Dressuurzadel een aanrader?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ImeldaKing

Dressuurzadel een aanrader?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 20:32

Hoi,
Ik vraag me af of het misschien een goed idee is om een dressuurzadel aan te schaffen.
Nu rijd ik op een veelzijdigheidszadel, maar een dressuurzadel leek me wel fijn aangezien ik dressuurwedstrijden ga rijden. Ik weet niet of het makkelijk past op mijn pony, want ik heb een arabier en ik moet altijd ontzettend goed zoeken voor een goed zadel. Hebben meer mensen zo'n probleem?

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:36

Als ik jou was zou ik pas een tweede zadel aanschaffen als je merkt dat het echt nodig is. Tot en met L niveau zou met ieder soort zadel moeten kunnen, maar wil je echt hoog in de dressuur komen is een dressuurzadel wel fijner.
Ik heb op mijn arabier trouwens ook een vz liggen, dressuurzadel was niets bij ons
Laatst bijgewerkt door Francii op 01-01-16 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

lienieminie

Re: Dressuurzadel een aanrader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:42

Ik vind een dressuurzadel zo chill! Ik rij 3x per week op mijn verzorgpaardje met dressuurzadel en 1x in de week op de manege met veelzijdigheids zadel dit is niet heel erg te vergelijken omdat het een natuurlijk verschillende paarden zijn maar mijn instructrice is goed bevriend met de eigenaar van mijn verzorgpaard en ze hadden het erover dat ik veel mooier en stabieler zit in een dressuurzadel maar nogmaals valt eigenlijk neit te vergelijken omdat het verschillende paarden zijn maar ik vind dressuurzadel nog altijd fijner

Janiek_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:43

Een dressuurzadel kan nooit geen kwaad. Maar in de lagere dressuurklasses kan je ook gewoon met een vzh zadel rijden. Op mijn NRPS met veel Arabier bloed erin heb ik ook een mooi passend dressuurzadel

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:47

Ik vind een dressuurzadel niks, heb er een voor m'n Fries omdat ik anders NIRT kan zitten, voor de rest heb ik lekker een vzh zadel met fijne beugels. Vind ik veel lekkerder

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:49

ik wil niet anders meer dan een (goed)dressuurzadel.Het is moeilijk om niet correct te zitten in een goed dressuurzadel. :D

extasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:57

Voor het hogere dressuurwerk is een dressuurzadel wel fijn.
Ik heb zelf een arabier en het enige zadel wat een beetje knap bleef liggen was een ainsley. De rest schuift allemaal naar voren met blessures tot gevolg.
Toen we in de m kwamen heb ik een dressuur zadel op maat laten maken door arno vd brandt. Dit is helemaal pas gemaakt op mijn arabier en werkelijk het enige zadel dat niet verschuift. Het koste wat geld, maar dan heb je ook wat.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 22:17

Een dressuurzadel is de beste investering die ik dit jaar gedaan heb. Mijn veelzijdigheidszadel was aangepast aan haar rug, door 2 zadelmakers nagekeken. Ik kon er echter niet deftig in zitten en dit had zijn weerslag op mijn paard, zij weigerde bvb. om halt te houden.

Ik heb mijn vzh Bates voor een dressuur Ainsley geruild. Heerlijk. Ik zit al een pak beter op mijn paard en dit is ook te merken aan mijn paard. Beetje mijn zit verleggen en ze staat stil... Dit was vroeger echt een gevecht.

Ik zit persoonlijk beter in een dressuurzadel, met diepe zit.

ImeldaKing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 19:43

bedankt voor alle reacties! Ik denk dat ik zelf er een ga kopen, ik heb een hele goedkope gevonden en dan maar even kijken of het goed past! :)

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 19:45

Ik heb 10 jaar gereden met een vzh zadel en rijd nu met een dressuurzadel. Heerlijk! Waarom heb ik dat niet eerder gedaan :o. Ik heb zelf een euro-riding diamant laten aanmeten door een zadelmaker en ik vind vzh zadels nu echt afschuwelijk zitten :p

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:47

Ik rij op een equus dressuurzadel met diepe zit en dikke wrongen opmijn fries. Zit heeeerlijk♡ rijook voornamelijk dressuur maar ben sinds kort begonnen met springles. En ja... nu ga ik toch maar een springzadeltje bijkopen want springen kan ik er niet mee. Maar goed ik rij met name dressuur en daar is die equus perfect voor. Ligt als een huis op mijn paard. Heb ik laten aanmeten. :)

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 07:51

Ik ben zelf ook van een vzh zadel gekomen, zadel was stuk en ik reed voornamelijk dressuur, dus ook een nieuw dressuur zadel aangekocht.

Sinds ik dit zadel heb, vind ik het zoveel beter, zou geen vzh meer willen. Dressuur zadel geeft veel meer steun en werkt veel beter dan vzh

Lanolynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:30

Hopen dat je zadel past, maar er niet op besparen hoor, word je paard niet blij van;) ik vind ook dat een dressuurzadel voor enkel en alleen dressuur fijner is

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:33

Nou, voor buitenrijden is een dressuurzadel ook wel fijn. Tenminste als je een beetje versleten knieen hebt. Bij een dressuurzadel zijn je knieen minder gehoekt, rechter.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:38

Ik heb sinds twee jaar ook een dressuurzadel, ervoor altijd met veelzijdigheidszadel ook dressuur gereden. Wat een compleet nieuwe wereld is er voor me open gegaan! Ik denk dat ik sinds ik mijn dressuurzadel heb nog geen 10 keer meer op het andere heb gezeten :')
Als je van jezelf weet dat je niet gaat springen oid kan je best investeren in een dressuurzadel.
Mijn moeder heeft overigens ook een arabier kruising en heeft een fijn MFSC zadel gevonden na lang zoeken voor een passende ;)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:43

Voor slechte knieën is een boomloos zadel ook wel fijn omdat je die niet kan aansluiten maar verder kan ik er maar niet aan wennen. Gebruik nu het dressuurzadel van de ex-pony van dochter en zit daar ook wel heel fijn in. Pony werd steeds heel boos als ik het, met haar meegekregen op maat gemaakte, boomloze zadel op haar legde. Met het dressuurzadel is er niets aan de hand. Pony blij, ik blij.

Heb met alles gereden in de loop der jaren maar geef mij maar een goed passend dressuurzadel. En dan niet alleen voor degene die er onder loopt maar ook voor degene die er op zit. Er zijn dressuurzadels waar ik echt niet in kan zitten. Alleen moet je niet te hoog willen springen want dat is echt geen doen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:36

Gewoon eens proberen? Sommige shops hebben pasdagen. Dan kan je testen. Wat voor vz ligt er nu op? Als je de maten weet kun je mss kijken wat mede ruiters hebben en het eens voelen. Mijn dochter wil pertinent veelzijdig. Die vindt dressuur te dwingend. Voor een arab zou je moeten zoeken naar een kort zadel.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:42

Ik heb ook een dressuurzadel, ik vind het wel goed zitten in verhouding met mijn vzh zadel, al gaat mijn voorkeur wel uit naar een westernzadel :Y)

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:45

Een dressuurzadel is echt heerlijk. Ik heb vroeger ook altijd op veelzijdigheidszadels gereden, en toen overgestapt op dressuurzadels, nou, wat een verschil! Echt heerlijk, je zit zó stevig.
Als je paardje een moeilijke bouw of rug heeft (heeft de mijne ook) zou ik er wel voor zorgen dat een zadelmaker het zadel netjes op maat komt maken.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:48

Ik ben begonnen met een Wintec VZ zadel, toen een Wintec dressuurzadel, en daarna weer even met een Wintec VZ zadel. Nu heb ik een boomloos westernzadel. De Barefoot Arizona. Zit erg fijn.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:48

goede zadelpasser zoeken, dan kun je vast een goed dressuurzadel vinden voor je arabiertje

Rijd nu ook met een dressuurzadel en zit zoveel natuurlijker (vind ik) je kan je hakken meer uitdrukken omdat je je beugels langer hebt en ik zit veel rechter

moest in het begin wel heel erg wennen overstap van vzh naar dressuur maar zou niet meer ruilen haha

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 07:55

OneAndOnlyx schreef:
Ik heb 10 jaar gereden met een vzh zadel en rijd nu met een dressuurzadel. Heerlijk! Waarom heb ik dat niet eerder gedaan :o. Ik heb zelf een euro-riding diamant laten aanmeten door een zadelmaker en ik vind vzh zadels nu echt afschuwelijk zitten :p

Moet je nagaan ik rijd 4x per week op mijn verzorgpony op ene dressuurzadel en 1x in de week in manege lessen met vzh zadel hoe verschrikkrlijk dat is :')

lois_e_mooii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 23:36

ereplus adelinde!

echt een aanrader, wel aan de dure kant ...