Frontriem bij hackamore noodzakelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Frontriem bij hackamore noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 15:32

Ik heb sinds kort een Barefoot hackamore gekocht.
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Hoofd ... =hackamore

Klopt het dat er bij het gebruik van een hackamore meer druk komt te staan op het kopstuk, waardoor een frontriem noodzakelijk is omdat het hoofdstel anders af kan gaan door de voorwaartse druk? Ik heb een Tinker met veel manen, maar niet heel kleine oren. Ik knip geen derde oor. Tot nu toe rijd ik met een te ruime frontriem en heb ik nergens last van gehad, maar better safe than sorry.
Laatst bijgewerkt door dorientjuh op 02-01-16 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Re: Frontriem bij hackamore noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 15:34

Mij lijkt een keel of kaakriem belangrijker, frontriem gebruik ik bij mijn sidepull ook niet.

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 15:42

Ik zou sowieso geen 3e oog knippen ;) 3e oor misschien wel!

Ik reed altijd zonder frontriem. keelriem wel daarentegen!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 15:44

Een keelriem heb ik wel, maar die doe ik ruim vast (dat mijn vuist ertussen kan), maar dan lijkt me die ook niet veel nut meer hebben?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 15:44

Liiszle schreef:
Ik zou sowieso geen 3e oog knippen ;) 3e oor misschien wel!

Ik reed altijd zonder frontriem. keelriem wel daarentegen!

Haha, aangepast. 8-)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 16:09

Ik zou de keelriem inderdaad strakker doen of een kaakriem aan het hoofdstel laten maken, dat is het meest ideaal want dat houdt de bakstukken ook 100% uit de ogen.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 16:16

Welk hoofdstel heb je erbij? Ik heb deze hackamore scharen met het Contour Physio hoofdstel van Barefoot plus neusriem en kinriem ook daarvan. Dit hoofdstel heeft een anatomische vorm en een kaakriem, en blijft zonder frontriem heel goed zitten. Denk dat je wel echt lomp veel druk moet geven op de scharen wil het hoofdstel ervan schuiven, en zoveel druk is natuurlijk niet de bedoeling ook!
De frontriem die bij het hoofdstel hoort was voor mijn paard te ruim (maat full normaal, maar deze valt blijkbaar ruim). Dus nu een andere frontriem, maar intussen zonder gereden wat prima ging ook.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 17:12

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:31

Nee hoor een frontriem heb je niet nodig normaal gesproken, heb op mijn eigen paardje heel erg veel met hack en hoofdstel zonder frontriem gereden.

Dat hoofdstelletje bestond alleen uit bakstukken, kopstuk en keelriem, en een knik op de kaak net zoals het Contour Physio hoofdstelletje (die daarop is gebaseerd), ideaal :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:33

Frontriem heb je niet nodig. Keelriem in principe ook niet, die is alleen handig als je bakstukken dichter bij het oog komen bij het aannemen van de teugels.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:47

Ik rij mijn Ijslander regelmatig met een hack, aan zo'n simpel ijslands bakstuk zonder keel- of neusriem. Gaat prima en zit niet in de ogen. Dat laatste heeft volgens mij ook meer met het model hackamore te maken, bij de mijne kan het bakstuk een beetje schuiven zeg maar zodat hij niet opgetild wordt als je je teugels aanneemt.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 19:01

Oke, niet per se nodig dus. :) Ik las ook wel ergens dat de druk over zowel het kopstuk als de frontriem wordt verdeeld bij het aannemen van de hackamore, dus is het misschien wel fijner voor het paard?

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:03

Wat een onzin. Als je kijkt naar de beweging die je hackamore en hoofdstel maken als je hulpen geeft zie ik echt geen enkele mogelijkheid waarop een frontriem zou helpen met drukverdeling. Je tilt hooguit het bakstuk een beetje op, dus daar zit het nut van een kaakriem. Maar alle andere riempjes zijn volgens mij echt overbodig.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 13:49

Oke, duidelijk. :)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 13:56

Een hackamore is makkelijk zonder frontriem te gebruiken hoor.
Als hij te dicht bij ogen zit zorg je er gewoon voor dat je de riem bovenop zijn neus wat losser doet. Hierdoor komt de hackamore wat lager te hangen.