Ik heb een vraagje. Ik zou beugels met elastiek willen aanschaffen omdat mij is verteld dat dit veiliger is. Klopt dit en hebben jullie er ervaring mee? Niet dat tijdens het rijden het elastiek steeds losschiet?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

pmarena schreef:Het kan gebeuren dat het elastiek verteerd is ofzo waardoor het ineens knapt.
Maar dan kan je nog wel verder rijden met de beugels, hoewel het dan een beetje onhandig kan zijn natuurlijk als je je beugel kwijtraakt, om die al rijdend weer terug te vinden
Kijk maar naar Safestyle beugels, die hebben altijd 1 open kant
Je kan eventueel een postelastiek of haarelastiek (van jezelf) meenemen op buitenrit zodat je even een nood-reparatie uit kan voeren indien nodig
Ze werken in principe wel goed hoor qua losschieten tijdens / na een val
als het elastiek soms ineens knapt lijkt me dat ook niet echt fijn

pmarena schreef:Nouja, als het elastiek knapt (bij uitzondering kàn dat gebeuren) dan heb je een open zijkant.
Met een Safestyle rijd je altijd met open zijkant
Die is overigens wel (iets) makkelijk weer terug te vinden gezien die gedraaid aan je beugelriem hangt, dus met de opening naar je toe. Maar ik vind het zelf niet fijn, te link dat je hem niet terug kan vinden als je bvb. in volle galop zit ofzo
De beugels met beweegbare zijkanten zijn er i.m.o. eigenlijk meer voor zodat je je hak wat makkelijker uit kan drukken. De onderkant kan natuurlijk wel een beetje kantelen waardoor je voet iets makkelijker vrij kan komen uit de beugel als je valt, maar doordat het geheel wel helemaal rond je voet blijft (de zijkant gaat immers niet open) kan je er nog steeds met je voet in blijven haken... bijvoorbeeld als je voet door de beugel heen schiet en de beugel om je enkel heen vast komt te zitten.
Wil je die situatie echt voorkomen dan moet je toch kiezen voor een beugel waarbij de zijkant open is of gaat, of een beugel met een korf rond je tenen zodat je voet niet door de beugel heen kan schieten omdat de korf dat voorkomt
ik ga er nog even over nadenken
ik denk dan dat toch dat ik opzoek ga naar een beugel met elastiek, als ik dat elastiek er ook gewoon af kan halen als het niks is.
Yvank_ schreef:Ik wil ze nooit meer
Tijdens het springen kwam ik een keer wat tegen het elastiek omdat de sprong niet lekker uitkwam. Maar daar knapte het elastiek (die net nieuw waren) al van met als gevolg dat mijn voet ineens uit de beugels vloog paard en ik uit evenwicht raakten en over de kop geslagen zijn
Sindsdien rijdt ik met sprenger beweegbare beugels een stuk veiliger
xSannee schreef:Overigens is zonder elastiekjes ook prima te rijden. Je hebt geen last van dat open stuk aan de zijkant. Als je gewoon je voeten netjes in de beugels hebt dan kun je er alles mee, met of zonder elastiekjes.
MarliesV schreef:Ik rijdt ook al jaren met beugels met elastiek.
Ben er in het begin wel eens om 'uitgelachen' door mede ruiters (ben dan ook al 35 en rijdt al 25 jaar)
maar vind het wel prima, beter veilig dan mooi denk ik dan maar.
Als je liever een 'gewone' beugel wilt maar wel veilig mbt het blijven hangen is quick out wel wat voor je, alleen hangt daar wel een prijskaartje aan.

elenaMM77 schreef:Yvank_ schreef:Ik wil ze nooit meer
Tijdens het springen kwam ik een keer wat tegen het elastiek omdat de sprong niet lekker uitkwam. Maar daar knapte het elastiek (die net nieuw waren) al van met als gevolg dat mijn voet ineens uit de beugels vloog paard en ik uit evenwicht raakten en over de kop geslagen zijn
Sindsdien rijdt ik met sprenger beweegbare beugels een stuk veiliger
Voor mij ook nooit weer!
juist toen ik de beugel met steun nodig had schoot het elastiek eraf!
in mijn geval.. ik was in het bos, beetje losdraven voor de crossless..
pony had al lucht gekregen dat er les op het programma was (lees, we staan naast het crossterrein, dus we rijden er vaak en nu stond het vol trailers).
Dus meneer lekker fris, maar wel ontspannen ondanks dat hij allert was..
komt er ineens uit een verborgen hoek een mountainbiker aanzeilen.. Het was dat mijn pony een nog snellere reflex had dan ik en in een miliseconden naar rechts de bosjes indook.. Wel met twee of drie flinke hupsen op de plek om de schrik te laten afvloeien.
bij de onverwachte sprong naar rechts tikt mijn buitenkant van mijn voet dus tegen het elastiek en pats weg vloog het ding dus. en dan voel je je niet prettig hoor op een paard dat onder je aan het stuiteren is van schrik en ontlading van de energie die zich al opbouwde voor de cross bij hem.
Ik heb lange enkelbanden, dus mijn enkel kan dan knikken op het moment dat ik uitdruk als hij stuitert, omdat de buitenkant van de beugel ongewenst open was, drukte ik dus mijn voet bijna uit de beugel.
Gelukkig kwam ik een stalgenote tegen die op buitenrit was met een paard dat alleen stapritjes deed en ook verder doodmak.. Zij durfde het wel aan om haar rondje te vervolgen met een open beugel..
Dus beugels omgeruild en zo kon ik toch nog mee doen aan de les.. maar de schrik zat er toch even in.
voor mij daarom nooit meer.xSannee schreef:Overigens is zonder elastiekjes ook prima te rijden. Je hebt geen last van dat open stuk aan de zijkant. Als je gewoon je voeten netjes in de beugels hebt dan kun je er alles mee, met of zonder elastiekjes.
dat is nu juist het punt.. op het moment dat je paard ergens van schrikt en hij een onverwachte beweging maakt, zitten je voeten niet altijd meer netjes in de beugels. je voeten hoeven dan echter ook zeker niet altijd bevrijd te worden van de beugel.
daf3 schreef:Oww is idd niet fijn!
Maar dan zou een beugels met een open stuk dus ook niks zijn, want dan heb je er ook geen steun aan of werkt dit anders?
pmarena schreef:Dat is mooi, maar denk dat er toch best nog een stevig prijskaartje aan hangt...?
elenaMM77 schreef:daf3 schreef:Oww is idd niet fijn!
Maar dan zou een beugels met een open stuk dus ook niks zijn, want dan heb je er ook geen steun aan of werkt dit anders?
die andere die genoemd waren zouden minder een probleem zijn.. Die zijn open aan de binnenzijde.. als je daar naar toe knikt, dan knik je dus eigenlijk naar het zadel toe.. Dus dan slip eenvoudig uit je beugel niet uit je beugel.
open beugels aan de buitenzijde zouden voor mij absoluut niets zijn, door die negatieve ervaring..
de schrik heeft mij geleerd dat je in sommige situatie beter toch dat steuntje aan de zijkant kunt hebben..
dat ik de beugels op zich goed aan had en mijn hakken uitgedrukt moge duidelijk zijn, anders had ik waarschijnlijk in de bosjes gelegen zelf.
na het gebeuren was hij zo heet geworden (klaar voor de start) dat ik een vaatje buskruit onder mij voelde.. Nu weet ik dat hij dat bundelt en niet tot ontploffing komt, hooguit dat hij op z'n plek gaat galoperen en je hem met halve ophouding en je zit gewoon onder je houd..
maar het idee dat hij misschien ergens van zou schrikken, zijwaards zou springen en mijn voet dus op dezelfde manier naar rechts zou tikken, maar nu in het luchtledige.. Dat was voor mijn zo'n 'angstbeeld' dat ik het niet meer aandurfde om de les te volgen met een open beugel.
in principe heb ik de steun niet direct nodig hoor.. een beetje knikken corrigeer ik wel automatisch.. maar juist op zo'n moment dat het onverwacht gebeurd, daar heb ik die steun van de buitenkant wel nodig.. of misschien niet, maar de schrik zit er diep in van het plots wegspringen en letterlijk geen steun meer voelen dat ik er niets meer van wil weten.
ondanks dat ik mijn beugel toen niet verloren ben hoor, dus het kan tussen de oren zitten.. maar voor mijn gevoel ligt dat meer aan het gouden karakter van mijn pony, dat hij die voorwaardse energie in een 'vriendelijke' opwaardse energie (onder je hupsen, zonder door je hand heen te drammen) omzet, dan aan mijn (matige) rijvaardigheid.
ik snap wel wat je bedoeld, idd niet fijn om niks aan de zijkant te hebben voor als je het echt nodig hebt... Wat voor beugels gebruik je nu eigelijk?