Neusriem inkorten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KPet

Neusriem inkorten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 23:03

Ik heb twee ponies met een normaal hoofdje, maar een erg smal neusje. Nu ben ik volledig overgegaan op africhtingsneusriemen bij de basishoofdstellen, maar de smalle neuzen zwemmen in de neusriemen. Het gaat om hoofdstellen maat shetland voor een Apony en een maatje cob voor een arabiertje. Om een beeld te schetsen: de maat shetland past om het arabierenneusje. Ik moet bij beide eigenlijk alleen het deel dat op de neus ligt inkorten.

Heeft iemand daar ervaring mee?

Verder passen de hoofdstellen dus goed, alleen de neuzen zijn een probleem.

JenW

Re: Neusriem inkorten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:16

Gaatjes bijprikken?

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 23:28

Daarvoor zijn ze veel te groot. Gaat bovendien om africhtingsneusriemen, dus de positie van de ringetjes zeg maar is vrij essentieel

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:33

Ik denk dat je beter een losse neusriem bij kunt kopen. Als die maat bestaat.
De shetland neusriem bij die Arabier omdoen en kijken of er voor de shet een kleinere bestaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:38

Het ligt eraan hoe de neusriem eruit ziet en hoeveel te groot hij is. Als de neusriem los hangt aan eigen bakstukken, zou je hem ook in het geheel kunnen verwisselen voor een kleinere maat neusriem (Shetneusriem aan Arabierhoofdstel hangen dus). De neusriem kun je bovenop de neus inkorten door de zadelmaker of door zelf de riemen los te snijden, terug om de rug vouwen, er een gat in slaan en daar een chicago schroef in draaien. Dat hangt dan wel heel erg van de neusriem en de leersoort af en van de vraag of je dit kunt doen zonder al te abrupte verdikkingen onder de neusriem te krijgen. Een zadelmaker is dan veiliger, maar het is de vraag of die wel genoeg ruimte heeft als het stuk op de neus bv maar 1 cm korter hoeft. Om de neusriem recht te houden moet je het bij veel neusriemen (die met een breder middenstuk) namelijk zowel links als rechts doen. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat hij van een Full wel een Shetmaat kan maken, maar niet van Pony naar Shet kan.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 23:52

De shetmaat past qua neus op de arab, maar dan past ie niet meer om zijn oren, dus dat wordt m ook niet. Bij het kleintje heb ik het echt over 2x te groot. als ik m om zijn neus vouw zit eronder zijn kin plm 1 cm tussen de ringetjes. Echt niet te doen dus. Die moet echt op maat gemaakt worden

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:53

IK weet niet welke omgeving je woont.
Maar hier in de buurt zit een zadelmaker die ook zelf hoofdstellen maakt.
Ik weet geen prijzen, maar ik vind het wel mooi wat hij maakt.
Misschien is dat toch de oplossing.
Zo iemand zit misschien ook in jou buurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:55

Voor de arab is het dan waarschijnlijk simpeler om het kopstuk van de shetneusriem te verlengen. Dat kan elke schoenmaker/zadelmaker doen en je kunt het zelfs zelf doen met een langer stuk leer/biothane, wat chicago schroeven en een gespje. Dan blijft de neusriem mooi en zonder dubbele naden. De neusriem voor de shet zou ik dan wel in laten korten op de neus.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:42

Ik vraag me ook af waar je zit? Ik maak zelf tuigen. En ik pas regelmatig neusriemen aan. Maatwerk is het mooiste