hulpteugel waarvoor?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sara_4027

hulpteugel waarvoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 20:40

Jelloy

Re: hulpteugel waarvoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:49

Staat erbij hoor :j

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:54

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:58

Ik ken een fokker die de goque gebruikt bij zijn jonge paarden als deze pas onder het zadel zijn.
Zelf heb ik er nog nooit mee gewerkt. Maar zoals de man het verteld; als hij goed afgesteld is (wat bij iedere hulpteugel natuurlijk zo is) helpt het bij het rug en halsgebruik van het paard. Hij vindt dat deze hulpteugel een goed stoppunt heeft, en hierdoor zorgt de hulpteugel ervoor dat het paard niet zomaar zijn rug extreem weg kan drukken, als deze schrikt of dergelijke. Hij bevestigd het zo dat als het paard in rust met zijn hoofd omhoog staat dat er enkel een lichte druk/tot geen druk opstaat.

Maar dit is zoals hij het aan mij uitgelegd heeft! veder heb ik zelf geen ervaring met het gebruik ervan, heb er alleen naar gekeken hoe deze fokker het gebruikt bij zijn jonge paarden in het begin. Zoals hij het gebruikt, vindt ik het een fijne hulpteugel om (jonge) paarden te helpen bij een goed rug gebruikt, hij gebruikt het dus absoluut niet als dwangmiddel, maar echt als hulpmiddel voor het paard zelf.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 15:04

Ik heb stage gelopen op een bedrijf die hier vaak mee logeerde. Vooral de friese en tuigpaarden.

Volgens mij is het idd er voor bedoeld dat het paard zijn hals laat zakken en zijn rug beter gaat gebruiken. En niet alle druk op het bit komt, maar ook een groot deel achter de oren.

Mijn eigen paard er één keer mee gelongeerd en die liep er best fijn mee, beter als ket gewoon bijzet.

Maar het is zoals met veel hulpmiddelen, jij moet het wel gied gebruiken anders werkt het als nog niet goed / vriendelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 15:09

Een gogue kan ervoor zorgen dat een paard zijn hoofd omlaag doet, maar dat wil nog niet zeggen dat hij ook daadwerkelijk zijn lijf goed gebruikt. Maar dat geldt voor alle hulpteugels :)

Sara_4027

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 14:58

ooh oke vond het er op de foto zo heftig omdat het zo leek alsof het hoofd echt werd vastgebonden, maar dat is gelukkig niet het geval.