Neusriem onderleggen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariett
Blogger

Neusriem onderleggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 17:07

Hoi allemaal :)

Ik weet niet of dit topic goed staat, ik was erg aan het twijfelen. Ik heb toch besloten om hem hier te plaatsen!
Ik heb een tijdje geleden een oud hoofdstel gekregen met een platte neusriem (hunter-achtig). Nou vind ik de kleur van het hoofdstel erg leuk, maar vind ik de neusriem iets te 'hard'. Nou wilde ik hem graag zelf onderleggen om hem zo wat zachter te maken.
Nou vraag ik me af, wat voor soort leer moet ik daarvoor gebruiken? Het moet erg zacht en soepel zijn. Ook zit er een soort zacht 'laagje' in een onderlegde neusriem. Wat voor soort laagje is dit, is dit gewoon schuim?

Verder zijn we in het bezit van een leernaarmachine. Het idee is ook niet om per sé geld te besparen, maar ik vind het leuk om het hoofdstel nog te gebruiken.

Selientje

Re: Neusriem onderleggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:10

Ik heb geen idee hoe je dit aan kan pakken sorry 8)7
Maar ik ben wel erg benieuwd naar het eindresultaat! :o

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 17:19

De techniek is niet zo het probleem, daar verzinnen we wel wat op. Het is alleen zo lastig om achter het materiaal te komen wat mensen gebruiken, haha ;)
Ik zal het eindresultaat zeker laten zien!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:27

Ik zie meestal op -iets goedkopere- hoofdstellen dat het leer onderlegd is met een soort van kunstleer. Voor het echt mooiere werk zou ik dun kalfsleer aanraden.

Dionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:55

Ik heb zoiets zelf nog nooit gedaan maar heb misschien wel een paar ideetjes over hoe je het kunt aanpakken :)

-Je kunt misschien van een oud hoofdstel met onderlegde neuriem dat onderleg dingetje (weet even niet meer hoe het heet) eraf halen en dat onder je neusriem vastmaken, ik weet alleen niet of dat mogelijk en/of handig is :D
-Je kunt een stukje dun (kunst)leer om een dun 'plakje' schuimrubber vastmaken en dat dan weer aan je hoofdstel maken.
-Je kunt misschien een soort neusbontje om de neusriem van je hoofdstel doen, maar dat moet natuurlijk wel goed zitten (Geldt natuurlijk voor alles)en het is natuurlijk wel iets minder mooi.

Het zijn misschien een beetje domme ideeën maar het is maar een idee hé :P

(Edit: Ik wil het eindresultaat inderdaad ook graag zien! En ben eigenlijk ook wel een beetje benieuwd hoe je hoofdstel er nu uitziet. :o)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 18:59

Bedankt voor jullie inbreng! Creatieve ideeën, pindapopcorn! Ik weet echter al hoe ik het ga doen, alleen het materiaal is een beetje het probleem. Ik wil namelijk echt iets goeds hebben, niet iets wat na een tijdje slijt. Maar dun kalfsleer zeg je, hoogendroog? Wordt dat normaal gebruikt als onderleg-materiaal?

Dionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 19:05

Ja inderdaad, het kwam in me op maar weet niet of het echt handig is in de praktijk natuurlijk!
Ik denk dat het het mooiste zou zijn als je dat onderleg dingetje op je hoofdstel kunt zetten.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:32

De onderlegging dient sowieso mee gestikt te worden met je neusriem zelf.. mocht je dat niet bekend zijn met het stikken zou ik adviseren het uit te besteden aan een zadelmaker..

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 17:51

Het stikken komt goed Flevolander, ik krijf er ook hulp mee ;)
Ondertussen gevonden wat ik zocht, door een Engelse zoekterm te gebruiken :)*
Stom, had ik nog niet aan gedacht. Bedankt voor jullie inbreng!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:10

Ik maak zelf hoofdstellen. Ik gebruik voor onderleggen panelleer. (Dat noemen ze ook zo in Engeland) En ik doe daar inderdaad een soort foam in. Dat heb ik hier gewoon op voorraad liggen. :+

Brenda_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:16

Ik ben wel benieuwd wat voor materiaal je daar dan nu voor gaat gebruiken.
En uiteraard benieuwd naar een foto als hij af is!

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 21:28

Dankjewel idefix! Weet je toevallig hoe dat soort foam heet, of waar ik het kan bestellen?
Ik ga kalfs- of schaapsleder gebruiken, ik ga binnenkort naar de leerwinkel om alles even te voelen en dan kies is het beste/zachtste/fijnste uit! :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:14

Ik besrel dat bij de groothandel in Engeland. Als je de maten doorgeeft kijk ik na wat het kost en kan je het bij mij bestellen? De groothandel werkt alleen samen met bedrijven