Bruggend zadel altijd slecht of niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

2005

Bruggend zadel altijd slecht of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 09:59

Ik heb een tijd geleden met iemand die behoorlijk wat verstand van zadels heeft gesproken over bruggende zadels. Dit zou niet per definitie slecht zijn. Sommige paarden bollen met rijden hun rug bijvoorbeeld veel meer en er waren geloof ik nog meer redenen.

Wat vinden jullie daar nou van? Mag een zadel in stand bruggen?

Leffroi

Re: Bruggend zadel altijd slecht of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 10:03

Dat een zadel in stand ietswat brugt bij een goed getraind paard zou ik denk ik niet zo erg vinden. Maar ook dat mag dan maar heel minimaal zijn, want ook de rug bollen zal nooit vuist dik zijn (bij wijze van). Maar verder, nee. Een zadel moet gewoon netjes aansluiten, zeker bij jonge paarden (die de rug dus nog niet echt bollen) of bijv. manegepaarden, recreatiepaarden (voornamelijk buitenritten e.d.)

Maar dat is mijn visie, geen idee of daar waarheid in zit?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 10:08

Er is geen paard dat bij een bruggend zadel nog zijn rug zal geven.
Leuk bedachte theorie, maar in praktijk echt onzin :D

Bij een bruggend zadel zal de druk op schoft/schouder en lendenen toenemen en dat is voor een paard oncomfortabel. Zo gehinderd zal een dier echt niet lekker over de rug gaan lopen, om zo het hiaat in zadelligging van onder uit op te vullen. Hoe komt die man/vrouw erbij... :=

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 10:13

Heb het vaker gehoord idd dat het zadel heel licht brugt in stand. En dan idd onder het rijden wel goed zou zitten volgens de zadelpasser. Ik weet ook niet helemaal wat ik ervan moet denken hoor... Je paard zal iig niet heel graag als een kameel door de bak gaan als het zadel in die houding brugt :D maar of dat nou de bedoeling is...

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 10:17

Nu ging het over een paard wat inderdaad een behoorlijk verschil had in rust en werk houding. Zag je ook aan de longeerlijn.
Het was niet de eerste de beste die het zei, dus ik ben er toen wel echt over na gaan denken. Verwarrend....
En dit zadel drukte niet bij de schoft en schouders, heb er zelf bijgestaan. Gewoon echt helemaal niet....

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 10:32

Dat is wel tweestrijdig vind je niet? Het zadel brugt maar drukt niet op schouders en schoft??
Dat gaat er bij mij niet in :o
Ik ben het met @Dees eens,een zadel hoort gewoon aan te sluiten...
De kussens zullen naar verloop van tijd zich gaan aanpassen aan de rug van het paard,denk dat het belangrijker is dat je het zadel van zo'n paard alleen op dat paard gebruikt zodat de kussens naar zijn rug blijven staan en zich niet hoeven te vormen aan een ander paard.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 10:33

Nee ik herken het helemaal. Een van de paarden die ik rijd heeft dit ook. Ik wil niet zeggen dat het zadel echt brugt, maar hij sluit iig niet naadloos aan. Zadelmaker gaf hetzelfde antwoord als wat jij zegt

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 10:36

silby schreef:
Dat is wel tweestrijdig vind je niet? Het zadel brugt maar drukt niet op schouders en schoft??
Dat gaat er bij mij niet in :o
Ik ben het met @Dees eens,een zadel hoort gewoon aan te sluiten...
De kussens zullen naar verloop van tijd zich gaan aanpassen aan de rug van het paard,denk dat het belangrijker is dat je het zadel van zo'n paard alleen op dat paard gebruikt zodat de kussens naar zijn rug blijven staan en zich niet hoeven te vormen aan een ander paard.

Nee echt niet. Heb zelf mijn hand er doorheen gehaald, helemaal los. Met en zonder ruiter. Itt tot sommige andere zadels. Het is apart ;) vandaar dat ik zelf ging twijfelen over het verhaal dat een zadel niet mag bruggen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 10:38

In theorie zal een zadel dat in stand geheel aansluit in beweging niet volledig passen. En omgekeerd. Simpelweg omdat een rug beweegt en een zadel niet. Vandaar ook al die (pogingen tot) flexibele bomen en boomloze zadels.
In de praktijk is dat verschil imo niet te meten - je kunt pasvorm niet in beweging meten (wel de druk, maar niet de pasvorm, en daar zit toch echt wel verschil tussen) - maar ik denk ook dat dat theoretische verschil in de praktijk uiteindelijk niet zo uit zal maken.
Maar ik ken wel minimaal één voorbeeld van een zadel dat in stand perfect (en strak) paste, en in beweging echt problemen gaf.

Een goed passend zadel zal toch een soort gulden middenweg zijn: niet helemaal perfect strak aansluitend in stand, om ruimte in beweging te kunnen geven. Ook zijdelings trouwens, een rug swingt in draf, die ruimte moet een zadel ook kunnen geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 10:41

Dit gaat over engels, maar een westernzadelpasser lift de buik/rug in stilstand bij het passen zodat het paard de rug bolt en kijkt dan hoe het zadel ligt. Dus kan het zijn dat het zadel in stilstand een beetje overbrugt. Maar lijkt mij dat dat minimaal is.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 12:29

Ik weet eigenlijk niet zeker meer of ze dat ook op stand hebben gedaan.

Maar dan zou het hele 'kale bomen op de rug passen verhaal' ook geen garantie bieden voor een goed passend zadel. Wat wel gezegd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 12:48

Wel als ze de rug laten bollen dmv van de buiklift? Als het goed is word dat altijd gedaan anders ligt het zadel niet goed als je gaat rijden..
Edit: ik zit weer van western uit te gaan nu, jij bedoelt bij een engels zadel denk ik

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 12:55

Dees schreef:
Er is geen paard dat bij een bruggend zadel nog zijn rug zal geven.
Leuk bedachte theorie, maar in praktijk echt onzin :D

Bij een bruggend zadel zal de druk op schoft/schouder en lendenen toenemen en dat is voor een paard oncomfortabel. Zo gehinderd zal een dier echt niet lekker over de rug gaan lopen, om zo het hiaat in zadelligging van onder uit op te vullen. Hoe komt die man/vrouw erbij... :=

Mee eens. In een werkhouding komt de rug wat omhoog, maar dat geldt voor de hele rugspier. Om dat nu echt "bollen" te noemen, in de zin dat dat een zadel dat brugt zou opvullen? Daar kan ik niks bij bedenken. Een zadel dat brugt, brugt ook in werkhouding (met misschien iets minder druk), maar dan blijft het nog steeds niet goed passend.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 13:09

Ik wel, ik had een perfect liggend zadel los in stand (volgens vier zadelmakers) wat voorover kantelde zodra ze ging lopen (kwam nummer vijf achter), werd net een schommel met gevoelige schoft en rug tot gevolg, druk ging van schoft naar achter kant op de rug en terug. Sommige paarden verschillen enorm tussen los in stand en werkend.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 13:42

Taffje schreef:
Ik wel, ik had een perfect liggend zadel los in stand (volgens vier zadelmakers) wat voorover kantelde zodra ze ging lopen (kwam nummer vijf achter), werd net een schommel met gevoelige schoft en rug tot gevolg, druk ging van schoft naar achter kant op de rug en terug. Sommige paarden verschillen enorm tussen los in stand en werkend.

Je hebt dan een zadel gehad met te "ronde" kussens. Je ziet dat die nog wel eens worden aangemeten bij paarden met een wat weke rug. Ik heb ook een (overigens goed bekend staande) zadelmaker gehad die daar bij mijn paard ook een fout mee maakte. Het zadel kreeg teveel "rock" waardoor het instabiel lag, idd zoals een schommel.
Het zadel moet de holling van de rug wel volgen, het moet aansluiten, maar niet drukken. Je moet je vingers onder de kussens door kunnen halen ook als het zadel is aangesingeld. Maar dat vind ik geen "bruggen".

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 13:58

Bij sommige paarden wil je soms net achter de schoft wat zachtere vulling hebben omdat ze anders het zadel naar voren drukken.
Maar dat is zo minimaal dat je niet van bruggen mag spreken. Voor de leek in iedergeval niet zichtbaar.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 14:05

Ik denk dat bruggen ook snel veroorzaakt wordt door de bevestiging van de voorste singelstoot direct aan de boom. Dan zie je vaak toch getrek op het schoft, wat imo veel disbalans veroorzaakt. Vraag me oprecht af waarom dit kennelijk de mode is bij zadels van nu...

Ik zie bij mijn zadels liever dat beide singelstoten onder het midden van het zitvlak bevestigd zijn.