[WN] Zadel Tinker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mikitaxxx

Zadel Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 11:45

Haaii iedereen,

Aangezien ik niet zo thuis ben in de western maar toch een vraag er over heb stel ik hem hier even.
Ik rijd vanaf nu een tinker en deze wil ik graag western gaan berijden, nu is alleen het probleem dat hij enorm afgevallen is en veel spier is verloren.
Daar zijn we erg hard mee bezig, en op het moment ligt er een boomloos zadel op hem.
Om hem weer een goede training te geven voor de spieropbouw zit ik liever niet op een boomloos zadel omdat ik dit persoonlijk niet lekker vind zitten en dus ook niet alles uit het rijden kan halen.

Heeft iemand advies wat ik het beste kan doen nu?
Wat kan ik er het beste op leggen, misschien ook training tips.
Misschien weet iemand een goedkoop westernzadel voor tijdelijk.
Of kan iemand mij ook een beetje uitleggen hoe het zit met de maten van western zadels?
Alles is welkom.

Groetjes Mikita

Qwillion

Re: Zadel Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:49

Zoek eerst een passend engels zadel, deze zijn veel makkelijker te vinden dan een passenmd western zadel. Daarnaast is een Engels zadel vaak aanpasbaar.

Een wintec zadel is het meest handige voor nu. Als je paard weer op conditie en goed bespierd is, dan kan je een Western zadel laten passen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:05

Welk zadel nu het beste geschikt is ligt aan de bouw van je paard en de lengte van de rug.
Wintec's zijn vaak te lang voor de korte ruggen van een tinker.
Beste is om een zadelmaker/passer om advies te vragen maar als je toch over wilt stappen op western later dan zou ik met de boomloos even verder rijden.

Laat je vooral niet verleiden door zadels met een aanpasbare boom want vaak moeten de kussens ook aangepast worden dat word vaak vergeten nml.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:07

Goedkope westernzadels bestaan helaas niet. Wil je wat fatsoenlijks dan zul je toch minstens 600/800 moeten neerleggen. En zelf passen is bijna onmogelijk door het vele leer dat om een wn zadel heen zit. Een zadelmaker laten komen is eigenlijk de enige goede optie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 09:33

En omdat één merk boomloos je nu niet bevalt zegt dat niets over andere merken boomloos die er zijn ;)
Maar ook hier geldt 'goedkoop is duurkoop', net als voor de variant mét boom.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:30

funnyhorses schreef:
Welk zadel nu het beste geschikt is ligt aan de bouw van je paard en de lengte van de rug.
Wintec's zijn vaak te lang voor de korte ruggen van een tinker.
Beste is om een zadelmaker/passer om advies te vragen maar als je toch over wilt stappen op western later dan zou ik met de boomloos even verder rijden.

Laat je vooral niet verleiden door zadels met een aanpasbare boom want vaak moeten de kussens ook aangepast worden dat word vaak vergeten nml.

hier had ik niet rekening mee gehouden , maar is wel logisch.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:52

Aldoende leert men Arjan want ik heb heeeeel veeeeel zadels gehad pffff echt een zadeldrama haha

mikitaxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 11:28

Iedereen bedankt voor de reacties, ik ben op het moment bezig met het regelen van een afspraak voor een zadelpasser, als het tweedehands zadel wat ik nu heb gezien past, dan koop ik dat voor voorlopig om hem lekker aan het werk te kunnen en hem zo verder te trainen om later een westernzadel te kopen!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 17:25

Ik hoop dat je geluk hebt met het zadel.