Zadel passen, waar naar kijken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jetsje

Zadel passen, waar naar kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 22:50

Lieve bokkers,

Ja ik weet dat er echt een zadel passer bij moet komen om te kijken of je zadel echt goed past.
Maar waarom een dure zadel passen/maker laten komen als je zelf al kan zien dat het hem niet gaat worden.
Nu hoor ik al heel veel mensen denken ; zadel passers laten komen is niet duur.
In dit geval wel, ik moet namelijk ook de bootkosten boven op de voorrijkosten betalen. Vandaar dit topic.

Maar goed, vandaag dus met veel moeite een mooi dressuur zadel (met dezelfde maten als wat ze nu heeft) mee naar huis kunnen nemen en morgen ochtend om 9 uur dan het spannende moment of ze hem gaat passen of niet.

Nou zijn er een paar dingen die ik weet.
Ten eerste dat je moet passen zonder dekjes etc.
Dat hij niet op/voorbij de laatste rib mag liggen, 2/3 vingers tussen de schoft en de boom, niet knellend bij de ribbenkast, en de boom mag niet op de ruggenwervels liggen.

Nou neem ik wel iemand mee die vaker met een zadel passer heeft mee gekeken of het zadel past dus zei zal vast ook nog goede tips hebben.
Maar ik wil zelf ook kunnen zien of het de moeite is om iemand te laten komen om er naar te laten kijken.

Iemand dus goede tips? :)

Alvast bedankt iedereen :D

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 08:48

Kijk hoe je paard reageert? Als die moeilijk nageeft of kot gaat lopen is het fout. Kijk naar je zit. Zit je makkelijk recht of val je voorover of achterover. Heb je ruimte voor onder het zadel? Draagt het zadel overal evenveel. En dan bedoel ik de rug en de schouder. Dat zijn de hoofdregels. Kun je niet eens een pasdag organiseren? Met meerdere mensen kun je de kosten samen dragen.

Ik leg altijd uit waar ik naar kijk. Na een dergelijke uitleg ga je het zelf steeds beter zien.

Geryon

Re: Zadel passen, waar naar kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:56

Het zadel moet ook horizontaal liggen, en de kussens moeten over de gehele lengte aansluiten.
Op youtube kun je veel filmpjes zien. :)