bitloos hoofdstel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yarkayunda

bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 12:50

mijn pony word al oud en ik wil graag een bitloos hoofdstel voor haar kopen. ik heb niet echt verstand van bitloze hoofdstellen dus mijn vraag is wat voor soort bitlooshoofdstel kan ik heb best kopen, voor recreatie?
ik rijd niet meer zo vaak op haar maar 1/2 keer per week ofzo

finnens

Re: bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:56

Zou eerst eens met een halster rijden en kijken hoe ze daar op reageert. Als ze daar goed op reageert zou ik een sidepull aanraden, dat lijkt er het meeste op. Je heb zachte en scherpere sidepulls, kun je aan de neusriem zien. Neusriem waar ijzerdraad door zit of van touw zijn scherper dan plat leer. Heb zelf een paard dat erg gevoelig is en rij die ook met een vrij zachte neusriem. Ik vind het zelf het slimst om met zo een hoofdstel te beginnen wanneer je nog geen ervaring heb met bitloos rijden.

Een Hackamore bijvoorbeeld heeft een hele andere gebruiksaanwijzing en moet je anders mee om gaan. Wil je daarmee gaan rijden is het heel belangrijk om geen constante druk op de neus te houden, is meer een duidelijk stopmiddel. Vindt zelf een hack ook niet heel fijn om dressuurmatig mee te rijden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:59

:j

Heb zelf de sidepull van Barefoot, of eigenlijk is het een halsterhoofdstel.
Daar kun je ook een bit aan hangen dus, ideaal als overgang/oefenhoofdstel!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:07

Een sidepull is vaak het makkelijkste, dat ligt het meeste in lijn met hoe een bit inwerkt. In de meeste gevallen kan je zo over op sidepull zonder dingen uit te hoeven leggen.
Alleen bij de noodrem niet remmen op 2 teugels, maar op 1 (is bij bit ook beter, maar bij bitloos belangrijker omdat op 2 teugels in nood willen stoppen gewoon niet werkt).

Bedenk je vooral hoe je graag wil rijden. Wil je met contact rijden dan is het oneerlijk voor het paard om te kiezen voor optomingen die inwerken bij contact. Touwhalster, hackamore e.d. geven druk als je het contact opneemt (bij hackamore heb je daar verschillende gradatie's in, een bloempje werkt mild in, lange scharen werken scherp in). Sidepull doet dat ook als de neusriem niet zacht/dik is, of wanneer je de neusriem te laag legt.
Veel mensen zweren ook bij kingekruist/kaakgekruist, maar het is kijken of dat voor jou en je paard werkt, let bij die optomingen goed op of de 'release" goed is, het kruislings systeem dus niet blijft hangen, maar weer loslaat.

Wil je met een losse teugel rijden en alleen opnemen om bij te sturen/te corrigeren dan zijn optomingen zoals een touwhalster of een scherpere hack wel ok. Deze optomingen vinden hun grote voordeel in de snelle "release", het grote verschil tussen rust en inwerking.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:11

Shirley schreef:
:j

Heb zelf de sidepull van Barefoot, of eigenlijk is het een halsterhoofdstel.
Daar kun je ook een bit aan hangen dus, ideaal als overgang/oefenhoofdstel!

Ik heb ook een barefoot thuis, de contour, dat is vrij ideaal. Je kan zelfs in het begin met 2 sets teugels rijden, dus met bit en op de sidepull, zodat je als je onzeker wordt weer terug op het bit over kan gaan.
Zelf gebruik ik het andersom, rij eerst warm op de sidepull, zet dan evt de teugels (met clipjes zodat het overzetten erg makkelijk gaat) op het bit om bezig te gaan met verfijning.

Voor mensen die nog wat onzeker zijn met bitloos is een combi hoofdstel een uitkomst. Maar ook voor mensen die de ene keer bitloos en de andere keer met bit willen rijden.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:48

RT-V --> HAR

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:58

Op http://www.bitloos.nl kun je veel informatie vinden over de werking van de diverse verschillende bitloze systemen.
Zelf rijd ik ook met sidepull, ik heb alles geprobeerd want ik heb een uitprobeerservice voor bitloze hoofdstellen en rijden met sidepull (brede/zachte neusriem) heeft mijn voorkeur.

wech

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 22:24

Het hangt van je paard af. Reageert ze goed met halster ga dan voor een sidepull. Maar verder gewoon uitproberen! :):)