Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

loempia93 schreef:Als ik het goed heb kunnen veel zadels met een vaste boom 2 maten aangepast worden, bij sommige gaat dit makkelijker dan bij andere.
Zelf zit ik ook met een groot zadel dilemma rondom het beleren van mijn 4jarige en dan met name de (on)kunde van zogenoemde zadelpasservices.
Een vriendin van me doet een opleiding in zadels (vraag me niet welke) en haar docent adviseert om pas een goed 'droom' zadel te kopen na het 8ste levensjaar. Op de vraag wat moet ik daarvoor dan kon hij geen antwoord geven.... ik denk dat dat genoeg zegt over de complexiteit van een zadelkeuze *zucht*
paardje2013 schreef:Schutte heb ik gebeld zij hebben helaas een klanten stop hier in Friesland. Heb ook nog iets over Stella zadels gelezen hier ga ik mij ook maar eens in verdiepen weet iemand of dit zadel ook helemaal aangepast kan worden? Het blijft een lastig verhaal. 2de hands vind ik ook moeilijk als ik al mijn ellende met zadels op moet tellen dan had ik geloof ik al wel 3 nieuwe zadels kunnen kopen. Ik denk dat mijn paard in de breedte nog wel groeit hij is er nog niet. Schutte vertelde mij dat het niet heel vaak gebeurt dat een zadel niet meer aangepast kan worden en je een nieuwe zou moeten.
idefix4 schreef:Wat is maatwerk? Ik kan een zadel op maat laten bouwen. Dan ga je trainen en groeit het paard. Zelf heb ik 3 zwangerschappen gehad. Paard opnieuw opbouwen. Nu is het paard bijna 17 en ja hoor rug is wel degelijk nog veranderd. 2 al hier. Ik kijk altijd wel naar de meest ideale vorm van een boom. Maar ik heb wel gezien dat mijn paard net zoveel veranderd als ikzelf. Feit blijft dat je altijd kritisch moet blijven. Ivm jong paard is dit aan jezelf. Ik denk dat je even moet overleggen met een zadelmaker? Mss is je zadel net wat te breed of moet er voor wat vulling bij? Bij de eerste optie overweeg je vervangen. Voordeel van de zadelmaker is dat je garantie hebt
germie schreef:Pas op met bomen in een pers, dat gaat in 99,9% van de gevallen fout. Een metalen boom wordt zwakker en scheef. Ook met IR een kunststof boom aanpassen is voorzichtig te werk gaan.
) uit die goed lagen: een Busse en een Albion. Omdat Albion meer vrijheid gaf in het zadel, voor Albion gekozen. Vervolgens het zadel aangepast in Bodegraven met zadeldrukmeting. Betalen en gelijk meenemen. Ideaal. maralyn schreef:germie schreef:Pas op met bomen in een pers, dat gaat in 99,9% van de gevallen fout. Een metalen boom wordt zwakker en scheef. Ook met IR een kunststof boom aanpassen is voorzichtig te werk gaan.
Hmmmm Als je kopijzer bedoeld...
Boom zelf niet, die doe je de pers niet in.
Een koude luchtpers kan je maar 1 x gebruiken per kopijzer.
Ga je dit vaker doen, zullen er scheurtjes in het ijzer ontstaan en kan het gaan knappen.
Dit komt nog wel eens voor.
Zelfs met de eerste x verstellen.
Wat je wel vaak ziet, is dat onkundig personeel aan de slag er mee gaat.
Waardoor de kopijzers gaan twisten. Rottige er van is, deze kun je inderdaad niet meer recht krijgen en trek je het hele zadel krom!!
Verwisselbare kopijzers, of kundig personeel!