[WN] Pools westernzadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hafje81

Pools westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 16:06

Dag iedereen,

Sinds 4 jaar heb ik een Pool's zadel. Dit heb ik gekocht via mijn (professionele) trainer waar ik ook al een jaar of 5 bij rij.
Ik ben heel tevreden over mijn zadel. Het zit heerlijk, ook na lange bruitenritten en ziet er na 4 jaar nog goed uit ondanks vrij intensief gebruik.

Deze week kwam ik in een westernshop waar ik nog wat spulletjes heb gekocht en toen kwam mijn zadel ter sprake.. Het was een zadel dat uit karton bestond, niks waard was en de verkoper had er een liggen die hij aan de straatstenen niet kwijt geraakte.. Ik was hier niet goed van: Heeft mijn trainer mij 'in het zak gezet' door mij zo eentje te verkopen??

Ik besef dat het niet dè hoge kwaliteitzadels zijn (dat kan ook niet voor die prijs), maar toch leken mij dit redelijk kwaliteitszadels..

Ben er dus nog steeds niet zo goed van en ik vraag me af wat jullie ervaringen zijn met een Pool's en of er veel mensen hier ook negatieve ervaringen mee hebben of dit ook al gehoord hebben?

Kirrr

Re: Pools westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:15

Pools is een degelijk genoeg merk. Er zijn er heel veel beter, maar ook heel wat slechtere zadels.
Op zich doet het merk er ook niet toe, als het maar goed op je paard past en natuurlijk oké is voor jezelf.

Een westernshop kan zonder je paard en zadel gezien hebben niets zinnig zeggen over een zadel.
Als je twijfelt kan je een 'onafhankelijke' (voor zover dat dat bestaat) zadelpasser laten komen.

Hafje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 16:18

Kirrr schreef:
Pools is een degelijk genoeg merk. Er zijn er heel veel beter, maar ook heel wat slechtere zadels.
Op zich doet het merk er ook niet toe, als het maar goed op je paard past en natuurlijk oké is voor jezelf.

Een westernshop kan zonder je paard en zadel gezien hebben niets zinnig zeggen over een zadel.
Als je twijfelt kan je een 'onafhankelijke' (voor zover dat dat bestaat) zadelpasser laten komen.

Het zadel ligt perfect op mijn paard zijn rug. Ondanks dat ik soms uren buitenritten maak, heeft hij ook nergens drukplekken en reageert hij altijd goed (bedoel, heb nooit protest ofzo gemerkt door slecht passend zadel of pijn er van..)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:20

Sowieso gaan er hier reacties komen dat je dat zelf niet kan zien.
Ik heb ondertussen elke zadelmaker gehad en ze zeggen allemaal iets anders.

Als je paard al 4 jaar goed onder je zadel loopt en je jaarlijks even een controle van een osteo laat doen, dan durf ik geloven dat het zadel goed genoeg ligt.

Rustig verder rijden dus!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:22

Ieder heeft hier een eigen mening over en ze zijn allemaal verschillend.
Vaak komt het op verkopen neer dus trek je er niet teveel van aan.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:30

Had gelijk aangeboden hem er voor een habbekrats af te helpen :P

Jij bent blij met je zadel.
Je paard is blij met je zadel.
Voor jullie is het dus een prima keus geweest!

Laat je niet gek maken :(:)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:33

Pools is geen A-kwaliteit, komt uit een van de Oostblok landen, maar prijs/ kwaliteit verhouding is niet slecht. De kwaliteit van je zadel hangt ook af van wat je er zelf van verwacht en er mee wil; als de pasvorm goed is, jij er lekker in zit en het aan jouw eisen voldoet is er niks mis mee.
Pools heette eerder Garland.
Er zijn veel betere zadels te koop, maar daar hangt ook een heel ander prijskaartje aan en veel slechtere ;) Dit is een aardige middenklasser waar je geen koe mee kan vangen ;) , maar die prima voldoet aan de eisen van de gemiddelde ( recreatie) ruiter die soms een wedstrijdje wil rijden.

Pasvorm is het belangrijkste en als het zadel goed op je paard past en jij er blij mee bent, zou ik me helemaal niks aantrekken van al het commentaar; het gaat er om wat jij er van vindt en niet hoe een ander erover denkt :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:11

Ik ben wel benieuwd naar die verkoper ;)
White Star, Garland (is volgens mij geen Pool's), Westwood en dus Pool's zijn allemaal Europese merken die vergeleken kunnen worden met de low-end Circle Y.
Voor het geld dat ze kosten kun je niet te veel aan kwaliteit verwachten, maar ze zijn duidelijk wel een stuk beter dan de meuk die o.a. Zadelmarkt verkoopt.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:33

Citaat:
Pool's zadel ( voorheen Garland) type 2010 in de kleur darkbrown. 16" quartersize boom. Dit zadel heeft een iets langere skirt dan het type 1010. Met arabesque border tooling

http://www.paard-en-naald.nl/Pools-zadel-1

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:58

Eén website zegt me niks, de naam van de fabrikant wel ;)
Garland zadels worden nog steeds nieuw verkocht.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:02

DubbelDun schreef:
Eén website zegt me niks, de naam van de fabrikant wel ;)
Garland zadels worden nog steeds nieuw verkocht.

Ik heb het ook alleen maar daar gevonden, misschien dat het alleen om dat type zadel gaat??

Hafje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 09:23

Dank jullie wel voor jullie reacties! Ik voel me er al een stuk beter door :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 10:40

Ik heb ook een Pools (type Denver) en rij er nu zo'n 1,5 jaar op. Het enige dat paste op mijn haflinger en waar ik ook nog lekker op zat. Geen A kwaliteit, maar prima zadeltje voor mijn doeleinden.
Inderdaad niet het beste zadel, maar ook zeker geen rommel.
(Ik wilde 'm overigens niet, wilde een A zadel 2dehands. Vind het zulk lelijk geverfd leer. Maar goed, paardlief bepaalt en had duidelijk een voorkeur voor deze :D )

Hafje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 10:55

Met haflingers moet je inderdaad zien wat je erop legt. Met vaak een kortere rug dan een quarter, past ook lang niet alles. Een Bob's zou bijvoorbeeld mijn paard meer kwaad dan goed doen, ook al is het dan een "duur kwaliteitszadel"

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:08

Je kunt ook wel A-kwaliteit hebben maar nadeel is vooral dat het daarna nauwelijks te verkopen is voor een nette prijs. Iedereen is zo bang gemaakt voor een slechte pasvorm en kwaliteit dat men nauwelijks een tweedehandszadel durft te kopen zonder tussenkomst van zadelpassers. En die geven qua inruil erg weinig terwijl bij henzelf de prijzen echt niet laag zijn. Bovendien geven ze vaak al aan, dat ze liever geen inruil hebben. Zo blijven er helaas dus vaak prima zadels thuis ergens verstoffen.
Tenzij ik dus stinkend rijk wordt, koop ik geen "top off the bill" zadel meer. Zodra je er de deur mee uitloopt, is hij niet meer te slijten.