Bitkeuze

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lumea

Bitkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 22:26

Ik ben zelf niet erg thuis in de bitten en zie daarom door de bomen het bos niet meer.

Ik zoek een bitje voor mijn shetlanders. De bedoeling is lange lijnen/longeren en voor de kar. Ik heb nu een ongebroken trens liggen. Ik dacht dat ik dit bit kon gebruiken voor de kar?
Ik heb een oudere merrie en een twenter. Twenter wordt pas opgepakt als ze uitgegroeid is, maar het bit dat ik wil kopen moet voor beide pony's te gebruiken zijn. Ik zat te denken aan een bustrens, omdat deze stabieler ligt en dit ook fijn zou zijn voor de twenter om aan het bit te wennen. Zit ik in de goede richting te denken of zijn er betere opties?
Ik weet dat dit ook wel paardafhankelijk is, maar toch benieuwd wat er over het algemeen gebruikt wordt in dit geval.

En wat voor dikte is aan te raden? Las dat 16 mm eigenlijk maximaal is qua dikte? Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten? Qua materiaal oid?

Alvast bedankt :D

Jetta

Re: Bitkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 22:30

Lange lijnen kan je beter aan een kaptoompje doen.
Bitten ...ik gebruik ze niet meer.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 22:30

Het is maar de vraag of beide pony's dezelfde bitmaat hebben en of je dus 1 bit voor beide pony's kunt gebruiken ;)

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 22:32

Sarah daar ben ik me van bewust. Ik vraag alleen advies om het soort bit. Mocht tegen die tijd blijken dat dit bit voor de twenter niet werkt dan komt voor haar een ander bit.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 22:33

ik kan je niet precies vertellen welke je moet nemen maar het verschilt heel erg per paard, de ene loopt fijn op een ongebroken.. de andere juist totaal niet en dit geldt eigenlijk voor elk soort bit. Als je een bustrens wilt moet je wel zorgen dat je een stille hand heb omdat je paard alles voelt wat je doet wat dus minder is bij een watertrens omdat de ringen kunnen draaien. Sommige mensen mennen met een liverpool andere met een simpel trensje, je moet kijken waar je pony het het beste op doet en welk bit hij het fijnst vindt. Het kan ook zomaar zijn dat je wel 2 bitten moet kopen omdat eentje er niet goed me loopt en ik denk dat je wel het beste wilt voor je paarden toch? Daarnaast moeten beiden paarden wel de zelfde maat hebben.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 12:45

Ja ik snap dat het paardafhankelijk is en mochten ze beide een ander bit nodig hebben dan komen er natuurlijk ook gewoon twee bitten. Was alleen erg benieuwd of ik in de goede richting aan het denken was. Het is altijd afwachten hoe ze er op lopen, maar denk dat er al veel te halen valt in het juist orrienteren op de verschillende bitten (welke harder inwerkt etc).

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:51

Ik vind persoonlijk makers heel fijn doordat ze zowel als een dubbelgebroken als een stang inwerken. Ook zijn ze vrij smal, en shetties hebben nogaleens weinig ruimte. Wel mag je dan zelf geen strenge hand hebben.
Ook weet ik niet of die zo klein te krijgen zijn, maar er zijn vast wel kleine bitten met dezelfde werking.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 13:20

16mm is voor een shet al wel heel dik hoor. Mijn pony's lopen allemaal op bitjes rond de 10mm.

Onder het zadel 2 op een ongebroken trens, 3 op een dubbel gebroken trens en 1 op een enkel gebroken trens. Voor de wagen 3 op een liverpool en 2 op een dubbel gebroken trens (die lopen ook onder het zadel daar op).