Zadel zakt scheef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gimmick11

Zadel zakt scheef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 21:38

Mijn pony wordt gereden door een meisje van 11. Gaat erg goed, alleen zakt het zadel vaak opzij.
Ik moet m giga strak aansingelen, en dan heel erg hangen als ze opstijgt.
Dan nog halverwege het rijden zakt het zadel naar links of rechts.
De pony heeft een ronde rug met de singelplek ongeveer 10 cm achter de benen.
Ze heeft weinig/geen schoft.
Er ligt een simpel dressuurzadeltje op wat is nagekeken door de zadelmaker.
Ik heb er nu een Mattes bontje onder liggen.
Wat kunnen we er nog meer aan doen?

darkadia

Re: Zadel zakt scheef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:42

Bontje maakt het zadel smaller en legt het vaak ook iets hoger...Lijkt me dat t daar juist meer van gaat schuiven? Iig als het zadel is nagekeken zal hij met bontje niet beter passen. Wat voor singel grbuik je? Elastisch kan nog weleens helpen.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:43

Zadelmaker laten komen? Schuiven is niet goed ..

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:54

Een bontje verergert het probleem meestal alleen maar, of verbloemt het probleem. Een zadel dat opzij schuift past niet goed. Ook kan het zijn dat je pony scheef is, of dat het meisje dat hem rijdt scheef is.

charlotteex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:57

Zou inderdaad goed kunnen dat zij haar gewicht ongelijk in de beugels zet, of uberhaupt scheef zit met dr bips. Misschien daar eventjes naar kijken?
Als het daar niet aan ligt zou ik inderdaad een zadelmaker laten komen

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:04

Schuivend zadel past niet. Onmiddellijk stoppen hiermee te rijden! En een goede zadelmaker laten komen.

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:06

Inderdaad schuiven bekend past niet
Het moet goed liggen zonder bondje even opnieuw laten nakijken desnoods door een goede andere zadelmaker

YoRien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:09

Ik zou ook even een zadelmaker laten kijken. Klinkt niet goed. Mocht het zadel toch goed bevonden worden kun je ook naar de singel kijken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:11

Bij een goede balans van de ruiter hoort een zadel niet te schuiven (ervan uitgaande dat het een goed passend zadel is)
Ik kan bij mij vaak een vuist tussen de singel stoppen, maar mijn zadel ligt als een huis op haar rug om het maar zo te zeggen.

Toen mijn bijrijder in het begin haar ging rijden ging ook steeds het zadel scheef. Puur omdat zij scheef zat en hierdoor gewoon het zadel mee trok.
Ze heeft toen een tijdje zonder zadel gereden, en zitlesssen met voltigesingel gevolgd. Hierdoor is haar zit en balans een heel stuk verbeterd, zadel blijft nu gewoon weer netjes liggen.

Het scheeftrekken bij het opstappen kan je voorkomen door met een krukje op te stappen. Is het dan nog net even te hoog voor d'r. Is het misschien verstandig om haar een voetje te geven.
Let ook eens op, hoe ze opstapt.
Want sommige zijn nog wat stram en stijfjes en hijsen zich letterlijk aan het zadel omhoog.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 09:47

Misschien eerst kijken of het zonder wolletje beter gaat, zadelmaker laten komen.

Indien die het niet opgelost krijgt (ik ken iemand met hetzelfde probleem, te ronde schoft, weinig schouder van pony, singelplek wat ver naar achter) misschien kijken naar zo een gelletje voor op het huid van het paard te leggen. Bij deze persoon zorgde het ervoor dat het zadel nu stabiel blijft :)

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 18:59

Even na laten kijken inderdaad. Hoe is de vulling? Is die nog gelijk?

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:00

Bel een zadelmaker.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 09:38

The_Cat schreef:
Misschien eerst kijken of het zonder wolletje beter gaat, zadelmaker laten komen.

Indien die het niet opgelost krijgt (ik ken iemand met hetzelfde probleem, te ronde schoft, weinig schouder van pony, singelplek wat ver naar achter) misschien kijken naar zo een gelletje voor op het huid van het paard te leggen. Bij deze persoon zorgde het ervoor dat het zadel nu stabiel blijft :)

Wat bedoel je precies?