Dat is toch een zgn "dangerbit"? Wanneer het paard een normale aanleuning aanneemt werkt het in als een gebroken trens, maar zodra het paard gaat trekken, blokkeert de schaarfunctie en wordt het een ongebroken trens......
meagen
Geplaatst: 26-01-16 23:52
is de werking van een watertrens bij een onspanne hand en bij een vaste hand werkt het als een ongebroke stang mag gewoon op cc gereden mee worden
tamary
Geplaatst: 26-01-16 23:53
Nee, ik denk dat het een soort beperking is van hoeveel het bit kan buigen als enkel gebroken trens. Was er niet zo'n bit dat bij meer druk als ongebroken werkte ipv als gebroken trens?
edwardway
Geplaatst: 26-01-16 23:54
Idd, dat is een bit dat een stangwerking krijgt mocht je paard het bit vast pakken.
Naranga
Geplaatst: 26-01-16 23:56
Ja die bitten heb je wel, maar die ik ken zijn dubbelgebroken en dan zit er in dat midden een manier om m te locken als ongebroken bit bij teveel druk.
Maar lijkt me bij dit bit dat het dan gewoon langs dat ronde ding afglijdt en het alleen maar scheef wordt? Dat de rechterkant er onder door schiet zeg maar...
fleurtjeuh
Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-16 23:57
Maar waarom dan zo'n grote ring? Een kleine bult op het scharnier voldoet dan toch ook om te blokkeren?
Irma_Maandag
Geplaatst: 26-01-16 23:57
NB: het blijft een trens hè..... Maar dan ongebroken. Bij een stang zitten ook de scharnierpunten bij de bitringen vast en is er een hefboomwerking.....
Zinzi_jewel
Geplaatst: 26-01-16 23:58
Ja een voorloper van het beter uitziende danger bit of easy control bit ! Blokkeert dus als paard tegen de hand komt ! Of ruiter meer druk geeft . Imo kun je evengoed of beter nog een ongebroken trens nemen die schaart iig nooit richting tong of verhemelte
kiki1976
Geplaatst: 26-01-16 23:59
Ik rijd ook met een bitje wat normaal dubbel gebroken is en bij bepaalde ophoudingen niet door gaat maar een ongebroken bitje word. Maar die ziet er echt anders uit. Misschien een ander merk dat zou kunnen.
fleurtjeuh
Maar zal er dan niemand zijn geweest die zei, he jongens wat een belachelijk grote ring dat hoeft toch niet?
Irma_Maandag
Geplaatst: 27-01-16 00:09
Ja Fleurtjeuh: wat jij toont zal wel de geëvolueerde versie van het bit zijn. Echter wat Zinzi-jewel ook zegt: geef mij dan liever maar een ongebroken bit (ipv de door jou afgebeelde eerste afbeelding). Ik ben geen fan van enkelgebroken bitten. Tenzij het paard aangeeft het fijner te vinden. Nb: ik rijd doorgaans gewoon met dubbelgebroken; geen geprik in het gehemelte.
fleurtjeuh
Iedereen mag leuk vertellen wat voor bit ze gebruiken hoor, maar dat vroeg ik niet. Ik rij geen paard momenteel, dus heb geen advies of tips nodig, en ik heb genoeg kennis van bitten en paardenmonden dat als het er ooit op aan komt ik prima een geschikt bit kan vinden. Deze hing ergens, ik heb er een foto van gemaakt omdat ik nieuwsgierig was. T bit zal er ongetwijfeld nog steeds hangen.
Leen
Geplaatst: 27-01-16 00:56
Pfoe ts je hoeft je niet zo aangevallen te voelen. Er zijn maar 2 mensen die iets over een ander bit posten en dat gaat over een alternatief voor dit bit. Zij zouden eerder een ongebroken nemen dan dit omdat het wel nog in het gehemelte prikt.
Niemand zegt iets over jou, of dat jij dit bit niet zou mogen gebruiken, of dat jij dit bit wil gebruiken,.. Altijd handig om te weten wat een alternatief is? Toch? We kunnen allen nog elke dag bij leren.
Mocht je bericht zo niet bedoeld zijn, dan neem ik het mijne terug