Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

maar of dat nou de bedoeling is... 
silby schreef:Dat is wel tweestrijdig vind je niet? Het zadel brugt maar drukt niet op schouders en schoft??
Dat gaat er bij mij niet in
Ik ben het met @Dees eens,een zadel hoort gewoon aan te sluiten...
De kussens zullen naar verloop van tijd zich gaan aanpassen aan de rug van het paard,denk dat het belangrijker is dat je het zadel van zo'n paard alleen op dat paard gebruikt zodat de kussens naar zijn rug blijven staan en zich niet hoeven te vormen aan een ander paard.
vandaar dat ik zelf ging twijfelen over het verhaal dat een zadel niet mag bruggen. Dees schreef:Er is geen paard dat bij een bruggend zadel nog zijn rug zal geven.
Leuk bedachte theorie, maar in praktijk echt onzin
Bij een bruggend zadel zal de druk op schoft/schouder en lendenen toenemen en dat is voor een paard oncomfortabel. Zo gehinderd zal een dier echt niet lekker over de rug gaan lopen, om zo het hiaat in zadelligging van onder uit op te vullen. Hoe komt die man/vrouw erbij...
Taffje schreef:Ik wel, ik had een perfect liggend zadel los in stand (volgens vier zadelmakers) wat voorover kantelde zodra ze ging lopen (kwam nummer vijf achter), werd net een schommel met gevoelige schoft en rug tot gevolg, druk ging van schoft naar achter kant op de rug en terug. Sommige paarden verschillen enorm tussen los in stand en werkend.