[WN] Pools flexible - iemand ervaring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Pools flexible - iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 22:38

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 22:57

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar zo'n flexboom lijkt me zo op het zicht iets voor een lichte ruiter , en lijkt me ook dat je wel heel goed zelf in balans moet zitten.
Veel mensen zitten waarschijnlijk zonder dat ze het weten meer of minder scheef en dat zal bij dit soort boom minder fijn zijn voor het paard. Ze zien er leuk uit hoor die zadels, maar toch iets om rekening mee te houden.

Evercreek

Re: Pools flexible - iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 22:59

Ik vind ze er inderdaad goed uitzien, maar vraag me echt af of dat hele flexibele wel goed is eerlijk gezegd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:11

Ik ben voorstander van flexibele bomen, maar deze knikt precies bij de singel/stijgbeugelophanging dubbel. Dat lijkt mij geen handig punt voor een zadel om het slapst te zijn.
Zelfs de kern van kwaliteits boomloze zadels zoals Ghost en Barefoot kun je niet dubbelvouwen. Flexibiliteit is leuk, maar de belangrijkste van een zadelboom (of die nou flexibel of boomloos is) is om gewicht te verdelen, vooral waar de ruiter, singel en stijgbeugels bevestigd zijn.
Misschien dat het leer nog het een en ander compenseert als dat stijf genoeg is, van zo'n dubbelvouw plaatje vind ik geen aanprijzing.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:42

Ook hier lijkt het me net zo belangerijk als bij een gewoon westernzadel met boom dat er gekeken word of het past door iemand die er verstand van heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 08:42

Ik geloof dat mijn zadel ook zoiets is. Weet het niet zeker, zal het morgen even opzoeken. Hij rijdt heerlijk en verzorgpony vindt 'm ook fijn. Het is in ieder geval een pool's flex en ik heb weleens de 'boom' gezien, die is ook blauw. Stom eigenlijk, 2e hands gekocht maar eigenlijk helemaal niet bedacht dat 'ie zonder boom zou zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 14:35

JoskaH schreef:
Ik geloof dat mijn zadel ook zoiets is. Weet het niet zeker, zal het morgen even opzoeken. Hij rijdt heerlijk en verzorgpony vindt 'm ook fijn. Het is in ieder geval een pool's flex en ik heb weleens de 'boom' gezien, die is ook blauw. Stom eigenlijk, 2e hands gekocht maar eigenlijk helemaal niet bedacht dat 'ie zonder boom zou zijn...

Wat grappig. :D

Kun je jouw zadel ook dubbelvouwen met al het leer om de boom, of is het met leer bekleed gewoon stijf? En hoe zwaar en lang is het eigenlijk?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 14:54

Op die basis maakt ook Hilason een serie zadels. En heel eerlijk, ik zou het niet aandurven. Bang voor drukpunten waar de fenders hangen (die hangen nl in die boom).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 09:42

Ik denk dat het met de flex wel meevalt in deze zadels, met al het leer er om zal er van dubbel buigen echt geen sprake meer zijn. De pommel is nog steeds star en moet dus nog steeds goed passen.
Bij zwaardere ruiters zul je idd meer druk in het midden krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:03

xyzutu2, sorry voor de late reactie.
Nee, hij is eigenlijk gewoon heel stevig. Heb hem nooit zien buigen, hij vangt wel de schokken heel goed op. Het is niet zoals het er op dat plaatje uitziet.

Edit: hij is wat lichter dan het zadel(Billy Cook, geen idee welk model) van de eigenaar zelf was(met houten boom, geloof ik). Hij is even lang, 65/70 cm(Hij loopt een beetje af naar beneden). Mijn zitgedeelte was wel korter, 17 inch en zijne was 18. Al zag mijne er eigenlijk groter uit :D