Zadel op maat laten maken ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardje2013

Zadel op maat laten maken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 21:15

Hallo Bokkers

Op dit moment ben ik in het bezit van een 4 jarige merrie wordt in juli 5 jaar.
Ik rij haar met een hulsebos zadel wat nu eindelijk prima past. alleen ga ik in dit zadel telkens een beetje voorover zitten.
Nou was ik eigenlijk niet van plan om mijn zadel te verkopen maar een stalgenoot zou dit zadel wel van mij over willen nemen tegen een net bedrag.
Tja en dan ga je toch nadenken als ik dit zadel op marktplaats zet moet ik blij zijn dat ik het over een jaar kwijt ben.
Als ik het inruil krijg ik er een stuk minder geld voor.
Omdat ik nou niet echt gelukkig ben met 2de handszadels boom kapot, scheve boom enz. Zit ik er niet echt op te springen weer op zoek te gaan naar een gebruikt zadel dus zit ik er aan te denken om een zadel op maat te laten maken.
Zijn er mensen die ervaring hebben om dit te doen met een jong paard te doen ?
zelf zat ik te denken om eens te gaan informeren bij brandt zadels?

germie

Re: Zadel op maat laten maken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 10:07

Mijn ervaring met op maat gemaakte zadels: ik zie het beter dan een gemiddelde zadelmaker die je paard maar 1 keer ziet
Eerste was een stubbenzadel, mijn knie schoof over het zweetblad en zadel schoof naar voren. Oh dan moet de boom smaller, dus werd boom smaller gemaakt, ja, het zadel bleef liggen, maar ik kon er niet op zitten en je zag de spieren op de schouder bobbelen bij mijn paard. Ja, dat gaf niet.
Dus na 1.5 jaar het zadel verkocht, want paard liep er niet mee en 700 euro verlies geaccepteerd.
Daarna een Massimo op maat laten maken, zelfde euvel, paard had telkens de schoft stuk. Dat lag aan mijn paard en niet aan het zadel. Na dreigen met rechtsbijstand het geld teruggehad.
Daarna had ik een Fryso zadel, gewoon zo gekocht, fit 3, lag goed op mijn paard. Moest op een gegeven moment opgevuld worden, juist, daarna begon de ellende.
Nu heb ik een kent en masters die ik nog nooit op heb laten vullen, gewoon zo uit het schap, die ligt goed. Ook een stubben die ooit is aangepast voor een ander paard ligt goed en daar heb ik ook al jaren niets aan laten doen. Verder ligt er nog een Zaldi Oro met latex kussens, die kun je niet aanpassen, het past of het past niet. Vullen is ook niet nodig (dat niet aanpasbaar is natuurlijk het nadeel van latex kussens)
Ik zou graag weer eens een mooi dressuurzadel met een diepe niet dwingende zit hebben zoals een Fryso Legacy. Maar je moet zo veel geluk hebben met de zadelmaker dat ik liever zelf een zadel uit het schap neem en dan zelf pas.
Want heb bijvoorbeeld voor een verzorgpaard ook eens een zadel gehad wat opgevuld moest worden. Krijg ik het terug met bobbels in de vulling met het verhaal erbij: dat zet zich wel.

Dus de kennis en kunde van veel zadelmakers is dus zadelprutserswerk.
Ik zeg niet dat elke zadelmaker zo is, maar als een zadel standaard van fabriek al niet past moet je er niet aan beginnen. Dan heb je een zadelmaker alleen nodig voor na het inrijden bijvullen.
Ik heb mezelf overigens het bijvullen ook aangeleerd, met oude sloopzadels. En die daarna weer in elkaar zetten. Enige nadeel is dat je wol per kuub moet kopen. Ik heb nog een vuilniszak vol.
Begin zeker niet aan Flair of wow, de kussens willen ze niet los verkopen als je 1 lek hebt en zelf kunt vervangen. Koop je zo'n zadel tweedehands, dan leer ik je wel voor 2 euro hoe je moet bijpompen met een aangepaste ballenpomp. ;)
Ik heb zeker 5000 euro uitgegeven aan op maat gemaakte zadels waarvan ik er nu niet 1 meer heb (Stubben Siegfried spring, Stubben dressuur, Massimo dressuur2). De Fryso was gebruikt gekocht en vond ik 1 van de beste zadels waar ik ooit op gezeten heb. Wintec vind ik ook echte topkwaliteit, maar het past of het past niet op je paard. Aanpassen lukt maar minimaal.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 10:37

Zelf heb ik na een hele lange zoektocht naar een goed passend zadel besloten om er 1 op maat te laten maken. Dit heb ik na goed zoeken laten doen door Ninon Schutte. En ik ben uiterst tevreden of haar kunde en kwaliteit. Het zadel zit goddelijk en ligt goed op mijn paard. Zijn er dan toch problemen kun je heel makkelijk contact met ze krijgen en denken ze goed met je mee. Zo is mijn paard erg afgevallen en daardoor paste het zadel niet meer, hij heeft een extreem hoge schoft en zonder enige vet of beslissing op zijn schouders komt het zadel tegen zijn schoft aan. Toen heb ik contact opgenomen met de vraag of ik het zadel moest opvullen of een andere kortdurige oplossing. Aangezien hun ver weg wonen en opvullen je dan bezig blijft. Als ie weer aankomt zal er weer meer uit moeten hebben ze gezegd dat ik beter een prolite pad of iets dergelijks er even onder kan leggen. Bespaart me geld en was een goede oplossing. Dit zafel, is het enige zadel die mijn paard past, die niet schuift en die niet op de schoft drukt. Enige nadeel van op maat gemaakt is natuurlijk dat je paard nog kan veranderen.. Ik denk dat het heel erg afhangt van de persoon waar je naar toe gaat over de ervaring met op maat gemaakte zadels. Er is ook een topic van Ninon Schutte, heel veel mensen zijn super tevreden. Dus zal haar als optie zeker bekijken mocht je een zadel op maat willen laten maken. :)

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 10:44

Ik heb geen ervaring met Brandt zadels, maar voor een jong paard een op maat gemaakt zadel kopen is wel een risico denk ik. Ik wilde al heel lang een Custom zadel, mijn paard had ook zeker niet de makkelijkste rug dus een goed passend zadel bij de zadelmaker kopen was ook lastig. Er lagen zeker wel zadels oke, maar zeker niet perfect. Toen mijn paard 3,5 was heb ik een niet al te duur zadel gekocht omdat ze nog ging groeien, spieren ging ontwikkelen etc. Er is mij altijd gezegd dat als ze 6/7 zijn, je dan wel kan kijken naar een goed zadel voor langere tijd. Daarvoor veranderen ze qua bespiering en groei nog heel erg dus lijkt mij het risico te groot..
Ik heb daarom toen met 6 jaar een Custom aan laten meten en daar ben ik erg tevreden over nu en natuurlijk moet er wel eens wat bijgevuld worden want elk paard veranderd, maar niet meer zodanig dat ik over 2/3 jaar een nieuw zadel moet kopen dus in mijn ogen een goede investering. :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 10:50

De grootste veranderingen in het schoft gebied komen meestal tussen 5 en 6 jaar. Ik zou dus nog even wachten of een zadelmaker kiezen die het zadel ook weer echt kan aanpassen (schutte, albion, Daaleman etc).

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 10:56

Met de wetenschap dat een paard pas uitgegroeid is op een leeftijd van 8 jaar, een op maat gemaakt zadel laten? Ik zou het niet doen.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 13:01

Schutte heb ik gebeld zij hebben helaas een klanten stop hier in Friesland. Heb ook nog iets over Stella zadels gelezen hier ga ik mij ook maar eens in verdiepen weet iemand of dit zadel ook helemaal aangepast kan worden? Het blijft een lastig verhaal. 2de hands vind ik ook moeilijk als ik al mijn ellende met zadels op moet tellen dan had ik geloof ik al wel 3 nieuwe zadels kunnen kopen. Ik denk dat mijn paard in de breedte nog wel groeit hij is er nog niet. Schutte vertelde mij dat het niet heel vaak gebeurt dat een zadel niet meer aangepast kan worden en je een nieuwe zou moeten.

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:44

Als ik het goed heb kunnen veel zadels met een vaste boom 2 maten aangepast worden, bij sommige gaat dit makkelijker dan bij andere.
Zelf zit ik ook met een groot zadel dilemma rondom het beleren van mijn 4jarige en dan met name de (on)kunde van zogenoemde zadelpasservices.
Een vriendin van me doet een opleiding in zadels (vraag me niet welke) en haar docent adviseert om pas een goed 'droom' zadel te kopen na het 8ste levensjaar. Op de vraag wat moet ik daarvoor dan kon hij geen antwoord geven.... ik denk dat dat genoeg zegt over de complexiteit van een zadelkeuze *zucht*

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:49

Paardje2013 mijn paard heeft 3.5 maand stilgestaan door een blessure daarvoor reed ik Z met mijn paard. Van haar bespiering is niks meer over. Lijkt wel een 3jarige zo smal. Ik heb Custom laten komen omdat ze het zadel steeds kunnen aanpassen, goede service met een leenzadel en pas betalen als je echt tevreden bent. Mocht het type zadel uiteindelijk niet meer ideaal zijn krijg je ook nog behoorlijk geld voor je zadel als je hem inruilt voor een nieuwe custom.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 14:29

loempia93 schreef:
Als ik het goed heb kunnen veel zadels met een vaste boom 2 maten aangepast worden, bij sommige gaat dit makkelijker dan bij andere.
Zelf zit ik ook met een groot zadel dilemma rondom het beleren van mijn 4jarige en dan met name de (on)kunde van zogenoemde zadelpasservices.
Een vriendin van me doet een opleiding in zadels (vraag me niet welke) en haar docent adviseert om pas een goed 'droom' zadel te kopen na het 8ste levensjaar. Op de vraag wat moet ik daarvoor dan kon hij geen antwoord geven.... ik denk dat dat genoeg zegt over de complexiteit van een zadelkeuze *zucht*

Ja het is wat met die zadels ik heb nu een hulsebos in een half jaar tijd is mijn zadel al 3 keer aangepast 1ste zadelpasser kon het oplossen met blokjes op boom ? Zadel lag nog niet goed. Volgens de 2de zadelpasser moest de boom smaller. En de 3de zadelpasser kwam eindelijk bij het punt dat de boom het probleem niet was maar dat het zadel in het midden niet aansloot. Nu eindelijk lekker kunnen rijden alleen val ik dus zelf erg naar voren. Gek genoeg heb ik dit op een ander paard niet. Custom zadel heb ik ook naar gekeken maar vond ze vrij duur voor een 2dehands zadel zat je al snel op 1800 euro. Net brandt zadels gebeld en die adviseert een goed 2de hands zadel te nemen. Wat natuurlijk ook een optie is alleen hoop ik dan ook echt op een goed zadel zonder problemen

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:47

paardje2013 schreef:
Schutte heb ik gebeld zij hebben helaas een klanten stop hier in Friesland. Heb ook nog iets over Stella zadels gelezen hier ga ik mij ook maar eens in verdiepen weet iemand of dit zadel ook helemaal aangepast kan worden? Het blijft een lastig verhaal. 2de hands vind ik ook moeilijk als ik al mijn ellende met zadels op moet tellen dan had ik geloof ik al wel 3 nieuwe zadels kunnen kopen. Ik denk dat mijn paard in de breedte nog wel groeit hij is er nog niet. Schutte vertelde mij dat het niet heel vaak gebeurt dat een zadel niet meer aangepast kan worden en je een nieuwe zou moeten.

Je bedoelt denk ik Sella zadels en geen Stella. Die kunnen inderdaad qua boommaat aangepast worden.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 20:10

Oah ja sorry die bedoelde ik

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:24

Pas op met bomen in een pers, dat gaat in 99,9% van de gevallen fout. Een metalen boom wordt zwakker en scheef. Ook met IR een kunststof boom aanpassen is voorzichtig te werk gaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:40

Wat is dat nou weer voor uitspraak.
Als je de merken goed kent en weet wat mogenlijk is gaat het bijna nooit fout.

Je moet hem niet laten veranderen bij een verkoper zonder verstand van zadelopbouw, dat lijkt me vrij logisch.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 20:52

Daar ben ik het ook niet helemaal mee eens dan zou mijn zadel nu al de prullenbak in kunnen

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:23

Wat is maatwerk? Ik kan een zadel op maat laten bouwen. Dan ga je trainen en groeit het paard. Zelf heb ik 3 zwangerschappen gehad. Paard opnieuw opbouwen. Nu is het paard bijna 17 en ja hoor rug is wel degelijk nog veranderd. 2 al hier. Ik kijk altijd wel naar de meest ideale vorm van een boom. Maar ik heb wel gezien dat mijn paard net zoveel veranderd als ikzelf. Feit blijft dat je altijd kritisch moet blijven. Ivm jong paard is dit aan jezelf. Ik denk dat je even moet overleggen met een zadelmaker? Mss is je zadel net wat te breed of moet er voor wat vulling bij? Bij de eerste optie overweeg je vervangen. Voordeel van de zadelmaker is dat je garantie hebt

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 23:00

idefix4 schreef:
Wat is maatwerk? Ik kan een zadel op maat laten bouwen. Dan ga je trainen en groeit het paard. Zelf heb ik 3 zwangerschappen gehad. Paard opnieuw opbouwen. Nu is het paard bijna 17 en ja hoor rug is wel degelijk nog veranderd. 2 al hier. Ik kijk altijd wel naar de meest ideale vorm van een boom. Maar ik heb wel gezien dat mijn paard net zoveel veranderd als ikzelf. Feit blijft dat je altijd kritisch moet blijven. Ivm jong paard is dit aan jezelf. Ik denk dat je even moet overleggen met een zadelmaker? Mss is je zadel net wat te breed of moet er voor wat vulling bij? Bij de eerste optie overweeg je vervangen. Voordeel van de zadelmaker is dat je garantie hebt

Dat ben ik met je eens, het blijft toch altijd moeilijk met zadels. Ik zit nu over een sella zadel te twijfelen wat ik erg positief vind dat er een verwisselbare boom in zit

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 08:44

Voordeel van een goed zadel is dat het zujn waarde houdt. Laat je goed informeren

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 11:40

Hoe denk jij over sella zadels idefix4? Gister ook nog dutch saddel company gebeld met de vraag voor 2de handszadel, deze had hij niet hij had nog wel een test zadel liggen die ik kon overnemen (prijs via pb graag) hij zegt dat hij zijn zadels ook altijd weer passend kan maken.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:43

Ik heb helaas dezelfde ervaring als Germie met op maat laten maken. Het is ook heel lastig om een paard hier op te laten meten, het zadel ergens anders te produceren en dan hopen dat het past. Vaak zit er nog een hele tijd tussen en vooral een jong paard kan dan behoorlijk veranderen. Daarnaast verkoop je een maatzadel niet zo makkelijk als een standaard zadel.

Ik zou het dus niet doen.

Er zijn overigens vast wel ervaringen met op maat gemaakte zadels die perfect liggen, alleen het hoeft dus niet altijd zo te zijn.

Waarom heeft Ninon Schutte een klantenstop in Friesland? Als ik namelijk iemand er als eerste bij zou laten komen, is zij het.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:48

germie schreef:
Pas op met bomen in een pers, dat gaat in 99,9% van de gevallen fout. Een metalen boom wordt zwakker en scheef. Ook met IR een kunststof boom aanpassen is voorzichtig te werk gaan.

Hmmmm Als je kopijzer bedoeld...
Boom zelf niet, die doe je de pers niet in.

Een koude luchtpers kan je maar 1 x gebruiken per kopijzer.
Ga je dit vaker doen, zullen er scheurtjes in het ijzer ontstaan en kan het gaan knappen.
Dit komt nog wel eens voor.
Zelfs met de eerste x verstellen.

Wat je wel vaak ziet, is dat onkundig personeel aan de slag er mee gaat.
Waardoor de kopijzers gaan twisten. Rottige er van is, deze kun je inderdaad niet meer recht krijgen en trek je het hele zadel krom!!

Verwisselbare kopijzers, of kundig personeel! :D

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:51

Hier drie jonge paarden onder een kent en master zadel en een drama zadel paard onder een massimo. Geen droomzadels, maar voor jonge paarden ideaal icm de super zadelmaker die komt. Altijd eerlijk. paard wat echt een drama is qua zadel wilde we eerst een ander zadel voor omdat
het dier al tien is, maar zadelmaker zei meteen: dat gaat niet passen, en na heel veel andere zadels bleef alleen de massimo over. En die bevalt super. Nooit meer zadel problemen. Heerlijk :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:11

Persoonlijk ga ik nooit meer voor een "op maat gemaakt" zadel, zoals Schutte, Brand of Daaleman.
Probleem is dat als het zadel wordt afgeleverd en het toch niet goed blijkt te passen, je een enorme discussie hebt om het probleem te verhelpen (als het al verholpen kan worden). Door Daaleman is - na een discussie van lange tijd - het zadel teruggenomen. Toegegeven, mijn paard had geen makkelijke rug. Wat weke rug, waardoor de kussens wat "rond" waren gemaakt, waardoor het zadel aan de achterkant bleef wippen. Terwijl het paard eigenlijk keilkussens nodig had, maar hele korte kussens. Mijn paard paste dus model Daaleman niet, maar geef dat dan toe in plaats van een zadel aanmeten. Ook Ninon Schutte had geen model dat goed paste. Ze wilde het wel proberen, maar dan moest ik wel afnemen. Daar natuurlijk - gezien mijn eerdere ervaring - niet aan begonnen.
Brand erbij gehad, maar die leverde zo'n slecht leenzadel dat ik er geen vertrouwen in had dat het goed zou komen, dus afgebeld.
Mijn ervaring is dat zogenaamde "maat"zadels meer op maat voor de ruiter zijn dan op maat voor het paard.
Ook vind ik dat je op het zadel dat je koopt moet kunnen rijden, voordat je het koopt. Bovendien moet je vaak maanden wachten tot je zadel geleverd wordt. Moet het zadel aangepast duurt het vaak weer eeuwen voordat ze kunnen komen en - in het geval van Daaleman - was je het dan weer een paar weken kwijt omdat het aanpassen niet ter plaatse kon.

Uiteindelijk gewoon naar een zadelmaker (van Rijs) gegaan die verschillende merk zadels voert. Heel veel zadels gepast, en daar kwamen 2 zadels (niet eens de duurste :D ) uit die goed lagen: een Busse en een Albion. Omdat Albion meer vrijheid gaf in het zadel, voor Albion gekozen. Vervolgens het zadel aangepast in Bodegraven met zadeldrukmeting. Betalen en gelijk meenemen. Ideaal.

Voor een jong paard dat nog heel veel moet groeien, zou ik ervan uitgaan dat je paard met 8 jaar uit zijn zadel gegroeid is. Ik zou voor de tussentijd gewoon voor een goed passend (tweede hands) merkzadel gaan. Merkzadels zijn doorgaans ook weer goed tweedehands te verkopen.
Verwisselbaar kopstuk zou ik niet doen. Vind je ook niet bij de meeste kwaliteitszadels. Gewoon een boom uit 1 stuk (= sterker). Iedere 3 maanden zadel laten checken of het nog goed past.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:56

maralyn schreef:
germie schreef:

Hmmmm Als je kopijzer bedoeld...
Boom zelf niet, die doe je de pers niet in.

Een koude luchtpers kan je maar 1 x gebruiken per kopijzer.
Ga je dit vaker doen, zullen er scheurtjes in het ijzer ontstaan en kan het gaan knappen.
Dit komt nog wel eens voor.
Zelfs met de eerste x verstellen.

Wat je wel vaak ziet, is dat onkundig personeel aan de slag er mee gaat.
Waardoor de kopijzers gaan twisten. Rottige er van is, deze kun je inderdaad niet meer recht krijgen en trek je het hele zadel krom!!

Verwisselbare kopijzers, of kundig personeel! :D

De kopijzers van Sella zijn niet van ijzer. Daardoor kunnen ze wel meerdere keren veranderd worden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:59

Aaaah Calimero, dat wist ik niet.
Van wat voor product is dat gemaakt?

En op welke manier worden dezen veranderd?
Hitte? Infra rood?