bit te dik?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pliennxx

bit te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 17:34

Beste bokkers!

Ik loop al een tijdje tegen een probleempje aan,

Het bit.

Ik heb het idee dat het bit dat ik gebruik te dik is, paard heeft regelmatig haar mond open, ook met lange teugel(zie foto), ook heeft ze vaak aan 1 kant haar tong er een beetje uithangen.

Bit is gewoon een watertrens, van de buitenkant dik en loopt dunner naar binnen.

Ze is recent nagekeken door de tandarts!!

En wat zijn nou echt fijn bitten?

Afbeelding

Anoniem

Re: bit te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:38

Het kan idd een te dik bit zijn, sommige paarden hebben een dikke tong, en dan wordt het vol in de mond met een bit. Je kunt een ongebroken trens proberen, die zijn vaak wat rustiger in de mond en nemen minder ruimte in.
Het kan ook een aanleuningsprobleem zijn, en dan meer vanuit het lijf. Zoals pijn of ongemak. Dat uit zich vaak ook in de mond.

Pliennxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 17:48

Joolien schreef:
Het kan idd een te dik bit zijn, sommige paarden hebben een dikke tong, en dan wordt het vol in de mond met een bit. Je kunt een ongebroken trens proberen, die zijn vaak wat rustiger in de mond en nemen minder ruimte in.
Het kan ook een aanleuningsprobleem zijn, en dan meer vanuit het lijf. Zoals pijn of ongemak. Dat uit zich vaak ook in de mond.

Is het dan verstandig om een dunner bit te proberen? Ze heeft een tijdje niet meer onder het zadel gelopen,en zijn we nu lekker aan het oppakken! Ze loopt nog niet helemaal op haar eigen benen maar boekt zeker vooruitgang!

Het kan dus ook rijtechnisch liggen,

Pfoe moeilijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:49

Maak anders eens een filmpje, ik ben wel benieuwd hoe ze loopt.

Pliennxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 17:52

Joolien schreef:
Maak anders eens een filmpje, ik ben wel benieuwd hoe ze loopt.

Ik heb wel een klein filmpje, is alleen al wat ouder filmpje!

virginieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 18:39

Dat kan wel, sommige paarden vinden zo een bit te dik in hun mond, misschien kan iemand je wel een dunner (of zoals joolien zegt ongebroken) bitje lenen? Mijn verzorgpony vond zo een dik hol bit ook maar niks en na het proberen met een dunner dubbelgebroken trensje bleek hem dat wel beter te liggen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 18:46

idd op een foto zie je maar heel weinig een film is als het goed genomen is veel duidelijker.
Maar nu je vraag over de dikte van het bit, er zijn heel veel ruiters die met een veel te dik bit rijden gewoon omdat ze vroeger dikwijls gezegd hebben dat een dikker bit zachter in de mond is, en dat is eigenlijk niet echt een correcte beoordeling.
Veel paarden hebben idd zoals reeds werd gezegd een te kleine ruimte om zo'n dik bit te plaatsen (iets dikkere tong of een laag rooster of ....).
Jij gebruikt idd een watertrens en dat is eigenlijk de minst goede uitvoering, een bustrens een D-trens is omdat bij een watertrens de mogelijkheid bestaat dat er een velletje gekneld geraakt tussen bit en ring.
Er zijn bijna oneindig veel soorten bitten, en er zijn er heel goede maar ook heel slechte, maak die keuze best samen met je instructie.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 18:51

Ik vind sprenger hele fijne bitten hebben.

Bij de meeste verkooppunten hebben ze tegenwoordig ook een testcenter zitten. Ik heb in totaal 3 bitten uitgeprobeerd en uiteindelijk 1 gekocht

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:11

RT-V --> HAR

Pliennxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 00:39

aeolusnr1 schreef:
idd op een foto zie je maar heel weinig een film is als het goed genomen is veel duidelijker.
Maar nu je vraag over de dikte van het bit, er zijn heel veel ruiters die met een veel te dik bit rijden gewoon omdat ze vroeger dikwijls gezegd hebben dat een dikker bit zachter in de mond is, en dat is eigenlijk niet echt een correcte beoordeling.
Veel paarden hebben idd zoals reeds werd gezegd een te kleine ruimte om zo'n dik bit te plaatsen (iets dikkere tong of een laag rooster of ....).
Jij gebruikt idd een watertrens en dat is eigenlijk de minst goede uitvoering, een bustrens een D-trens is omdat bij een watertrens de mogelijkheid bestaat dat er een velletje gekneld geraakt tussen bit en ring.
Er zijn bijna oneindig veel soorten bitten, en er zijn er heel goede maar ook heel slechte, maak die keuze best samen met je instructie.

Ooh dat wist ik niet eens joh! Maar eens kijken of ik een bustrens of een D-trens kan vinden! Vast wel haha

Liess__ schreef:

Bij de meeste verkooppunten hebben ze tegenwoordig ook een testcenter zitten. Ik heb in totaal 3 bitten uitgeprobeerd en uiteindelijk 1 gekocht

Dat is ideaal! En de bitten die je niet fijn vind kun je dis terug brengen?
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 31-12-15 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 berichten kort na elkaar geplaatst samengevoegd.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:47

aeolusnr1 schreef:
Liess__ schreef:

Dat is ideaal! En de bitten die je niet fijn vind kun je dis terug brengen?

Ja!