help! kiezen van een lederen bit!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pliennxx

help! kiezen van een lederen bit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 17:27

Beste bokkers!

Heb sinds kort te horen gekregen dat er leren bitten bestaan! Ik heb wat informatie gezocht en dit lijkt mij toch wel fijner voor het paard dan een metalen bit.

Mijn paard heeft altijd wel een metalen bit in. Ik kan begrijpen dat je paard aan een leren bit moet wennen.

Maar, hoe zoek je zoiets uit? Wat zijn de betere merken? En hoe onderhoud je een leren bit? Welke maat?

Ik hoop hier ervaringen en tips te krijgen van jullie!

Super bedankt!

_Alarm_wlkp

Re: help! kiezen van een lederen bit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:31

Je hebt volledig lederen bitjes (het Meroth bit onder anderen) en je hebt bitjes omwikkeld met leder.
Hangt er dus van af wat je precies zoekt :)

Ik heb een bitje liggen met leder omwikkeld, geen idee of het veel verschil maakt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:32

Van de ene kant lijkt het meevormen me wel prettig voor een paard, aan de andere kant lijkt het me niet prettig voor een herbivoor om een dood stuk beest in je mond te moeten hebben. Ik lees mee in ieder geval.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:38

Ik heb een tijd een leerbit gehad.

http://www.equixantosbarefoot.nl/a-2312 ... t/leerbit/

Deze beschrijving is vrij compleet.

Ik vond het een erg fijn bit, paard reageerde goed en het is een zacht bit. Was echter alleen te dik voor mijn paard, de heeft zelf een bit van 12 mm nodig.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:46

Het merk Trust heeft meerdere varianten en op kraampjes bij rensportevenementen worden handgemaakte leren bitten verkocht. Een goed leren bit is best aan de prijs. Je zou ook zelf een lap zeemleer om het bit dat je nu gebruikt kunnen naaien.

Pliennxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 18:26

Azmay schreef:
Van de ene kant lijkt het meevormen me wel prettig voor een paard, aan de andere kant lijkt het me niet prettig voor een herbivoor om een dood stuk beest in je mond te moeten hebben. Ik lees mee in ieder geval.

Naja een stuk metaal lijkt me ook niks, We zijn het gewend natuurlijk dat het metaal is,

Een lederen bit schijnt zachter te zijn.

Pliennxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 18:28

CaPrIoLe`79 schreef:
Het merk Trust heeft meerdere varianten en op kraampjes bij rensportevenementen worden handgemaakte leren bitten verkocht. Een goed leren bit is best aan de prijs. Je zou ook zelf een lap zeemleer om het bit dat je nu gebruikt kunnen naaien.

Leer word wel gemisch gereinigd, alleen weet ik dat van het stukje leer van het bit weet ik dat het natuurlijk gereinigd is,
durf er daarom ook niet zomaar een zeem om het bit te doen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:33

Lees je goed in, met dit soort bitten. Ze hebben dagelijks onderhoud nodig om scherpe randen te voorkomen en zijn niet bepaald duurzaam is vaak gebleken.

Verder mag jij het vriendelijk vinden, maar je paard moet dat ook vinden. Een lederen bit:
- heeft een soepel mondstuk, vind hij dat wel fijn of prefereert hij solide?
- is ongebroken mondstuk waardoor onafhankelijke rechts/links hulpen moeilijker binnen kunnen komen wat voor ruis kan zorgen.
- heeft een zachte respectvolle hand nodig juist omdat het mondstuk soepel is.
- smaakt naar leer. Vind je paard dat wel fijn?
- is vaak een plat model wat scherp kan inwerken op de tong.

Ofwel laat je niet leiden door wat jij paardvriendelijk vindt maar kijk naar je paard wat hij vriendelijk vindt.

Edit, bovenstaande gaat uit van oa Meroth maar diverse eigenschappen blijven hetzelfde als een solide mondstuk omhult is.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:37

Een leren bit is niet zacht. Een leren bit wordt tijdens het gebruik zachter. In de eerste instantie is het bit knoerthard en vrij scherp. Zeker als je de platte variant neemt.
Daarnaast zijn sommige bitten inderdaad vrij dik en moet je goed kijken wat er past ivm het rooster ( verhemelte) van je paard.
Nu moet ik wel zeggen dat mijn kennis van wat jaren terug is. De nieuwe modellen ken ik niet.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:48

xxJolienxx schreef:
CaPrIoLe`79 schreef:

Leer word wel gemisch gereinigd, alleen weet ik dat van het stukje leer van het bit weet ik dat het natuurlijk gereinigd is,
durf er daarom ook niet zomaar een zeem om het bit te doen.

Ik weet niet of je daar wel op kan vertrouwen bij kant-en-klaar leren bitten. Ik heb er nog nooit iets van een keurmerk aan zien hangen. Goedkope merken bieden zelfs bitten met zwartgeverfd leer aan. Zeemleer is ook niet altijd goed, maar vaak zit er een stempel ofzo op die je kunt natrekken op herkomst en bewerking.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:59

Leerbitten hebben een kinriempje en lang niet alle paarden vinden dat prettig. Als je er een kan testen doe dat dan, want een goede (en die moet je toch wel hebben bij dit soort bitjes) kost aardig wat.

Hoe vriendelijk een bit is zal altijd afhankelijk zijn van of het past qua mondvorm, graad van africhting en ervaring ruiter. Je kan een paard met een trens het bloed uit de mond krijgen en op een stang op 2 wollen draadjes ZZ rijden. Afhankelijk van de (on)kunde van de ruiter en hoeveel het paard kan. Het bit moet altijd bij de combinatie passen. Soms is dat een halster, soms een stang en soms een heel simpel trensje, maar in alle gevallen hangt het van de combinatie af wat de vriendelijkste en veiligste! optie is. Focus niet op wat als vriendelijk te boek staat, maar op wat bij jullie beide past.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:14

tamary schreef:
Leerbitten hebben een kinriempje en lang niet alle paarden vinden dat prettig. Als je er een kan testen doe dat dan, want een goede (en die moet je toch wel hebben bij dit soort bitjes) kost aardig wat.

Dat is alleen bij die leren riempjes. Een gewone leren trens heeft geen kinriem en zijn ook rond van vorm zonder scherpe randen. Je hebt ze in verschillende varianten, ongebroken, enkel gebroken, buigbare of onbuigbare kern etc.

Pliennxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 01:02

magda_90 schreef:
Lees je goed in, met dit soort bitten. Ze hebben dagelijks onderhoud nodig om scherpe randen te voorkomen en zijn niet bepaald duurzaam is vaak gebleken.

Verder mag jij het vriendelijk vinden, maar je paard moet dat ook vinden. Een lederen bit:
- heeft een soepel mondstuk, vind hij dat wel fijn of prefereert hij solide?
- is ongebroken mondstuk waardoor onafhankelijke rechts/links hulpen moeilijker binnen kunnen komen wat voor ruis kan zorgen.
- heeft een zachte respectvolle hand nodig juist omdat het mondstuk soepel is.
- smaakt naar leer. Vind je paard dat wel fijn?
- is vaak een plat model wat scherp kan inwerken op de tong.

Ofwel laat je niet leiden door wat jij paardvriendelijk vindt maar kijk naar je paard wat hij vriendelijk vindt.

Edit, bovenstaande gaat uit van oa Meroth maar diverse eigenschappen blijven hetzelfde als een solide mondstuk omhult is.

Heb net op je site gekeken? Paardenbitten.nl en daar zie ik niks over een leren bit?
Of kijk er gewoon overheen :')

Iedergeval heb ik wel wat aan je antwoord!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 09:38

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 09:45

Dit is het bit van Trust
Afbeelding

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:29

Ik heb met een Meroth bit gereden. Beviel op zich goed en mijn paard reageerde er goed op. Ik vond het alleen veel onderhoud. Je moet het na elke keer goed schoonmaken en met zonnebloemolie insmeren om het soepel te houden. Af en toe een badje van zonnebloemolie geven.

Daarnaast vond mijn paard de smaak niet prettig. Ik heb hem voor de grap zelf eens geproefd en zo'n lap leer in je mond is gewoon echt geen feest. Ik ben uiteindelijk overgestapt naar een dubbelgebroken trens van sweet iron en daar is ze nog steeds blij mee.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:00

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:02

Yup vertel mij wat. Maar ik behandel ook niet alle bitten individueel hoor, gaat meer om de materialen, vormen etc.

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:05

Ik volg even! En ik vraag me ook af of je een leren bit kunt gebruiken als 'war bridle'?
Dus alleen teugels aan het leren bit vast maken. Heeft iemand daar ervaring mee?

Ts ik ben ook op internet research aan het doen en zag dat FRA ook een leer bitje heeft! Misschien is dat wat?

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:09

Je kan met een meroth bit idd zonder hoofdstel rijden als dat is wat je bedoelt.

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:14

Ja dat bedoel ik idd :)) ga ik even verder zoeken op een meroth bit!

Edit: dat is dus het bit van fra haha mooi!! Ik heb alleen nog een andere handicap. Mijn paard heeft een bit nodig van 14.5