Hoofdstel hoarders, welke is je favoriet?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoofdstel hoarders, welke is je favoriet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 02:53

Ik vroeg me af of er op Bokt nog meer hoofdstel hoarders zijn en welke dan je favoriet is (en vooral ook waarom)?

Na een rondje huis en stal opruimen kwam ik tot de conclusie dat ik inmiddels zes bitloze hoofdstellen heb voor 1 paard dat op dit moment alleen maar in vrijheid werkt. Hoofdstel hoarder dus. Maar goed, hoofdstellen verzamelen is een goedkopere hobby dan paarden verzamelen. 8-) Bij bitloze hoofdstellen heb je enorm veel variatie in systemen, maar normale hoofdstellen zijn net zo verslavend met alle kleuren, leersoorten, verschillende vormen en functies. Ik ben dus benieuwd naar of er nog meer hoofdstelhoarders zijn en waarom je favoriet eruit springt?
(en zoals het de echte hoarder betaamt: welke er nog op de verlanglijst staat 8-) )

Indi_Vito

Re: Hoofdstel hoarders, welke is je favoriet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 06:55

Inclusief met ex paarden die ik hèb gehad waar ik er nog van heb bewaard met de gedachte wie weet ga ik ooit weer z rijden ik hihi.

Voor mn Fries
Western 2x
Witte trens
Goedkoop zwart lak

Nog een döbert st liggen
Een gewone st
En ergens in een kist liggen er nog meer maar weet niet eens meer wat.

Ohja en op mn verlang lijstje staat nu de hh lak wit onderlegd voor mn friezel :D voor de wedstrijden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 12:57

Ik weet niet of ik een hoofdstel hoarder ben..... Maar als je je bedenkt dat ik meerdere hoofdstellen heb en géén paard om te berijden :') Ik heb een kleine pony die nou een paar keer per jaar wordt bereden door mijn nichtjes (verder alleen aangespannen) daarvoor heb ik 3 hoofdstellen, 2 bithoofdstellen, 1 bitloos hoofdstel. Dan heb ik barefoot contour juwel (kaakgekruist), die wordt momenteel gebruikt door mijn vriendin, vind ik echt een fantastisch fijn hoofdstel. Super fijn zacht leer, mooi zacht onderlegt, raad ik iedereen aan die graag een kaakgekruiste optoming wilt maar die er ook nog redelijk uitziet als een normaal hoofdstel. Ik wil tzt ook nog engels/sidepull contour van barefoot. Dit is een hoofdstel die zowel bit als bitloos gebruikt kan worden, maar ik zou 'm dan alleen bitloos willen gebruiken. Beetje hetzelfde hoofdstel (denk ik) als de contour juwel alleen dan niet kaakgekruist en zonder de bling bling steentjes.

Ik heb nog een sidepull maat pony liggen die helaas bij geen van mijn paarden past.

Mijn haflinger is nu nog onbeleerd dus hoop dat ik tzt de hoofdstellen wel voor haar kan gebruiken.

Dus ik heb momenteel 5 hoofdstellen, waarvan 3 voor een pony die zelden bereden wordt, 1 die ik sowieso niet gebruik en 1 die momenteel wel gebruikt wordt maar niet door mezelf :+ Dan heb ik nog niet eens gehad over die 3 menhoofdstellen die ik heb liggen (waarvan ik er maar 1 momenteel gebruikt).... ik vrees dat ik onder tussen m'n 1e ''vraag'' kan beantwoorden... ik denk dat ik wel een hoofdstel hoarder ben :')

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 13:01

heb zelf 5 hoofdstellen voor 1 paard
rambo micklem competitie
1e met een mexicaanse neusriem van epplejeck
1 oude die ik bij mijn paard kreeg
1 western
1e met lakneusriem van premiere

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 13:29

Ik heb er meer dan 10 voor een paard, maar gebruik er nog maar twee dus het is eigenlijk tijd voor opruiming. Een hoofdstel is straks voor mijn 2-jarige, dat is een Passier Apollo. Hoop dat die geen problemen heeft met de gecombineerde neusriem :')

sasxhya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:04

Haha weet niet of ik echt een hoofdstel hoarder ben maar vind ik hoofdstellen in ieder geval heel leuk en moet me in de winkel altijd echt inhouden maar heb laatst nieuw hoofdstelletje gekocht: epplejeck rhodos. Vind deze wel erruug mooi hoor, hou wel van die unieke hoofdstelletjes

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:15

ik heb 1 zwarte kieffer met gecombineerde neusriem, 2 bruine met gecombineerde neusriem, een touwhoofdstel (maar die past mijn paard niet) en 1 cognac kleurige met mexicaanse neusriem :D Nu staat er nog een bruine met mexicaanse neusriem op het verlanglijstje :D dus ik denk dat ik me heir wel mag melden :D (om dan nog niet over mijn 9 halsters te spreken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:35

Leuk, dan ben ik dus niet de enige. 8-)
Ik heb dan wel de extra handicap dat ik bitloos werk en je daar een enorme variatie in hebt qua systemen en werking. Oftewel: spaar ze allemaal... 8-)
Ik ben zelf echt helemaal weg van bruine hoofdstellen, en laat ik nou net weer een heel mooi lichtbruin barok hoofdstel tegen zijn gekomen... :D

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:36

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:40

Mooi kleurtje!
Wat ik zelf trouwens ook echt super hoofdstellen vind zijn de Dion hoofdstellen. Echt een geweldig mooie qualiteit leer. Ik had daar een lage neusriem van met twee gespjes en aangezien ik die niet ga gebruiken is hij alweer verkocht (wilde hem ombouwen tot een bitloos hoofdstel maar de maat kwam niet uit en de flapjes onder de gespen gaan volgens mij schuren als je hem als sidepull gebruikt), maar qua leer was het echt 100% geweldig, gewoon zonde om te verkopen...

Afbeelding

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 18:20

wow mooi ding!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 18:24

Oh jaaa hoofstellen verzamelen! <3
Ik rijd zelf alleen met een hackamore maar verder heeft hij nog een westernhoofdstel, een hoofdstel met enkel gebroken bit, een show hoofdstel, een kingekruist hoofdstel en een hoofdstel met een dubbelgebroken bit.. :+

En ik wil deze nog heel erg graag, prachtig met een dubbele kinriem <3:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:29

Ook heel mooi, ook van Dyon toch? Shame on me, mijn neusriem van ook van Dyon, niet Dion... :o

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:32

Hier ook een hoofdstel verzamelaar!

Heb er een hele hoop:
Gewoon zwarte trens hoofdstel
Zwarte trens hoofdstel die ik gebruik voor longeren
Bruine Mexicaan
Zwarte Mexicaan
Zwarte stang en trens
Bruine lage neusriem
Bruine trens
Rond genaaide zwarte trens

En nog meer maar weet t zo niet precies haha.

Ik wil sowieso nog een donkerbruine stang en trens hoofdstel en donkerbruine trens met gecombineerde en lage neusriem.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:49

Oke, hier komt ie
-Harry's horse switch hoofdstel
-Mexicaans hoofdstel Santana eppeljeck bruin
-Mexicaans hoofdstel santana eppeljeck zwart
-Oranje hoofdstel van eppeljeck
-Een of ander wit onderlegd hoofdstel, geen idee welk merk. Ooit bij de divoza gekocht.
- Een hoofdstel van Harry's horse, met een neusriem van eppeljeck.
Ik had nog een kaakgekruist hoofdstel, en een Sidepull, maar heb deze beiden verkocht. Heb ook wat van de bovenstaande te koop staan, moet er echt vanaf :') Deze zijn allemaal voor mijn haflinger, en natuurlijk heb ik er nóg één, voor mijn mini's :o
Oh en tellen menhoofdstellen ook mee? Want dan is het +2 :)

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:37

Jaaa hoofdstellen/zadels/leer <3

Als ik meer geld had, had ik waarschijnlijk al een schuur vol tuigage, maar helaas. :Y)

- Bombers Stockman bridle with rope noseband (favoriet!)
- Zambiaans Polo hoofdstel, bruin (ook favoriet)
- 2x Zambiaans Polo hoofdstel donkerbruin
- Epplejeck Capella black
- Kieffer hoofdstel zwart met wit onderlegd
- Western hoofdstel bruin (merkloos/onbekend)
- Barefoot Syringa bitloos hoofdstel (niet van mij, vriendin rijdt mijn paard hiermee)

Op de wishlist staan nog deze een dun bruin Avignon trenshoofdstel en een Zilco hoofdstel.
Qua zadels staat er nog veel meer op de wenslijst!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 09:59

Mijn hemel, ik heb er letterlijk 1 per paard := . 2 hebben een Micklem, bij de laatste moet de Micklem nog bij elkaar gespaard worden!

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 16:50

Princesj schreef:
Mijn hemel, ik heb er letterlijk 1 per paard := . 2 hebben een Micklem, bij de laatste moet de Micklem nog bij elkaar gespaard worden!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik 5 paarden heb hoor. Dan heb ik alsnog meer dan 1 hoofdstel per paard, maar ze delen ook. :Y)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 20:30

2 keer stang en trens, 3 normale hoofdstellen, 2 bitloos. En dat voor 1 paard (ik had 2 paarden).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 20:47

2 dually's (zwart en blauw)
1 academische kaptoom
1 goedkoop hoofdstel met lage neusriem (voor verzorgers gekocht)
1 samengesteld hoofdstel met gecombineerde neusriem (gebruik ik nooit)
1 westernhoofdstel (3 maten te klein)
1 dobert classic s&t met hoge en lage neusriem (op maat gemaakt, tussen full en xfull in, zwart leer en bruin onderlegt met leren springteugel en smalle leren dressuurteugel van 3.20m, ondertussen heb ik er extra teugelverlengers aan zodat de springteugels 3.80m zijn, groot paard).
1 micklem multi bridle

Qua bitten heb ik dubbelgebroken bustrensen (golden brass en rvs, meerdere modellen), watertrensen (koper middenstuk en rvs)en kneveltrensen (rvs).
Enkelgebroken bustrensen (dik en dun, rvs) en watertrensen (rvs en legering).
Ongebroken bustrens in rvs, westernstang in rvs en dressuurstang in rvs.

Wisselend van maatje 8.5cm tot 15.5cm.

Op het moment rijd ik met een multi bridle met dubbelgebroken kneveltrens. Anders rij ik met de dobert classic met lage neusriem en dubbelgebroken kneveltrens. De leren springteugels (met teugelverlengers) verkassen altijd met het paard mee, want daarvoor is even het budget niet aanwezig om die voor meerdere hoofdstellen te hebben (hoewel leren springteugels van 3.80m met enkel een gesp in het midden nog wel op mijn verlanglijstje staan).

De reden dat ik met de micklem rij is omdat er nu vernamelijk een bijrijdster op rijdt en er bij dit hoofdstel geen discussie is over hoe strak nu de neusriem moet (op zijn strakst zit hij nog niet extreem strak, normaal doe ik hem 1 of 2 gaten losser), hoe de neusriem moet (met een lage neusriem is het volgens sommige mensen onmogelijk om met een kneveltrens te rijden) en hoef ik niet mijn examencadeau=dobert uit te lenen, daar zit namelijk ook nogal wat emotionele waarde aan (ik reed toen nog op de manege, geen eigen of verzorgpaard maar ik was er dolgelukkig mee en kon al snel heel goed hoofdstellen op maat maken. Die bittencollectie is ook niet uit de lucht komen vallen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 20:55

Jaaa, hier nog een. En ik heb geeneens een eigen knol. :+

Ik heb:

-Harry's Horses HH Switch
-Een heeel oud vintage hoofdstel uit de jaren 20 uit Zweden wat ik opgeknapt heb
-Mijn trots, deze mexicaanse van de Hööks in Zweden:

Afbeelding

Vooral de details zijn ook zo mooi <3
Afbeelding

Afbeelding

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 20:57

ben je tevreden van die hooks? ik wil de andere bruine mexicaanse bestellen die ze in hun assortiment hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:02

Die van hööks is geweldig! Prachtig, soepel leer waar niet snel scheurtjes in komen. Het is sterk, blijft mooi en past ook heel goed. Wel valt full een beetje groot, bij paarden met een "normaal" hoofd moet ik hem vaak op het laatste gaatje vastmaken.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:04

ok bedankt! ik heb meestal cob gewoon op de middelste gaatjes. Neem ik dan best ook gewoon cob of toch pony?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:05

Dan zou ik gewoon cob nemen.