Gisteren heb ik een bitloos hoofdstel gekocht voor mijn Haflinger, de F.R.A. Pardoes (sidepull). Deze is vandaag bezorgd en ik heb hem net even gepast. De keelriem is sowieso te lang, maar dit is niet zo'n probleem, want ik kan er gaatjes bij maken. Ik twijfel met name over de lengte van de bakstukken (en de ringen op de wang) en de neusriem. Ik heb wat vergelijkingsmateriaal gezocht via Google, maar op de ene foto zit de ring op de wang hoger, op een andere weer lager en op weer een andere foto zoals ik hem heb. De neusriem lijkt op de foto's wat strak, maar er kunnen wel met gemak twee vingers tussen. Moet je dit ook aanhouden bij bitloze hoofdstellen? Hier wat foto's:

Hier zie je goed dat de keelriem te lang is

Ik hoop dat jullie kunnen helpen. Wil natuurlijk wel zeker weten dat het goed zit voor ik er überhaupt mee ga rijden
), voel je dat ze na een stukje ophouden. De neusriem moet hier boven liggen. Te hoog is ook niet goed; zorg dat de neusriem onder de jukbeenderen ligt (en dat er geen andere delen van het hoofdstel tegenaan duwen).