Ongelijke teugels...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PanamaD

Ongelijke teugels...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 14:41

Ik zit met een lichtelijk irritatie probleem. Na een keer andere teugels aan mijn hoofdstel gehangen te hebben kreeg ik het vermoede dat ze ongelijk waren, via marktplaats gekocht. Dus vergeleken en idee zeker 2,5 cm verschil van stop tot stopje. Vorige teugels eraan gehangen, voor t gemak ook eens gecheckt of ze gelijk waren deze waren tot mijn verbazig ook 2 cm verschillend!

Opzoek naar 3 paar teugel had thuis nog wat liggen en, zucht, deze ook 1 cm verschil.. Met deze paar teugels bijna nooit gereden.

Hoe kan dit? Ik ga iedergeval binnenkort nieuwe teugels hale en voor ik ermee ga rijdn eerst even kijken of ze gelijk zijn.

Hebben jullie hier ook last van? Eventueel teugels die jullie kunnen adviseren die wel goed blijven, fijn zijn met stopjes?

croyslover

Re: Ongelijke teugels...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 14:47

ik had hier ook last van , ook vervelend als een stopje minder dik is dan de andere dan blijf je maar bezig met de teugels tijdens het rijden plaats van je paard!! grr

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 15:07

Trek je niet te hard aan 1 kant waardoor de teugels uitrekken na verloop van tijd? :')
Vast niet, maar een andere verklaring kan ik niet vinden. Zou slecht zijn als het zo is.

Geen idee, het is mij nog nooit opgevallen, en ik hou de regelmatig in het midden vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 15:09

Leren anky teugels met stopjes die zijn mooi recht :)

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 15:10

Ik weet niet tot waar je meet maar teugels zijn altijd wat ongelijk he? ze de teugel zonder gespje moet wat overlappen en is daarom iets langer.
Edit: Als je ze dan in elkaar gespt zijn ze dus wel even lang

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 15:12

liliekska schreef:
Ik weet niet tot waar je meet maar teugels zijn altijd wat ongelijk he? ze de teugel zonder gespje moet wat overlappen en is daarom iets langer.
Edit: Als je ze dan in elkaar gespt zijn ze dus wel even lang

TS bedoeld dat de stops niet op dezelfde lengte zitten.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 15:13

Oh oke, had hem op een andere manier gelezen :P

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 15:22

Ik meet dus de plek waar de bitringen zitten die tekenelkaar (dus gespen vast) en dan meten. Dan komen ze er scheef uit.

Zou kunnen dat ik op 1 teugel meer druk zet paard is ook scheef maar vet ze vaak in en daardoor zitten ze nooi elke keer op de zelfde plek. En als nieuwe teugels, neem aan dat die niet zo snel kunnen veranderen!

Ik ga naar de anky teugels kijken! Dankje!

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 15:38

Dressuurteugels nemen dan kun je ook niet "op de stopjes" rijden

lois_e_mooii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:20

heel vervelend! heb ze zelf voor het gelijk houden van de teugel lengte... werkt dus ook niet

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:52

snij gewoon de stopjes er af, problem solved.
Ik doe dat ook, of rij met gladlederen teugels.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 21:08

Probeem met gladleren teugels is dat ik ze stiekem steeds wat langer laat worden en dus ze de hele tijd moet ophalen. Afhalen gaat dus niet :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:14

wortelsussie schreef:
Probeem met gladleren teugels is dat ik ze stiekem steeds wat langer laat worden en dus ze de hele tijd moet ophalen. Afhalen gaat dus niet :)

oefenen, en als je dus van die stoffen teugels de stopjes eraf snijdt, dan glijden ze niet en heb je ook geen ongelijke stopjes meer :)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:20

wortelsussie schreef:

Dan doe je er 2 elastiekjes om. Daartussen moet je dan vasthouden. Geen ongelijke stopjes maar wel een punt waar je ze vast moet houden :)

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:36

Antislip teugel... Nadeel van die stapjes vind ik altijd dat je daar dus echt op gaat rijden terwijl t helemaal niet de juiste lengte teugel is....

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:42

Ik had ook altijd problemen met teugels zonder stopjes. Totdat ik touwteugels kocht :D. Nooit meer last van glijdende teugels, zowel met als zonder handschoenen. Door de dikte zijn ze erg makkelijk vast te houden zonder glijden en ze zijn ook 'stroef' maar zeker niet hard.
Als je wedstrijden rijd is dat misschien iets anders(is dat toegestaan?) maar voor enkel recreatief is het ideaal :)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:45

Ik kan er niet eens tegen, als het stopje in een hand net op een andere plek zit word ik erg gefrustreerd, en anders is de 'druk' op een teugel anders dan de ander. Mijn oplossing was dressuurteugels, waar aan een kant anti-slip zit. Die heb ik ooit los gekocht toen ik een hoofdstel ophaalde. Is toch wel het eerste wat ik vervang :P

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 11:29

Anti slip is idd een goed idee.

En gevlochten teugels? Zal dat een idee zijn?

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:32

Mijn instructeur zei dat laatst tegen mij!! Dat je bij aankoop van een nieuw hoofdstel of losse teugels er goed op moet letten dat ze gelijk zijn.

Bij beugelriemen trouwens ook! Ik heb eens niet hele goedkope (passier) beugelriemen gekocht en daar zat een verschil tussen van bijna 5cm!!! Nu leg ik ze bij aankoop altijd naast elkaar en kies de riemen met het minste lengteverschil.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:44

Dan had die maker de dag er voor te veel gedronken. Dat gebeurt wel eens. Die mensen maken ook fouten. Ik kreeg er in mijn opleiding enorm voor op mijn kop als ik die fout maakte. De ene teugel is wel aan het andere eind iets langer. Dit heeft te maken met de gesp. Het gaatje moet echter wel zo zitten dat als de gesp vast zit, de teugels gelijk zijn. Ik kan de stopjes aanpassen? Inkorten moet ik even bekijken. Bij blinde sluiting heb je immers een gat. Die kan ook ik moeilijk dichtmaken. :)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:47

wortelsussie schreef:
Ik meet dus de plek waar de bitringen zitten die tekenelkaar (dus gespen vast) en dan meten. Dan komen ze er scheef uit.

Zou kunnen dat ik op 1 teugel meer druk zet paard is ook scheef maar vet ze vaak in en daardoor zitten ze nooi elke keer op de zelfde plek. En als nieuwe teugels, neem aan dat die niet zo snel kunnen veranderen!

Ik ga naar de anky teugels kijken! Dankje!

Maar was het dan ook telkens dezelfde teugel (kant) die langer was? Anders is het gewoon fout in het maken ervan

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:49

wortelsussie schreef:
Anti slip is idd een goed idee.

En gevlochten teugels? Zal dat een idee zijn?

Ik vind gevlochten teugels erg fijn, waar je wel rekening mee moet houden als je zonder handschoenen rijd, is dat ze wat erger schuren als andere teugels.

Tot nu toe vind ik de fijnste teugels van stof, zonder stops maar wel met antislip.
http://www.decathlon.nl/teugels-romeo-b ... 69286.html

Deze teugels heb ik nu aan mijn hoofdstel van de decathlon en ik vind ze erg fijn. Het enige nadeel is dat dat patroontje niet altijd mooi aan de buitenkant zit.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:20

Welke zijn goede gevlochten teugels? :)