Welk ongebroken bit?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Patt

Welk ongebroken bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 17:25

Wie heeft er ervaring met het gebruiken van een ongebroken bustrens?

Mijn paard is vol aan het wisselen en heeft daardoor tijdelijk last van een hangend rooster (gehemelte is gezwollen door het wisselen van de snijtanden).

Nu wil ik daarom overstappen van een gewone enkelgebroken bustrens naar een ongebroken bustrens.

Daarom graag ervaringen hiermee en welk bit kan ik het beste aanschaffen?

(Ik ben een recreatierijder die het liefst zo weinig mogelijk aan het bit zit maar het is een jong paard dus soms kun je niet anders en dan wil ik haar toch zo weinig mogelijk in de weg zitten.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:42

Ben een groot fan van het gebruik van ongebroken bitten, zeker bij jonge paarden.

Ik zou bij een jong dier gaan voor een licht naar voren gebogen bit omdat dit ervoor zorgt dat de tong wat meer gelijkmatig belast wordt. je hebt ook mondstukken die licht bol van vorm zijn maar aangezien je pony een hangend rooster heeft en jonge paarden gevoeligere lagen hebben zou ik daar nog niet voor gaan.

Je hebt dan nog een aantal andere bevestigingsmogelijkheden waarmee ik ook graag werk maar omdat ik lees dat je een bustrens wil, hoop ik hiermee je vraag voldoende beantwoord te hebben

Zoe_97

Re: Welk ongebroken bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:45

geen ervaring met ongebroken bitten, maar misschien kan je eens een dubbelgebroken myler proberen? Heeft geen schaarwerking en ligt stabiel in de ond. Ook blokeerd het zich zodat het inwerkt als een ongebroken bit. Mijn paard doet het er erg goed op!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:53

Hier ongebroken, met een tongboog.
Ben er super tevreden over.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 20:13

@_black_rose_: Ik sta altijd open voor suggesties dus wat voor bevestigingstechniek e/o bitten heb jij nog meer positieve ervaring mee dan?
Ik noem gewoon een bustrens omdat ik dat nu ook heb. Ik ben niet zo'n fan van het gebruik van een watertrens bijvoorbeeld door de draaiende ringen en vaak wondjes daarvan bij de lippen. Ook wil ik geen bitringen gebruiken.

@Zoe_97: Ik heb een gewoon dubbel gebroken bustrens geprobeerd maar omdat het probleem van het hangend rooster zich nu voordoet krijg ik het advies om een ongebroken dunner bit te gebruiken.

Ik gebruik nu dus een gewone 'ouderwets' enkel gebroken basic bustrens die eigenlijk vrij dik is.

@Maralyn: Fijn te horen, welke heb je dan precies? Merk?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:16

Patt schreef:
@_black_rose_: Ik sta altijd open voor suggesties dus wat voor bevestigingstechniek e/o bitten heb jij nog meer positieve ervaring mee dan?
Ik noem gewoon een bustrens omdat ik dat nu ook heb. Ik ben niet zo'n fan van het gebruik van een watertrens bijvoorbeeld door de draaiende ringen en vaak wondjes daarvan bij de lippen. Ook wil ik geen bitringen gebruiken.

@Zoe_97: Ik heb een gewoon dubbel gebroken bustrens geprobeerd maar omdat het probleem van het hangend rooster zich nu voordoet krijg ik het advies om een ongebroken dunner bit te gebruiken.

Ik gebruik nu dus een gewone 'ouderwets' enkel gebroken basic bustrens die eigenlijk vrij dik is.

@Maralyn: Fijn te horen, welke heb je dan precies? Merk?

myler is net veel dunner en heeft toch dat hangend rooster niet. Heb je de voordelen vn dubbelgebroken en van ongebroken

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 20:21

Denk dat het niet helemaal duidelijk is.

Van een hangend rooster spreekt men als het gehemelte van je paard onder het kauwoppervlak van de bovensnijtanden uitzakt.

Dit is dus een term voor het gezwollen gehemelte van het paard en heeft niets met het bit zelf te maken maar om het gehemelte te ontlasten wordt dus een ongebroken bit aangeraden.

Zag wel dat de myler bitten idd een stuk dunner zijn dan wat ik nu heb dus voor de toekomst wellicht wel een goede aanrader.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:23

oh ik dacht dat je dat stukje van het bit zelf bedoelde. foutje.

(ee voordeel van mylerbitten is dat je die vaak trouwens enkele weken kan proberen). Ik zou misschien een bitfitter dan laten komen die meerdere bitten mee heeft om te passen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:28

Misschien een Billy Allen mondstuk? Kan niet scharen of in het verhemelte prikken maar heeft als voordeel dat beide bit-helften onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen. Het ligt daarom heel stil in de mond en het paard kan het bit op zijn tong dragen en daarmee de gevoelige lagen ontzien.
https://www.fortbrands.com/2143-thickbo ... le-bit.jpg
Zijn in diverse uitvoeringen verkrijgbaar ( ook met scharen) en in verschillende prijsklassen.

Bijv. hier http://www.reininghorse.nl/product-cate ... price-desc

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:36

Er zijn vele metken zoals spenger. Ej. Showmaster van kramer en op agradi heb je ook n nieuwe soort.

Wij hebben ej. Maar willen die van agradi proberen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:39

Billy allen wilde ik inderdaad ook aanraden :j
Erg fijne bitten, en ook qua dikte voor de meeste paarden ideaal.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:53

Onze (inmiddels 10 jarige) hafkruising loopt het fijnst op een simpele ongebroken bustrens.
Wij zijn er erg tevreden mee.

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:55

Ik rijd nu vooral bitloos maar heb een happy mouth ongebroken bustrens die heel goed bevalt.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 23:07

ik rijd onze jonge merrie nu op een bring bit. (Ook wel postbit genoemd) Het is officieel een stang omdat je hem met hefboom en kinketting kunt gebruiken.

Ik gebruik m nu op bovenste ring zonder kinketting en dat bevalt super.

Druk wordt verdeeld over de tong, de lagen en achter de oren. Dat laatste kennen jonge paarden vaak al vanuit het halster en afhankelijk van je neusriem geeft ie ook druk op de neus en dat kennen ze ook al.

Maar een hele simpele ongebroken bustrens doet het ook helemaal goed! Werkt vaak veel zachter in dan een gebroken bit

xhannaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 23:21

Ik rijd nu op een ongebroken bustrens appelbit.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 21:23

Ik ben zelf super blij met mijn Beris soft ongebroken bit. Enigste bit wat mijn paard accepteerd. Hij heeft weinig ruimte in de mond en is super gevoelig. De beris valt met de tomgboog super netjes om zijn tong heen waardoor de ruimte (die er nauwelijks is) goed benut word. ongebroken flexibel appelbitje is pol erg fijn.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 00:34

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 00:41

Deze van Billy Allen lijkt me ook wel wat.

http://www.reininghorse.nl/product/ss-b ... per-inleg/

Pffff wat veel keuze nog zeg. Nu twijfel ik tussen een compleet recht bit, een bit met buiging naar voren en een echt heel ongebroken bit of toch zo'n Billy Allen mondstuk die niet kan scharen en in gehemelte kan prikken maar toch onafhankelijk van elkaar beweegbaar is.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 01:17