teugels te rijden?
De 2e set aan een sidepull neusriem, zodat je toch iets hebt op hectische momenten en de momenten dat hij even geen bitdruk accepteert.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 16:02

Ik vind het kneveltrensje wel fijn, als ik zo'n Poponcini koop wordt het weer een kneveltrens. Ligt mooi stil in de mond bij het sturen. Maar ja, als hij rechtuit gaat en er komt wat druk op de teugel na de sprong dan kan dat bit wel mooi stil liggen maar dan kan hij de druk gewoon niet goed aan :+

Fleurtje, dat is het proberen waard, al weet ik niet of dat op concours is toegestaan. Wordt wel een gedoe in m'n hand denk ik.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 16:05

Ik denk dat het even wennen zal zijn, net als bijvoorbeeld rijden met stang en trens, maar je kan op je gemak thuis oefenen om te kijken of het wat is voor jullie :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:33

Bitloos?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 10:53

Hij houdt niet van druk op het hoofd. Lage neusriem resulteert in extreem veel schudden en met de sidepull ging hij na de sprong ook enorm klapperen.

Iedereen bedankt voor het meedenken tot dusver!

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:18

Snorlex schreef:
@miekjee: Huh? Bang reageren op een dangerbit?
Het is mij juist aangeraden omdat het bit op geen enkele manier kan knijpen.

Er staat op de website's vaak "scherpere" werking doordat bij ophouding het bit als een stang werkt. Maar het bit kan niet als een stang werken (zitten geen scharen aan). Het wordt dus een ongebroken bit. Eigenlijk helemaal niet scherp...

Of heb ik mij onzin aan laten praten?

Nee hoor, wat je zegt is juist :). Maar het knijpen hoeft voor sommige paarden niet de trigger te zijn om er bang van te worden. Juist het steeds veranderen van werking maakt dat het wat onrustig in de mond kan worden, waar sommige paarden echt niet tegen kunnen. Dus vandaar :).

Nu ik ook een stukje lees over hoofdstellen schiet me iets te binnen, al eens een Micklem hoofdstel of een anatomische Dy'on geprobeerd? Minimaliseert ook de druk op het hoofd :).

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 12:30

Ik zit te azen op een PS of Sweden, heel even sparen nog. Heb het nu zo simpel mogelijk.

Afbeelding