Gaat een voorgevormde springsingel mij helpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bunn

Gaat een voorgevormde springsingel mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 09:16

Het geval: ik heb een superfijn springzadel dat ligt als een huis. Één probleem: m'n singel ligt naar mijn idee gek. Haar singel wijst schuin naar de stoten. Bijkomend gevolg: m'n springflap gaapt. Ik krijg hierdoor het idee dat de singel de druk niet mooi verdeeld, maar vooral met het 'voorste stuk' grip houdt. Dat kan ik ook goed zien aan het zweet op de singel. :j

Wil ik m'n singel mooi recht hebben liggen, dan moet ik het zadel in haar nek leggen. Nu is m'n zadel het daar niet mee eens, die glijdt namelijk vanzelf terug op de juiste plek. :') Leg ik de singel recht onder het zadel, dan ligt hij weer niet in de groeve.

Hier een foto van na het rijden. Hier ligt de singel nog relatief netjes, maar vooral na veel springen ligt hij een stukje schuiner.

Afbeelding

Wat ik wil is dat de singel vanaf de stoten mooi recht naar beneden wijst en dan afbuigt richting haar groeve, zodat de flap ook niet gaapt. Zou een voorgevormde singel me helpen, of is hier niets tegen te doen? Ben benieuwd wat jullie bokkers denken en welke types/merken jullie zouden adviseren. :)
Laatst bijgewerkt door Bunn op 08-01-16 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Re: Gaat een voorgevormde springsingel mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 09:24

Ik krijg dan toch de indruk dat je zadel niet helemaal goed ligt. Al eens advies aan een zadelmaker gevraagd?

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 09:28

Zadel heb ik nu een klein half jaar en toen gekocht met hulp van een zadelmaker. :) Toendertijd is hij echter wel gepast met een andere singel, maar die heb ik weggedaan omdat er geen ringetje aan zat.

Waar zit je aan te denken, qua niet passen? :)

Edit: kleine toevoeging. Naar mijn idee past het zadel zelf prima, we legde het er toen op en het was meteen goed. Hij schuift niet, klappert niet, kantelt niet, wiegt niet, dekjes blijven netjes liggen, kussens sluiten aan, haartjes wijzen de juiste kant op en het belangrijkste: paard springt beter en beter. Zou zo zelf niet weten waar het mis zou kunnen zijn. :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 10:42

Bunn schreef:
Z
Waar zit je aan te denken, qua niet passen? :)

Edit: kleine toevoeging. Naar mijn idee past het zadel zelf prima, we legde het er toen op en het was meteen goed. Hij schuift niet, klappert niet, kantelt niet, wiegt niet, dekjes blijven netjes liggen, kussens sluiten aan, haartjes wijzen de juiste kant op en het belangrijkste: paard springt beter en beter. Zou zo zelf niet weten waar het mis zou kunnen zijn. :)

Dat de singelstoten zo naar voren "wijzen" is een indicatie dat je zadel wat teveel achterover ligt.
Het kan zijn dat de boom iets te krap is, of dat je zadel achter wat moet worden opgevuld. Dat kun je echter vanaf de foto niet goed beoordelen. Je paard hoeft daar niet direct last van te hebben, maar op den duur is het niet goed natuurlijk.
Tip: niet iedere zadelmaker is een goede zadelpasser. Misschien eens een andere zadelmaker laten kijken (niet degene die jou het zadel heeft verkocht).
Je kunt ook je huidige zadelmaker nog eens laten kijken. Misschien is je paard toch wat gegroeid in het werk sinds jij hem hebt.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 10:47

Bij elk zadel kunnen de singel stoten net op een andere plek bevestigd zijn, dat ze schuin naar voren gaan liggen ivm een singelplek die verder naar voren ligt heeft niet veel te maken met de ligging van het zadel. In dit soort gevallen zal idd een ander soort singel heel goed kunnen helpen.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 11:00

Ahh zo, dankjewel! Een te smalle boom zou mij heel stiekem wel verbazen: we zijn juist naar een smallere boommaat gegaan, omdat de vorige een te wijd was. Ze heeft nu dezelfde boommaat in haar dressuurzadel zitten, daar hebben we dit probleem niet. Mij is toen wel verteld dat de boom nog wat aangepast kon worden, mocht het nodig zijn. Dus daar kan ik m'n zadelmaker nog eens over contacten. :j

Ik neig voor nu toch wat meer naar wat Daphne zegt. Ook juist omdat ik het probleem niet met m'n dressuurzadel heb, juist omdat dat zadel aangepaste stoten heeft, die verder naar voren zitten.

Heb er wel eens aan gedacht om de singel eens aan enkel de voorste twee stoten te bevestigen, maar ik ben bang dat ik daar de ligging mee verpruts. Kan het vandaag wel eens proberen, als test. ;)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 11:06

Je hebt set zadel een half jaar, is hij dan wel na +/- 20 keer rijden nagevuld? Zeker de eerste vulling zakt heel erg, daarom zit die vulbeurt bij de meeste zadelmakers bij de service van een nieuw zadel.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 12:08

Jup, dat klopt en dat is gedaan. Daarom kan ik ook nog steeds moeilijk geloven dat het aan het zadel zelf ligt.

Twijfel ook heel erg of het nou echt iets is waar ik me toevallig aan erger, maar verder geen probleem hoeft te zijn. Paard is ook echt happy en springt er heel goed onder. Bij m'n vorige zadel maakte ze het me ook echt duidelijk dat het haar niet fijn lag. ;)