Bedankt voor alle reacties! 
Liess__ schreef:Weet je zeker dat het hoofdstel goed zit en het bit niet tegen de tanden komt?
Slaan met het hoofd bij een losse teugel deed die van mij ook. Toen een anatomisch hoofdstel gekocht en het probleem was met 90% weg. De overige 10% kon ik weghalen door de watertrens te vervangen voor een bustrens/D-trens
Volgens mij zit het gewoon goed, maar ik zal vanmiddag nog wel een keer extra goed kijken.
Nachtlampje schreef:Als ik lees "na 20 minuutjes gooit ze haar hoofd omhoog en trekt ze aan het bit" kan dit ook komen door een gevoelige plek in de nek(wervels) of hals(spier).
Als je paard fijn nageeflijk loopt en ze haar best doet, is het misschien ook een keertje "op" omdat de spieren (nog) niet sterk genoeg zijn om zo lang nageeflijk te lopen, of de nekwervels na een tijdje pijn beginnen te doen.
Wanneer je haar in stap oppakt tot een verzamelde houding, en de teugels dan helemaal losgooit, wat gebeurt er dan?
Ook als wel met een los teugeltje in het bos rijden gaat ze met haar hoofd slaan, zou het dan alsnog door de nek/hals kunnen komen? Als ik haar verzameld heb lopen en dan de teugels losgooi steekt ze eigenlijk alleen dr neusje heel iets naar voren, en na een meten of tien/twintig gaat ze zich helemaal wat langer maken.
tinkermiep schreef:Wat voor een bit had ze voorheen?
Haar vorige eigenaresse had ook een dubbelgebroken bit, ik weet alleen niet of dat een bus- of watertrens was, zou dat veel uitmaken?
FriesWytske schreef:Hoeveel druk zet jij zelf op het bit?
Niet veel, ik rijd normaal altijd met heel zachte hand en liever wat te los dan te strak zegmaar.
Sanned schreef:Ik zou haar eens lichamelijk na laten kijken door een masseur/osteopaat/fysio. Het zou ook vanuit de hals of vanuit de rug kunnen komen, zeker omdat ze er pas na eventjes rijden mee begint. En de tanden na laten kijken.
Als dat allemaal in orde is en het probleem blijft, zou ik iemand langs laten komen om naar het hoofdstel en bit te kijken. Soms is het een kwestie van een te breed kopstuk of iets anders wat net niet helemaal lekker zit. Persoonlijk zou ik liever een bitfitter langs laten komen dan zelf op zoek gaan naar een bit. Voor je het weet ben je tientallen bitten en honderden euros verder.
Maar wat ik misschien wel als aller eerste zou doen is kijken of je van stalgenoten eens een ander bit kan lenen. Misschien kom je dan gewoon al een bit tegen waarbij je het probleem niet hebt.
Helaas wordt maar een van de andere paarden op stal bereden, maar die zal ik even vragen of ik een bit kan lenen om te proberen. En anders ga ik er misschien toch maar een osteopaat bij halen eerst.