Zoektocht naar het meest geschikte bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JolienHeidi

Zoektocht naar het meest geschikte bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 21:24

Beste bokkers,

Ik ben opzoek naar een nieuw bit. Vandaag heb ik een Sprenger Dynamic RS watertrens mogen uitproberen en dat reed geweldig fijn! <3 Nu zit ik met het probleem dat mijn paard 'eeltbultjes' of littekenweefsel o.i.d. in haar mondhoeken heeft (al zolang ik me kan herinneren). Ik rijd zelf dan ook met een bustrens (of bitloos), omdat ik het idee heb dat dit zorgt voor minder losse velletjes of ander ongemak.

Nu weet ik niet of de vooruitgang door de vorm, de kanteling, het dikteverschil (16 naar 14 mm) of door de overgang naar een watertrens komt. Daarom vraag ik me af of je deze bitten kan uitproberen ergens.

Verder vroeg ik me ook af wat jullie algemene ervaringen zijn. Andere bitten aanraden (die misschien hetzelfde effect hebben, maar minder pijn doen in mijn portemonnee |( ) wordt ook gewaardeerd.
En natuurlijk ook tips over de meest vriendelijke bitten voor mondhoeken. :)

Bij voorbaat dank!

Charlottemv

Re: Zoektocht naar het meest geschikte bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:34

Dat is toevallig! Ik was net van plan om zo'n zelfde soort vraag te stellen. Mijn paard is erg onrustig met een dubbelgebroken trens en ik rijd nu met een ongebroken trens en het schudden is over, hij lijkt relaxter maar gaat daarentegen enorm hangen in je hand.
Gebruik je al bitringen? Die bieden volgens mij ook wel wat bescherming.
Er zijn ook speciale bitfitters die je langs kunt laten komen, die analyseren de hele mond en dan kun je een bit (of meerdere bitten) proberen.

JolienHeidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 21:45

Pascalle90 schreef:
Dat is toevallig! Ik was net van plan om zo'n zelfde soort vraag te stellen. Mijn paard is erg onrustig met een dubbelgebroken trens en ik rijd nu met een ongebroken trens en het schudden is over, hij lijkt relaxter maar gaat daarentegen enorm hangen in je hand.
Gebruik je al bitringen? Die bieden volgens mij ook wel wat bescherming.
Er zijn ook speciale bitfitters die je langs kunt laten komen, die analyseren de hele mond en dan kun je een bit (of meerdere bitten) proberen.

Ik zit nu een beetje naar die bitfitters te googlen, maar als ik die ook nog eens moet betalen, houd ik geen geld meer over voor het bit zelf ;) . Het is natuurlijk wel een langdurige investering, nouja ik denk er nog over na... Bitringen heb ik gehad ja, maar ik denk dat die niet zoveel uithaalde. Jij alvast succes met je zoektocht!

JUDITH78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:17

Hoi hoi JolienHeidi,

Verschillende ruitersportzaken hebben een Sprenger Test Center, hier kun je verschillende bitten uit testen in een periode van 7-10 dagen.
In welke omgeving woon je? Dan zal ik eens voor je zoeken.

De Sprenger Comfort Mouth werkt erg goed voor kapotte mondhoeken. Doordat het middelste gedeelte is omhuld met rubber komt het bit makkelijker terug in zijn "eigen" vorm waardoor het de mondhoeken ontlast. Daarnaast geeft het bit ook iets mee en zodoende ook zacht in de mondhoeken.

Afbeelding

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:46

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:26

Ik heb Bitsymmetrie laten komen. Erg fijne service, en heeeeel erg veel probeer materiaal. Ze kijkt ook of er andere problemen spelen, en wat voor maat je paard nodig heeft.
Als je haar naar een stal laat komen, en een groep mensen bij elkaar regelt is dit goed betaalbaar ;)

damduns

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 14:52

Hoi,

Een goed bit zoeken is altijd erg lastig. Wanneer er genoeg ruimte in de mond is, zou ik in ieder geval een wat dikker bit proberen. Die zijn minder scherp en haken minder! Wij gebruiken ze sowieso bij het inrijden van paarden.
Voor de rest.. als het bitloos goed werkt voor jou, zou ik het zo laten.