Alternatief voor Anatomica Orion?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Matheno

Alternatief voor Anatomica Orion?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 21:56

Toch eens benieuwd of iemand dit weet;

Ik heb een paard met een zeer hoge, maar ook lange schoft. Veel zadels passen dus niet, ondanks een teruggesneden kamer, omdat het zadel dan alsnog achter op de schoft duwt. Nu heb ik een Anatomica Orion gepast van een stalgenoot en deze lag perfect!

Nu ben ik alleen benieuwd naar zadels die ongeveer gelijk zijn aan dit model. Mijn paard is nog erg onbespierd, en ik vind het dan zonde om zo'n duur zadel aan te schaffen die hij misschien over een x aantal maanden niet meer past.
Dit zadel heeft dus een teruggesneden, hoge kamer met dikke kussens waardoor de schoft bij hem dus compleet vrij ligt.

Heeft iemand enig idee?

MisticRider

Re: Alternatief voor Anatomica Orion?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 23:46

Ik zou je aanraden uit te kijken naar een tweedehands Euroriding Luxor. Euroriding heeft dit model al jaren niet meer in het assortiment, omdat het Luxor model over is gegaan naar Anatomica Orion. Het zijn dus eigenlijk dezelfde zadels, maar de Luxor is veel makkelijker te vinden voor een leuke prijs dan de Anatomica's omdat die er nog niet heel lang zijn.

Mocht je interesse hebben heb ik nog een Luxor liggen, 17,5 inch/fit 3

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 09:22

Thorowgood en Kent en Masters hebben een high wither versie.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 10:21

wwillemijn schreef:
Thorowgood en Kent en Masters hebben een high wither versie.

Bedankt voor je reactie. De high wither versie heb ik al eens geprobeerd van Kent & Masters.
Deze is helaas niet hoog genoeg en drukt dus ook op het verlengde van zn schoft..

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:23

Lastig hoor, succes!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 10:25

wwillemijn schreef:
Lastig hoor, succes!

Ja zeker lastig! Ik wil ook liever niet prutsen met onderleggers.
Het afgelopen half jaar 4 gloednieuwe zadels 'versleten', dure hobby, die paarden :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 11:32

Prestige

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 11:43

Matheno schreef:
Toch eens benieuwd of iemand dit weet;

Ik heb een paard met een zeer hoge, maar ook lange schoft. Veel zadels passen dus niet, ondanks een teruggesneden kamer, omdat het zadel dan alsnog achter op de schoft duwt. Nu heb ik een Anatomica Orion gepast van een stalgenoot en deze lag perfect!

Nu ben ik alleen benieuwd naar zadels die ongeveer gelijk zijn aan dit model. Mijn paard is nog erg onbespierd, en ik vind het dan zonde om zo'n duur zadel aan te schaffen die hij misschien over een x aantal maanden niet meer past.
Dit zadel heeft dus een teruggesneden, hoge kamer met dikke kussens waardoor de schoft bij hem dus compleet vrij ligt.

Heeft iemand enig idee?

Ik had dit zelfde probleem. Paard gekocht waarbij alle spieren precies op de verkeerde plek zaten. Geen spieren op de schouder en rug dus (wel een enorme onderhals). Maar ik wilde hem helemaal gaan trainen en had ook aan de zadelpasser aangegeven dat ik wat aan die spieren wilde gaan doen. Uiteindelijk was anatomica het enige wat kon passen, maar de zadelpasser zei dat hij er snel uit zou groeien qua bespiering. Daarom hebben we toen besloten een iets te brede anatomica te nemen, en met een prolite pad eronder de eerste periode uit te zingen. Nu heeft hij al meer spieren en heb ik de dikste laag blokjes al uit de prolite gehaald. Misschien ook een idee voor jou?

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 22:12

Vandaag bij countrymill geweest voor mijn merrie. Wilde een tribal. Heb ik uiteindelijk ook gekocht. Het type classic. Vroeg naar het type barok, maar die was voor paarden met een lange smalle schoft gaf hij aan. Misschien dat dat wat voor je is? Ze hebben ook zat tweedehands liggen, zal er vast 1 tussen liggen.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 22:20

En een tweedehandse anatomica orion? Volgens mij zijn die redelijk goed en betaalbaar tweedehands te krijgen?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 08:53

JustLizz schreef:
En een tweedehandse anatomica orion? Volgens mij zijn die redelijk goed en betaalbaar tweedehands te krijgen?

Daar zit ik inderdaad ook naar te kijken, maar helaas zijn de meeste op ongeveer 3 uur rijden van hier, en iets voor dat bedrag laat ik liever niet opsturen.
Misschien moet ik aankomend weekend toch maar even tijd uittrekken voor een tripje.

Dorine92 schreef:
Ik had dit zelfde probleem. Paard gekocht waarbij alle spieren precies op de verkeerde plek zaten. Geen spieren op de schouder en rug dus (wel een enorme onderhals). Maar ik wilde hem helemaal gaan trainen en had ook aan de zadelpasser aangegeven dat ik wat aan die spieren wilde gaan doen. Uiteindelijk was anatomica het enige wat kon passen, maar de zadelpasser zei dat hij er snel uit zou groeien qua bespiering. Daarom hebben we toen besloten een iets te brede anatomica te nemen, en met een prolite pad eronder de eerste periode uit te zingen. Nu heeft hij al meer spieren en heb ik de dikste laag blokjes al uit de prolite gehaald. Misschien ook een idee voor jou?

Dit dus :')
Deze heeft ook atrofie naast de schoft en de ruglijn is nog erg kaal. De anatomica die ik gepast heb was een fit 3, maar toevallig stond ik gisteren wel met zo'n prolite pad in mijn hand te twijfelen.

Is een anatomica niet gemakkelijk te verbreden? Een stalgenoot heeft haar hulsebos boom toen laten vervangen voor nog wel een fijn prijsje. Dat was toen ongeveer 200 euro.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:25

Geen idee. Anatomica zit wel een ander soort boom in he.. die hebben een flexibele boom

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 15:47

Dorine92 schreef:
Geen idee. Anatomica zit wel een ander soort boom in he.. die hebben een flexibele boom

Ja, inderdaad.
Heb toch maar besloten om wat dieper in de buidel te tasten en gewoon de Orion aan te schaffen. :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:50

Je kan ook bij van Wijk uit Barneveld eens een Kentaur electra laten passen (hij komt aan huis), die heb ik aangeschaft na mijn Orion.
Er fijn zadel en niet al te duur.
En past op heel veel paarden

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 15:53

Silly1972 schreef:
Je kan ook bij van Wijk uit Barneveld eens een Kentaur electra laten passen (hij komt aan huis), die heb ik aangeschaft na mijn Orion.
Er fijn zadel en niet al te duur.
En past op heel veel paarden

Kentaur Elektra paste inderdaad ook op mijn paard, alleen zat ik er zelf helaas niet helemaal lekker in |( Vond ik heel erg jammer.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:57

oke ja dat is toch ook wel belangrijk dat jij ook goed zit ;)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 08:54

Inmiddels is m'n Orion binnen en heb ik gisteravond meteen even geprobeerd :-D
Wat een verschil zeg! Moest wel heel erg wennen aan de onwijs diepe zit met kniewrongen, maar kon plotseling wel stabiel doorzitten, haha :')