Bitten - waar kies je voor?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Bitten - waar kies je voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 23:01

Momenteel rij ik mijn paard op een dubbelgebroken bustrens van imperial riding. Ik vind het een redelijk dik bitje en ik heb het idee dat het in zijn bekkie allemaal een beetje krap is. Ik wil dus graag iets anders, bij voorkeur iets dunner, maar ik raak een beetje verdwaald in het enorme aanbod dat er is.
Paardlief is een groot voorstander van zijn hoofd gebruiken als 5e been en hangt dus enorm. Ik heb zelf een vriendelijke hand, maar hij maakt het dus voor zichzelf wat harder.
Nu weet ik dat het zeker in het geval van bitten zoveel ruiters en paarden zoveel meningen is, maar ik ben gewoon benieuwd naar jullie argumentatie om wel of niet voor een bepaald bit te kiezen.
Bustrens of watertrens? Of hulstrens?
Dubbelgebroken of misschien zelfs niet eens gebroken?
Een 'simpel' merk als HH of een duurder? Zit daar echt een verschil/voordeel in met rijden?
Een dunner bitje, of juist niet?

tamary

Re: Bitten - waar kies je voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 23:12

Ik ben ivm dikte van de bitten eigenlijk helemaal overgestapt naar westernbitjes, maar alles hier heeft van die kleine mondjes qua dikte bit. Niet passen en gewicht van het bit kan ook voor verzet zorgen en dat kan zich ook uiten in hangen. Passend bit wat comfortabel in de mond ligt zou dus zeker een stuk kunnen oplossen daarvan. Watertrens kan makkelijk voor vastzittende velletjes zorgen, dus die liever niet. Mond moet makkelijk dicht kunnen met bit in, aangezien de onderzoeken aangeven 18mm ruimte, dus max. 16mm dik bit, is veel engels al snel te dik.

Prijs maakt grotendeels uit voor je beurs, bit van 25 euro kan wel eens veel beter bevallen dan 1 van 125.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 23:13

Ik kies zelf het liefst voor een 16mm dubbelgebroken kneveltrens, rvs of met een smaakje (maar wel met rvs zijringen i.v.m. het hoofdstel). Daar hebben de meeste paarden wel ruimte voor, lopen ze lekker op en geeft zijwaartse sturing waardoor het duidelijker is en op het moment dat het paard een andere gedachte heeft welke kant hij op gaat dan jij je niet opeens met een bitring aan het sturen ben (of de neusriem dichtgenoerd moet hebben). Zeker als ik buiten (op de weg) aan de lange lijnen werkte had mijn huidige paard daar een handje van, maar ook onder de man met buitenritten wilde hij wel eens opeens 180° omdraaien. Nu bleef ik zo veel mogelijk de controle houden.

Ik vind zelf 30-40€ wel voldoende voor een bit, maar ik sluit niet uit dat ik nog eens een duur bit (100+€) ga kopen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 23:17

Ik laat de keuze aan het paard. Deze loopt op een myler. De vorige op een dubbel gebroken met plat tussenstukje, daarvoor een rubber ongebroken en een pessoa met springen. Daarvoor een kneveltrens.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 07:17

Dank jullie! Kneveltrens had ik nog niet eens naar gekeken, eems even verdiepen in wat die ook al weer precies doet.
Ik zag dat de bitten van HH 13 of 14 mm zijn, dat zou dan wel een goede dikte zijn dus.

Uiteraard ligt het aan het paard, maar ik was niet van plan al l e opties te kopen en uit te testen. Vandaar mijn vraag naar de motivatie voor een bepaald bit, even mijn inzicht verbreden :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 08:28

Mylers zijn ook vrij dun en inderdaad, kijk eens naar de westernbitten.
Mijn haf kon ook verschrikkelijk hangen op een dubbelgebroken trens en heeft een laag gehemelte. Nu rijd ik hem met een Billy Allen bit, wat dunner maar heel stabiel bit. Het hangen is weg (behalve als hij het moeilijk vindt worden :D ) en hij is heel stabiel in de aanleuning. Zijn hele fijne bitten :j

(ik heb ook al van alles geprobeerd: enkelgebroken bustrens, dubbelgebroken watertrens met bol en plat tussenstukje, dubbegebroken D trens, Robart bit, kneveltrens, ongebroken trens)

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 08:46

Zelf heb ik gisteren voor mijn paard een trust dubbelgebroken sweet iron besteld. Deze is ook iets dunner dan ik nu heb, en ik heb er al zoveel goede ervaringen met gehoord, dat ik besloten heb van het ook is te proberen. Verder rij ik wel altijd met een dubbelgebroken, dat is hetgene waar mijn paard het beste op loopt :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 08:54

Begonnen met een dubbel gebroken bit. Maar dat was het niet voor haar.
Toen over gestapt op advies naar een ongebroken watertrens, dit was al een stuk beter.
Helaas liep ik met dit bitje vast bij bepaalde dingen.

Na veel zoek en denk werk kwam ik op een combi bitje uit (dubbel gebroken maar bij bepaalde ophouding ongebroken, Magic Bit). Maar omdat ik toch best wel twijfelde of dit bit wel zou werken, en de prijs ervan....
Via de bittenbank van de paardentandarts Paul Versluis deze mogen proberen.
Ze loopt er nu al 2 jaar super op. Nee geen goedkoop bit, maar is me die € 80 wel waard.

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 08:54

Mijn volbloed wordt met hackamore gereden omdat deze geen bit kan verdragen. Lightning wordt gereden met een ongebroken appelbitje en zonder neusriem. Hier loopt hij echt fijn mee. Denzel rij ik met een enkelgebroken koperen watertrens en zonder neusriem. Denzel heeft een vergroeiing op zijn kaak en kan geen neusriem aan. De jonkies rij ik allemaal op een dubbelgebroken bit en dan liefst een kneveltrens.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 08:55

Hier ook een paard met weinig ruimte in de mond, ook ik raakte verdwaald in de wereld van de bitten. Ik heb verschillende dubbel gebroken bitten geprobeerd, maar allemaal waren ze te dik. Uiteindelijk een myler level 1 geprobeerd: drama. Dan zou een myler level 2 wel wat zijn misschien: nog meer drama. Bitloos al geprobeerd, maar dan gaat hij zijn hoofd ook als 5e been gebruiken zodra hij wat moeier wordt, dus vond ik ook geen optie.

Uiteindelijk rijd ik nu op een enkel gebroken, dun westernbitje. Ik ben zelf absoluut geen voorstander van enkel gebroken, maar paard loopt er super op..

xhannaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 09:05

Ik heb bitsessie van Natascha van Eijk gehad kwam uit dat hij weinig ruimte in de mond had en ook nog eens weinig speeksel aanmaakte ik rij nu op een appelbit ongebroken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 09:09

Misschien kun je een keer een bitfitter laten komen of via een leenbank van alles testen?

Zelf rij ik het hengstje met zijn klein mondje op een onderlegtrensje. De gangbare bitten zijn veel te dik. Alleen heb ik nu een watertrens en ik wil liever een dubbelgebroken bustrens. Kneveltrensje kreeg hij irritaties van langs zijn snoetje.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 09:39

Hier ook een paard met n klein mondje en rijd hem nu met een dubbel gebroken black sweet iron van imperalriding
Op aanrade van de tandarts

Super fijn bit en beest loopt sindsdien geweldig hangt niet meer gooit z'n hoofd niet meer om hoog (deed hij voorheen wel eens)

Hoe dik het werkelijk is durf ik zo 1,2,3 niet te zeggen maar vind m redelijk dun
Sinds n tijdje voor m'n andere paard t zelfde bit gekocht en ook die loopt d'r beter op
M'n Lesklant d'r 2 paarden durven ook wel eens hangerig te worden
Die paarden eens gereden met m'n black sweet iron en zij was ook om merkte gelijk verbetering en ook die paarden lopen nu met dat bit

Kost niet veel dus het proberen waard

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 09:51

Gentlegiant schreef:
Hier ook een paard met n klein mondje en rijd hem nu met een dubbel gebroken black sweet iron van imperalriding
Op aanrade van de tandarts

Super fijn bit en beest loopt sindsdien geweldig hangt niet meer gooit z'n hoofd niet meer om hoog (deed hij voorheen wel eens)

Hoe dik het werkelijk is durf ik zo 1,2,3 niet te zeggen maar vind m redelijk dun
Sinds n tijdje voor m'n andere paard t zelfde bit gekocht en ook die loopt d'r beter op
M'n Lesklant d'r 2 paarden durven ook wel eens hangerig te worden
Die paarden eens gereden met m'n black sweet iron en zij was ook om merkte gelijk verbetering en ook die paarden lopen nu met dat bit

Kost niet veel dus het proberen waard

Verdorie dat ik dit nu lees, had ik gisteren eventueel kunnen proberen ook :) goedkoper om te testen als een bit van trust :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 10:12

Ik denk dat je er via een topic niet gelijk uit zal komen. Elk paard heeft een andere mond, dus daar zal ook een ander bit voor werken. Het is er dus afhankelijk van wat voor mond je paard heeft en wat hij zelf prettig vind. Dat weet alleen hij en wij niet. Wij weten niet of hij liever enkel/dubbel gebroken fijn vind, liever druk op de lagen of de tong etc.
Ik zou zelf paul versluis langs laten komen. Die heeft een bittenbank en vind ik een hele kundige tandverzorger. Dan kan je van alles proberen en uitvinden wat je paard prettig vind

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 11:12

Mijn doel is ook niet om via dit topic op een antwoord uit te komen, maar om nieuwe inzichten te krijgen :) Zo wist ik dus niet dat er een bittenbank is bijvoorbeeld

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:22

Hier een ongebroken met tongboog.

Allerlij dubbel gebroken geprobeerd. En zonder dat ik er op zat... n negatieve reactie daar op.
Enkel gebroken... moah moah..

Ongebroken liep ze fijn op. Maar die tong zat dr niet lekker. Ontwijken. Met tong spelen.

Uit eindelijk met tongboog. De sprenger was te dik. Dus maar n ej geprobeerd.
Tot nu toe perfect.
Maar... qua ruimte met 16 toch kiele kiele.. past nét.

Van t zomer wil ik die proberen die op agradi staat. 14 mm. Smalle tongboog en sweet iron.
En ze hebben veel meer soorten.
Zal straks kijken voor het merk.
-----------------------------------------------------

Edit:

Even een linkje naar het merk :D

http://www.agradi.nl/paarden/bitten/?fi ... PXBhZ2U%3D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 01:12

Myler, en nooit meer wat anders. Billy Allen is ook dun maar mijn paard vond het te stug. Hij ging er weer op hangen (voordat ik hem had heeft hij een paar jaar op 3 benen rondgelopen, namelijk z'n voorbenen en z'n gezicht). Met de eerste myler die ik had was het meteen een wereld van verschil. Dat was een bustrens. Ik heb ook nog een eggbutt myler, dat gaat ook goed. Watertrenzen vindt hij niks, maar dat is mijn paard zijn persoonlijke voorkeur.

Er zijn ook paarden die helemaal niet fijn lopen op een myler. Maar mijne wel. En het blijft ook goed (op bij voorbeeld een gewone dubbelgebroken bustrens gaat 't 1 of 2 keer goed en daarna hangt hij weer). Allebei mijn mylers zijn dubbelgebroken met zo'n rolletje, de ene heeft een tongbochtje, de andere is recht met een koperen middenstukje. Op allebei loopt hij fijn.

Edit: deze heb ik
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Koper op 30-01-16 01:16, in het totaal 1 keer bewerkt

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 01:14

Ik heb momenteel dubbelgebroken knevel. Dit is omdat mijn merrie soms heel dominant en drammerig uit de hoek kan komen, en met dit bit kan ik haar net iets makkelijker bijsturen zonder dat het hele bit door haar mond rost.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:34

Ik had mijn pony ook het fijnste lopen op een myler met lichte tongboog, zoals de bovenste op de foto van Koper. Dat was echt een wereld van verschil! Zij liep duidelijk fijner op een tongboog, dat bleek later met menbitten ook heel duidelijk.

Ik weet niet welke maat je nodig hebt, maar ik heb m nog liggen. Maat 12,5 geloof ik. Je mag hem wel eens een weekje testen als je wil?

miekxlady97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:51

Mijn pony heeft een gevoelige mond en hiervoor heb ik een bitfitter laten komen. Kan je meerdere bitten proberen en kijken ze wat er bij het paard past. Ze loopt hier erg fijn op.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 20:02

Thanks Britt! Cheetah heeft maar 11,5. Ik weet niet of dat goed test met een cm groter? Anders zou ik graag eens testen

Bitfitter staat op de lijst als optie

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:39

Ik kies vaak voor een onderleg trens . Puur omdat die vaak wat dunner zijn en daardoor gewoon beter passen in een mond .
Kan een simpele enkel gebroken zijn van Harry horse maar even goed een dure sprenger oid .