Bestaat er een afneembare martingaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laibadji

Bestaat er een afneembare martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 21:19

Sinds een paar maanden heb ik een leuk nieuw paard. Ik rij dressuur met hem. Hij begint al goed naar de aanleuning te lopen, loopt op zijn eigen benen en kauwt het bit mooi uit mijn hand. Maw hij volgt mijn hand mooi voorwaarts neerwaarts. Het paard is altijd met een zwaar bit gereden. Ik rij hem nu met een gewoon trensje.

Wat is er nu: Tijdens het rijden of op wandeling kan hij plots zijn hoofd in de lucht doen en wordt dan heel sterk en probeert dan door mijn hand te lopen. Ik krijg hem altijd vrij snel terug nageeflijk. Op wandeling is dit een ander verhaal en wordt hij te sterk. Wanneer hij een martingaal draagt weet hij dat dit trucje niet werkt maar tijdens een dressuurwedstrijd mag je geen martingaal dragen.

Dus vandaar mijn vraag: Bestaat er een martingaal die je niet om de singel moet doen zodanig dat ik eerst kan inrijden met martingaal om deze daarna makkelijk uit te doen. De eerste wedstrijden die ik ga rijden zijn geen officiële wedstrijden! Ze dienen enkel om het paard te laten wennen aan deze situatie.

Het is echter wel de bedoeling om deze hulpteugel na verloop van tijd niet meer nodig te hebben. Het gaat eerder over mijn veiligheid de eerste keer dat hij op wedstrijd gaat en in een massa paarden komt.
Dus als iemand iets weet...en zoals ik zei ik heb het paard nog maar net en we zijn hard aan het werk! En het is een schat van een paard!

koetjeboe

Re: Bestaat er een afneembare martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:23

Zorgen voor een extra lus aan de singel of een ring er aan. klipje aan de martingaal en dan kan je hem er zo afhalen

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:29

Een singellus inderdaad:
Afbeelding
Dan heb je alleen nog een musketon aan je martingaal nodig. De meeste martingalen hebben er wel een klipje aan om ze aan singels te maken die daar al zo een ringetje standaard aan hebben. Maar zelf een musketon werkt ook prima.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 21:31

Bedankt voor de tip! Ga ik zo snel mogelijk halen! *\o/*

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:42

Je hebt dan wel alleen nog dat je de teugels moet losmaken om de ringetjes er af te halen. Maar als je dat ook snel zou willen maken kan je daar clips aan laten zetten, of clips aan de ringetjes maken. Maar dan doe je er best een beetje tape rond om te voorkomen dat ze de hele tijd geluid maken.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 21:49

Leen: Super tip!! Bedankt!

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:40

Ik heb een singel met een ringetje eraan en dan aan het eind van me martingaal heb ik dan een musketonhaak gedaan.

Afbeelding

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 20:08

hagelkruis schreef:
Ik heb een singel met een ringetje eraan en dan aan het eind van me martingaal heb ik dan een musketonhaak gedaan.

[ [url=m/4GndAW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook een dressuursingel?

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 08:49

Jahoor zijn er zat, ik heb volgens mij een kieffer.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 13:05

Ik pas regelmatig martingalen aan. Inderdaad een muskaton en een ring aan de singel.

Ellis1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 17:19

martingaal/borstuig. dan kun je de stukken van de teugel los klikken van het borstuig

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 15:01

Dressuursingel met ringetje is besteld! Heel moeilijk te vinden en toch wel een dure affaire! >;)

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 15:11

Moeilijk te vinden? Ik heb meer dressuur singels met ringetjes gezien dan zonder

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 09:47

mie123gie schreef:
Moeilijk te vinden? Ik heb meer dressuur singels met ringetjes gezien dan zonder

Hier in België, of toch in mijn streek is het iets heel bizars! Ook in de winkel gaven ze dit toe!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 12:49

Adolein schreef:
mie123gie schreef:

Hier in België, of toch in mijn streek is het iets heel bizars! Ook in de winkel gaven ze dit toe!

Raar, want in mijn streek in belgie worden ze ook meer met ringetje verkocht dan zonder. Maar dressuursingels zijn hier in het algemeen minder te vinden, ik koop bijna alles online vanuit nederland omdat daar veel meer keuze is.