Meroth bit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmigoxCaith

Meroth bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 10:16

Beste bokkers,
na een tijdje niet heel actief op bokt te zijn geweest, heb ik toch een vraagje.
Ik wil met mijn tinkerdame, het merothbitje (een leren bitje) gaan uitproberen.
Voornamelijk omdat zij de druk,(ook bij halsterdruk) achter haar oren erg moeilijk vindt.
Verder hele verschillende verhalen gehoord, maar toch het meest over hoe zacht en soepel het bit is, als je het goed onderhoud, en dat vele paarden hjet erg fijn vinden, dat het bit naar hun mondje gaat vormen.
nu ben ik heeeeeel erg benieuwd naar jullie meningen, en ervaringen met het Meroth bit.
Groetjes! <3

idefix4

Re: Meroth bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 11:21

Ik heb er jaren geleden mee gereden. Met een russisch volbloed en een gelderse merrie. De eerste keer was spannend (geef ik toe) maar ik heb er altijd met veel plezier mee gereden. Ik kan niet zeggen of het nou zoveel verschil maakte. Ik ben ermee gestopt omdat het bit bij mijn ouders bleef. Feitelijk rijdt het niet heel anders dan een gewoon bit. Wat ervaart jouw tinker als onprettig? Ik heb veel te maken met dit ras. Grootste probleem bij de eigenaren is dat ze niets passends kunnen vinden. De grootste drukplek zit net onderde frontriem ondat de gesp van het bakstuk dan op het hoogste gaat zit.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 11:29

Dat is helemaal waar , kun je oplossen door je full hoofdstel te voorzien van cob bakstukken ...
Meroth bit vindt ik maar een naar ding .
Kan zonder meer zeer scherp zijn door de hoekige randjes

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 12:16

Mee eens! Ze worden na verloop van tijd hard en ik vind het idee van leer in de paardenmond minder. Metaal is ook niet natuurlijk, maar leer is dierlijk. En een paard is geen vleeseter. in mijn tijd moest je ze ook nog insmeren met honing.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:03

Ik weet dat je die dingen in olie moet doen ( sla olie oid ) om ze zacht te houden !
Mocht je een bit willen gebruiken zou ik eerder kiezen voor een niet te dik stabiel bit van metaal of kunstof

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:16

Zinzi_jewel schreef:
Ik weet dat je die dingen in olie moet doen ( sla olie oid ) om ze zacht te houden !
Mocht je een bit willen gebruiken zou ik eerder kiezen voor een niet te dik stabiel bit van metaal of kunstof

Het gaat TS het er net om dat ze dit bit zonder hoofdstel kan gebruiken en dus geen druk heeft achter de oren. Eender welk bit incl. hoofdstel lost het probleem dan nog niet op.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 01:04

Bij goed onderhoud word het ook niet hard en mrijg je ook geen randjes.
Ik heb 1 paard gereden met een meroth bitje en ik vond het erg prettig werken. Kost wel wat onderhoud (regelmatig in de olie etc) om het idd voldoende soepel te houden ,

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 13:25

Leen schreef:
Zinzi_jewel schreef:

Het gaat TS het er net om dat ze dit bit zonder hoofdstel kan gebruiken en dus geen druk heeft achter de oren. Eender welk bit incl. hoofdstel lost het probleem dan nog niet op.

Een goed passend hoofdstel zal al een hoop oplossen .
Veel hoofdstellen hangen de bakstukken veel te hoog naar boven , gespen op een rottig punt voor t paard ...
Any way meroth is geen fijn prettig ding

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 13:31

Zinzi, vind jij ;)
Mijn ervaring is juist erg positief(als je het goed vet houd en je paard wel enigszins een kin heeft waar hij netjes achter blijft. Als er geen kin om van te spreken is moet je al snel te strak aan"snoeren" waardoor het daardoor niet prettig zit.