(TE) enthousiaste pony met crossen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jumpingnick

(TE) enthousiaste pony met crossen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 19:52

Hallo, vorig jaar zijn wij onder professionele begeleiding begonnen met crossen. Vandaag, zo lekker aan het begin van t jaar ben in in het bos wezen trainen. Er staan bij ons wat hindernissen van +- 70/100cm.

Vorig jaar hebben wij gecrost met een Mexicaans hoofdstel en een enkel gebroken bustrensje.
Dat zelfde bit gebruik ik met dressuur. Voor het springen ligt er een pessoa bitje in zijn
mond.

(Overigens moet je het zelf weten of je er voor of tegen bent, ik ga vragen om advies, niet om dat eeuwige commentaar op bokt _/-\o_ )

Nu werd hij vandaag met zijn gewone bitje toch iets te sterk, dat merkten we de laatste tijd met springen al, hij wil net iets te graag naar de overkant (hij zal dan ook NOOIT stoppen :D )

En we zijn voorzichtig aan het zoeken naar een ander bit, maar wat raden jullie aan? Om net even wat meer te zeggen te hebben (controle). We hebben al tips gekregen over pelham en myler.

Wat raden jullie aan? :j

Leen

Re: (TE) enthousiaste pony met crossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:12

Denk er aan dat als je een sterkter bit gebruikt, hij deze druk ook kan negeren en dan kan je straks alleen maar met het scherpste rondrijden en daar gaat hij nog op lopen.

Op termijn ga je eerder minder baat hebben bij een scherper bit. Dit is iets wat eigenlijk alleen rijtechnisch kan opgelost worden. Of eventjes op voorhand longeren om het enthousiaste eraf te krijgen, maar ook daar maken ze alleen maar meer conditie van aan waardoor ze altijd langer gelongeerd moeten worden tot het effect heeft.
Gewoon heel veel oefenen op ten alle tijden controle te hebben. Veel sprongen maken in net het tempo dat jij wil. Tussendoor kan je hem dan nog even laten gas geven (ook onder jouw controle).

Jumpingnick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 21:13

Leen schreef:
Denk er aan dat als je een sterkter bit gebruikt, hij deze druk ook kan negeren en dan kan je straks alleen maar met het scherpste rondrijden en daar gaat hij nog op lopen.

Op termijn ga je eerder minder baat hebben bij een scherper bit. Dit is iets wat eigenlijk alleen rijtechnisch kan opgelost worden. Of eventjes op voorhand longeren om het enthousiaste eraf te krijgen, maar ook daar maken ze alleen maar meer conditie van aan waardoor ze altijd langer gelongeerd moeten worden tot het effect heeft.
Gewoon heel veel oefenen op ten alle tijden controle te hebben. Veel sprongen maken in net het tempo dat jij wil. Tussendoor kan je hem dan nog even laten gas geven (ook onder jouw controle).

Dat gezeur over dingen rijtechnisch oplossen vroeg ik overigens ook niet om. Aangezien ik nooit heb gezegt dat we daar niet op oefenen. Prima dat we 'veel sprongen moeten maken in een net tempo wat ik wil' maar dan moeten we wel op dat tempo zijn. En we zoeken een bit die even een tijdje het scherpe randje er kan afhalen (dus alleen op crossen) snapje ? Ik ben opzoek naar een bit. Geen nieuwe instructeur. Hij negeert de druk met het pessoa bit ook niet waar 1x in de week mee word gereden (za/zo op concour). Niet aanvallend bedoeld. Maar we vragen om een bit _/-\o_

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:16

jij zal vast veel tips krijgen :n

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:18

Tja vraag het je professionele begeleiding zou ik zeggen. Die kent jou en je pony het beste.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:22

Een hack proberen? Ik rij bijna alles op hack ik vind het erg fijn

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:26

Anouk_E schreef:
Leen schreef:

Dat gezeur over dingen rijtechnisch oplossen vroeg ik overigens ook niet om. Aangezien ik nooit heb gezegt dat we daar niet op oefenen. Prima dat we 'veel sprongen moeten maken in een net tempo wat ik wil' maar dan moeten we wel op dat tempo zijn. En we zoeken een bit die even een tijdje het scherpe randje er kan afhalen (dus alleen op crossen) snapje ? Ik ben opzoek naar een bit. Geen nieuwe instructeur. Hij negeert de druk met het pessoa bit ook niet waar 1x in de week mee word gereden (za/zo op concour). Niet aanvallend bedoeld. Maar we vragen om een bit _/-\o_

Gezeur? Zo.. komt nochtans wel redelijk aanvallend over. Neem maar een scherper bit dan, en negeer de uitleg die ik je gaf. Maar kom dan niet af met een topic volgend jaar dat je je pony niet meer onder controle kan houden.

Ik vond mijn tekst anders heel netjes uitgelegd waarom een bit geen betere oplossing is. Een ander bit is alleen maar om het sneller opgelost te willen hebben. Ook prima voor mij, maar verwacht je aan meer miserie dan. Ik geloof best dat je een geschikte instructeur hebt, maar dan kan je evengoed bij hem terecht.

Je zegt dat hij de druk van de pessoa niet negeert, maar die van je trensbit wel. Verrassend? Nee. Dus, wat wil dat zeggen als je nog een scherper bit neemt? Dat hij de druk van de pessoa zal negeren. Uiteindelijk rij je dus enkel met het scherpe bit.
Misschien kan je daar eens over nadenken in plaats van gewoon mijn uitleg in en uit te laten gaan. Ik ga niet voor niets een half boek typen, doe dat ook om jou te helpen. Ik voel me er niet beter of slechter door.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:28

Fijn dat je zo open staat voor tips TS....

En dat 'gezeur' is gewoon de waarheid. Als ik geen controle heb op een gewone trens en ik pleur er klakkeloos een scherper bit in, dan dramt mijn paard er ook binnen no time doorheen. Dan kan ik uiteindelijk met prikkeldraad in zn smoel gaan lopen zagen, dan loopt ie ook door.

Een scherper bit kun je best doen, maar zoek een goede instructeur die een bit kan aanraden, maar voornamelijk eentje die je helpt om je paard sowieso onder controle krijgen. Dat moet ook gewoon op een normale trens kunnen.

Maar he, ik zal stoppen met zeiken :wave:

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:30

Anouk_E schreef:
Dat gezeur over dingen rijtechnisch oplossen vroeg ik overigens ook niet om. Aangezien ik nooit heb gezegt dat daar niet op oefenen.

Nou zeg, iets vriendelijker zou wel mogen. De mensen hier doen hun best om jou te helpen! Als je geen antwoorden wil die misschien niet helemaal op jou van toepassing zijn, zul je je situatie toch iets duidelijker moeten omschrijven. Ik hoop dat je eruit komt met je pony.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:36

Dragan2008 schreef:
Als ik geen controle heb op een gewone trens en ik pleur er klakkeloos een scherper bit in, dan dramt mijn paard er ook binnen no time doorheen. Dan kan ik uiteindelijk met prikkeldraad in zn smoel gaan lopen zagen, dan loopt ie ook door.

Sterker nog, meestal gooien ze dan hun hoofd omhoog en gaan ze alleen maar harder omdat het bit niet fijn voelt in de mond (pijn, dus). Maar ik zal verder ook niet zeiken :wave:

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:43

Ieder paard reageert anders op een bit. Het zal gewoon een kwestie zijn van uitproberen.
Je geeft zelf al aan dat je wat suggesties uit je omgeving hebt gehad. Kijk of je wat bitten kunt lenen van mensen of ruitersportzaken(ik weet dat je myler vaak wel kunt uitproberen bijvoorbeeld)

Vanaf internet kunnen we je echt niet verder helpen en dat het topic deze kant op zou gaan op bokt is ook wel een beetje te verwachten ts.

Jumpingnick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 21:46

jwl schreef:
Een hack proberen? Ik rij bijna alles op hack ik vind het erg fijn

is pas toegestaan vanaf het Z, dus dan moeten we nog 1 niveau klimmen. we willen wel bitloos proberen met een micklem.

Jumpingnick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 21:49

Naranga schreef:
Ieder paard reageert anders op een bit. Het zal gewoon een kwestie zijn van uitproberen.
Je geeft zelf al aan dat je wat suggesties uit je omgeving hebt gehad. Kijk of je wat bitten kunt lenen van mensen of ruitersportzaken(ik weet dat je myler vaak wel kunt uitproberen bijvoorbeeld)

Vanaf internet kunnen we je echt niet verder helpen en dat het topic deze kant op zou gaan op bokt is ook wel een beetje te verwachten ts.

Tip van myler kregen we idd op een concour van mensen die ons hebben zien rijden. Myler schijnt de scherpe randjes er van af te halen door wanneer hij aan de loop gaat tegen te houden? ik dacht dat er misschien iemand met ervaring was, maar denk dat we even de ruitersportzaak bellen.

(Ik snap idd wat je bedoeld, maar wou toch maar even weten wat anderen er van dachten te weten / te vertellen) :j

Jumpingnick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 21:51

Dragan2008 schreef:
Maar he, ik zal stoppen met zeiken :wave:

Thanks <3

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:52

Naranga schreef:

Dat laatste is inderdaad jammer. Het ligt m.i. dit keer echter niet aan Bokt, maar aan de heftige reactie van TS op vriendelijke en goedbedoelde tips. Ik hoop dat zij hiervan leert. En natuurlijk dat zij er met haar pony uitkomt.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:53

Ik heb zelf ook een pony die ontzettend enthousiast wordt met crossen. Ik gebruik voor de cross dan ook een pelham zodat ik hem niet de hele tijd in zijn mond hoef te trekken, wat ik met mijn bustrens wel moet. Springen en dressuur doen we wel met bustrens en dit gaat prima. Maar soms wil ik net wat meer inwerking in de cross omdat hij dus te enthousiast wordt en dan wat sneller reageert. Ik raad dus zeker een pelhalm aan.

Jumpingnick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 21:57

davinci2412 schreef:
Ik heb zelf ook een pony die ontzettend enthousiast wordt met crossen. Ik gebruik voor de cross dan ook een pelham zodat ik hem niet de hele tijd in zijn mond hoef te trekken, wat ik met mijn bustrens wel moet. Springen en dressuur doen we wel met bustrens en dit gaat prima. Maar soms wil ik net wat meer inwerking in de cross omdat hij dus te enthousiast wordt en dan wat sneller reageert. Ik raad dus zeker een pelhalm aan.

Aha, wij zijn nu met springen aan het afbouwen van pessoa naar bustrensje en dat gaat prima maar dat crossen is idd nog echt een probleempje, (nouja hij vindt t ontzettend leuk) Dat van dat getrek met die bustrens herken ik idd. Om hem terug te houden moet ik er (bij wijze van) aan gaan trekken/hangen.
Is het bij de pelhalm zo dat je een ophouding kan maken, en daarna weer ontspannen verder gaat?

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:06

Anouk_E schreef:
davinci2412 schreef:

Aha, wij zijn nu met springen aan het afbouwen van pessoa naar bustrensje en dat gaat prima maar dat crossen is idd nog echt een probleempje, (nouja hij vindt t ontzettend leuk) Dat van dat getrek met die bustrens herken ik idd. Om hem terug te houden moet ik er (bij wijze van) aan gaan trekken/hangen.
Is het bij de pelhalm zo dat je een ophouding kan maken, en daarna weer ontspannen verder gaat?

Ja bij mijn pony is dat wel het geval, soms moet ik een aantal ophogingen maken voor een hindernis, maar het werkt wel en daarna kan ik inderdaad weer ontspannen verder rijden

Jumpingnick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 08:03

davinci2412 schreef:
Ja bij mijn pony is dat wel het geval, soms moet ik een aantal ophogingen maken voor een hindernis, maar het werkt wel en daarna kan ik inderdaad weer ontspannen verder rijden

Ik heb even in t regelement gekeken maar ik word er niet wijzer van. Is een ongebroken wel of niet toegestaan? En welke raad je aan? Enkelgebroken? Daarvan las ik dat hij knelde ?

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 10:05

Anouk_E schreef:
davinci2412 schreef:

Ik heb even in t regelement gekeken maar ik word er niet wijzer van. Is een ongebroken wel of niet toegestaan? En welke raad je aan? Enkelgebroken? Daarvan las ik dat hij knelde ?

Een ongebroken is volgens mij niet toegestaan. Zeker niet in de lagere klasses. Ik heb zelf een enkel gebroken omdat deze het fijnste werk voor mijn pony. Maar dat zou je even moeten testen, bijvoorbeeld door eens eentje te lenen van iemand

Jumpingnick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 10:35

davinci2412 schreef:
Een ongebroken is volgens mij niet toegestaan. Zeker niet in de lagere klasses. Ik heb zelf een enkel gebroken omdat deze het fijnste werk voor mijn pony. Maar dat zou je even moeten testen, bijvoorbeeld door eens eentje te lenen van iemand

We rijden bij een springstal dus er zal vast wel iemand zijn die er eentje heeft. Dat dacht ik inderdaad wel. Denk vanaf het Z ? Maar dat maakt dan niet uit. we willen eerst weten hoe hij er op reageert. Dankjewel. :j

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:10

Als die pony lekker loopt met het springen op die pessoa zou ik dit ook voor de cross gebruiken. Tussendoor veel wacht oefeningetjes doen. Na de sprong laten halthouden werkt bijvoorbeeld bij mijn 'racepaard' wel goed.

En dat als je er een scherp bit ingooit het alleen maar erger word ben ik het niet mee eens. Als je op deze manier wel controle kan krijgen die op een 'normaal' bit ver te zoeken is, en je gaat daar CONSEQUENT mee aan de slag om doe controle wel te krijgen, kan je vaak toch terug naar een minder scherp bit. Alleen dat consequent zijn ontbreekt het bij de meeste aan ;)

Je zou trouwens ook een dubbelgrbroken bitje kunnen proberen dat bij druk een stangetje word. Als de pony ontspant heb je een heel vriendelijk bit, en wanneer hij aan de loop gaat heb je toch wat meer te vertellen.

Jumpingnick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 17:55

zelmago4it schreef:
Als die pony lekker loopt met het springen op die pessoa zou ik dit ook voor de cross gebruiken. Tussendoor veel wacht oefeningetjes doen. Na de sprong laten halthouden werkt bijvoorbeeld bij mijn 'racepaard' wel goed.

En dat als je er een scherp bit ingooit het alleen maar erger word ben ik het niet mee eens. Als je op deze manier wel controle kan krijgen die op een 'normaal' bit ver te zoeken is, en je gaat daar CONSEQUENT mee aan de slag om doe controle wel te krijgen, kan je vaak toch terug naar een minder scherp bit. Alleen dat consequent zijn ontbreekt het bij de meeste aan ;)

Je zou trouwens ook een dubbelgebroken bitje kunnen proberen dat bij druk een stangetje word. Als de pony ontspant heb je een heel vriendelijk bit, en wanneer hij aan de loop gaat heb je toch wat meer te vertellen.

We proberen natuurlijk zoveel mogelijk te doen op een enkel gebroken trensje waar hij op heeft leren lopen, nu zijn we gister, voor het eerst naar springles geweest met ons nieuwe bit. En hij liep perfect <3
Het is een Myler bit sleuf Level 3 (12 mm).
Ik hoef nu niet 'te trekken' om hem in te houden. Alleen een ophouding te maken, waardoor de afstanden heel fijn zijn en hij ontspannen is.
Dat consequent er mee werken gaan we zeker proberen in de les ! Wordt aan gewerkt. Als ik het aandurf en er aan denk, zal ik binnenkort een filmpje plaatsen van springles/wedstrijd :o

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:15

Top dat het nou op je nieuwe bit al een stuk beter gaat!! het is soms even wat uitproberen, en niet altijd de fijnste oplossing om naar een scherper bit te gaan, maar het is altijd een hele verademing als je iets hebt gevonden dat werkt en je weer lekker ontspannen kan gaan rijden!
succes!