In mijn vorige topic: help, ik weet het niet meer! Ging het over mijn paardje die bleek volgens de osteopaat ontzettend vast te zitten in haar lijf en hield haar spieren heel erg gespannen. Dit is door de osteo verholpen. Op haar advies ben ik toen ook over gegaan op ander voer en ben ik afgelopen dinsdag bij haar wezen rijden om te kijken waar het probleem vandaan kwam.
Hier kwam uit dat mijn zadel niet goed (meer) past en ik dus op zoek moet naar een ander zadel.
Ik heb daar bij die mensen op een amerigo springzadel gereden wat ontzettend fijn lag maar voor mij nog er wibbelig aanvoelde qua steun. Helaas ligt dit zadel wat verboven mijn budget.
Op dit moment heb ik een JC vhz van 17,5 inch, boommaat moet ik even opzoeken. Nou ben ik dus op zoek naar een soort gelijk zadel alleen dan in een budget tot ongeveer 2000 euro. Ik rijd zelf op dit moment dressuur maar wil wel weer graag springen. Wat is naast de keuze voor een vhz een betere keus?? Spring- of dressuurzadel?
Dat kun je alleen zelf beslissen. Op een springzadel kan ik wel dressuren, op een dressuurzadel niet springen. Andere mensen zullen het omgekeerde beweren.
baukiiee
Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-15 13:59
Dat begrijp ik Maar hoe kijkt bijvoorbeeld een jury er tegenaan als jij met een springzadel in de dressuurbaan komt?
En wat voor merk komt een beetje overeen met een amerigo zadel?
Daar heeft een jury niets mee te maken. Een correcte proef is een correcte proef.
De Americo en Vega zadels zijn italianen. Ik zou dus vermoeden dat andere intalianen (prestige, erreplus etc) daar het meeste van in de buurt komen. Maar ieder merk heeft zijn eigen zitgevoel.
iris_relente
Geplaatst: 24-12-15 14:16
Natuurlijk blijft een veelzijdigheids zadel de beste optie maar anders zou ik een spring zadel nemen daarme kan je ook dressuur het nadeel daarvan is alleen dat je weinig steun hebt
iris_relente
Geplaatst: 24-12-15 14:17
Maar met een dressuur zadel kan je ook springen maar zodra je hoger gaat knal je wel sneller terug in het zadel en kan je last van je rug krijgen
Je moet dat inderdaad zelf beslissen. Als je een keer in de heel veel tijd een sprongetje maakt, kan n dressuurzadel best. Andersom kan je ook met n springzadel een proefje rijden alleen heb je zoals bovenstaande zeggen minder steun en ben je wat wiebeliger
baukiiee
Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-15 08:54
@sizzle Aah owke Ik dacht omdat het er heel anders uit ziet en je over het algemeen wat 'anders' op het paard zit ze het dan minder zouden vinden. Owke dankje wel! En qua opbouw en ligging van het zadel een soort van zelfde??
Iris_relente dankje wel! Het is uiteindelijk wel de bedoeling om veel te gaan springen