Zit dit bitloze hoofdstel zo goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Westhof

Zit dit bitloze hoofdstel zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 21:01

Hallo allemaal,

Gisteren heb ik een bitloos hoofdstel gekocht voor mijn Haflinger, de F.R.A. Pardoes (sidepull). Deze is vandaag bezorgd en ik heb hem net even gepast. De keelriem is sowieso te lang, maar dit is niet zo'n probleem, want ik kan er gaatjes bij maken. Ik twijfel met name over de lengte van de bakstukken (en de ringen op de wang) en de neusriem. Ik heb wat vergelijkingsmateriaal gezocht via Google, maar op de ene foto zit de ring op de wang hoger, op een andere weer lager en op weer een andere foto zoals ik hem heb. De neusriem lijkt op de foto's wat strak, maar er kunnen wel met gemak twee vingers tussen. Moet je dit ook aanhouden bij bitloze hoofdstellen? Hier wat foto's:

Afbeelding

Hier zie je goed dat de keelriem te lang is
Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat jullie kunnen helpen. Wil natuurlijk wel zeker weten dat het goed zit voor ik er überhaupt mee ga rijden :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:03

De neusriem zit te laag. Als je de neusgaten van je paard naar boven afvoelt (op de huid, je hoeft niet te neuspeuteren :+ ), voel je dat ze na een stukje ophouden. De neusriem moet hier boven liggen. Te hoog is ook niet goed; zorg dat de neusriem onder de jukbeenderen ligt (en dat er geen andere delen van het hoofdstel tegenaan duwen).
Laatst bijgewerkt door Hilary op 06-01-16 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:04

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:04

Weet t niet zeker, maar volgens mij zit hij vrij laag. Bij alle bitloze optomingen die ik ken moet de neusriem 2 vingers van het jukbeen at zitte

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:05

Je moet hem wat hoger doen. Die ringen aan de zijkant komen dan op de wangen en het neusdeel iets hoger.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 21:05

Ah, oké. Maar om de neusriem hoger te krijgen moet ik hem bij de bakstukken korter maken. Dan komt die ring dus ook mee omhoog. Is dat dan geen probleem?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:06

De neusriem mag idd nog wat hoger, net zoals bij een gewone neusriem 2 vingers onder het jukbeen.
De ring hoort juist hoger.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:06

De ring zit nu precies tegen het jukbeen aan, dat is niet prettig. De ring mag hier best boven zitten.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 21:07

Oké, duidelijk! Ga ik dat morgen even aanpassen :)

Hilary

Re: Zit dit bitloze hoofdstel zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:09

Ik heb even afbeeldingen gezocht via Google; ik vind op de meeste foto's de neusriemen te laag.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 21:10

Ja, dat viel mij net ook al op. Daarom dacht ik in eerste instantie ook dat het zo goed zat, maar ik begon toch te twijfelen. Kan het hoofdstel bij het bakstuk nog maar één gaatje korter maken, dus ik maak er zo toch nog maar wat gaatjes bij denk ik. Hoofdstel valt in ieder geval groot. Dit is maat cob.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:15

Toch blijf ik dat apart vinden; de frontriem vind ik namelijk eigenlijk iets te klein. Maar dat heb ik inmiddels al bij meerdere hoofdstellen gemerkt: ik kocht een maat shet voor, jawel, een shetlandpony. Frontriem te klein, keelriem veel te groot, neusriem kon niet hoog genoeg zonder gaatjes te prikken.
Wat dat betreft vind ik het systeem van Ideal (van de meetuigen) ideaal; je kunt zelf aangeven welke maat je van welk stukje tuig je nodig hebt.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:20

Idd even voelen waar zijn neusinhammen ophouden en de neusriem daar net iets boven plaatsen. Wat betreft dat de neusriem strak zit, deze hoort strakker aangesloten dan een neusriem bij een bithoofdstel, omdat het anders teveel gaat schuiven, en je dus ruis krijgt in je communicatie. Hoofdstel staat hem verder wel goed trouwens!

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 21:22

Ik zie dat ze ook maat pony hebben. Die lijkt me qua keelriem en bakstukken wel weer ideaal, maar dan passen de front- en neusriem waarschijnlijk niet meer. Pff... Heb alles bewaard en de kaartjes zitten er nog aan. Misschien dat hij ook wel weer retour gaat en ik op zoek ga naar iets anders.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:24

De hoogte is inderdaad al aangegeven: mag wat hoger.

Qua hoe strak het is, kun je het beste zelf een beetje testen. Ik vind het wel prettig om gewoon de twee vinger-regel aan te houden, zodat ie niet te los zit en niet te strak. Met rijden blijft het dan prima zitten. Maar er zijn ook mensen die de boel wat strakker doen, zodat het sowieso minder verschuift. Ik moet er wel bij zeggen dat ik nog niet heb meegemaakt dat een sidepull scheef trekt bij het rijden.

Als je zelf nog een passend hoofdstel hebt, kun je ook een losse sidepull neusreim komen misschien. Soms moeten de bakstukken dan nog een extra gaatje korter, maar het kan oo de ideale oplossing zijn :)

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 21:42

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:44

Ja, dat zou goed kunnen. De bakstukken moeten dan wel wat korter, maar volgens mij past het dan goed. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:46

Als je je bit en neusriem er af haalt, dan kan je inderdaad een losse side-pull neusriem er voor in de plaats doen in de bakstukken :j

Zo te zien zou je daar wel de ruimte voor moeten hebben :)