Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Azmay schreef:Van de ene kant lijkt het meevormen me wel prettig voor een paard, aan de andere kant lijkt het me niet prettig voor een herbivoor om een dood stuk beest in je mond te moeten hebben. Ik lees mee in ieder geval.
CaPrIoLe`79 schreef:Het merk Trust heeft meerdere varianten en op kraampjes bij rensportevenementen worden handgemaakte leren bitten verkocht. Een goed leren bit is best aan de prijs. Je zou ook zelf een lap zeemleer om het bit dat je nu gebruikt kunnen naaien.
xxJolienxx schreef:CaPrIoLe`79 schreef:Het merk Trust heeft meerdere varianten en op kraampjes bij rensportevenementen worden handgemaakte leren bitten verkocht. Een goed leren bit is best aan de prijs. Je zou ook zelf een lap zeemleer om het bit dat je nu gebruikt kunnen naaien.
Leer word wel gemisch gereinigd, alleen weet ik dat van het stukje leer van het bit weet ik dat het natuurlijk gereinigd is,
durf er daarom ook niet zomaar een zeem om het bit te doen.
tamary schreef:Leerbitten hebben een kinriempje en lang niet alle paarden vinden dat prettig. Als je er een kan testen doe dat dan, want een goede (en die moet je toch wel hebben bij dit soort bitjes) kost aardig wat.
magda_90 schreef:Lees je goed in, met dit soort bitten. Ze hebben dagelijks onderhoud nodig om scherpe randen te voorkomen en zijn niet bepaald duurzaam is vaak gebleken.
Verder mag jij het vriendelijk vinden, maar je paard moet dat ook vinden. Een lederen bit:
- heeft een soepel mondstuk, vind hij dat wel fijn of prefereert hij solide?
- is ongebroken mondstuk waardoor onafhankelijke rechts/links hulpen moeilijker binnen kunnen komen wat voor ruis kan zorgen.
- heeft een zachte respectvolle hand nodig juist omdat het mondstuk soepel is.
- smaakt naar leer. Vind je paard dat wel fijn?
- is vaak een plat model wat scherp kan inwerken op de tong.
Ofwel laat je niet leiden door wat jij paardvriendelijk vindt maar kijk naar je paard wat hij vriendelijk vindt.
Edit, bovenstaande gaat uit van oa Meroth maar diverse eigenschappen blijven hetzelfde als een solide mondstuk omhult is.
magda_90 schreef:Ik moet sowieso mijn website dringend updaten aangezien ik ook blijf leren, maar http://paardenbitten.nl/het-bit/materialen/ vind je (alhoewel nog karig) informatie over het materiaal en op http://paardenbitten.nl/overig/overige-bitten/ iets over met meroth bit.