Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
! Boompje1985 schreef:Brownie34 schreef:Stubben zadelzeep inderdaad. En als je klaar bent invetten.
Hmm mij is geleerd dat invetten vaak de stiksels aantast en met een goede zadel zeep zou je in principe klaar moeten zijn, wel eerst het grove vuil verwijderen!
Boompje1985 schreef:Brownie34 schreef:Stubben zadelzeep inderdaad. En als je klaar bent invetten.
Hmm mij is geleerd dat invetten vaak de stiksels aantast en met een goede zadel zeep zou je in principe klaar moeten zijn, wel eerst het grove vuil verwijderen!
idefix4 schreef:Aaargh! Nee! niet doen! Zeep bevat vaseline. Dat is funest voor je leer. Het droogt je leer uit. Of idd heel goed afspoelen. Leer is huid, behandel het zo. Een goede plantaardige olie werkt het fijnste. Synthetische olie is link voor draden en jawohl, de dure hoofdstellen zijn gemaakt met gewaxte linnendraad. Die gaan stuk als je ze in de olie mikt. Niet van de zeep maar van afgewerkte olie.
idefix4 schreef:Helemaal mee eens, maar je moet zeep ook gewoon goed afspoelen, net als op je handen. Die spoel je na het wassen ook af om dezelfde reden.
Ik vet mijn zadel eens per jaar in en voor de rest gebruik ik een vochtige doek na het rijden. Dat is voldoende. Ik begrijp niet waarom je zeep nodig hebt? Mijn kleren geven nooit af op mijn zadel? Alleen als ik de zee in ga of door een ven rijdt komt er soms zand op. Met een vochtige doek is het dan ook schoon. Kwestie van bijhouden. En op je hoofdstel is het helemaal bijhouden, want zweet is funest voor je leer. Als je dat meteen na het rijden bij houd, blijft dat ook veel mooier.
Ruitersporth schreef:idefix4 schreef:Helemaal mee eens, maar je moet zeep ook gewoon goed afspoelen, net als op je handen. Die spoel je na het wassen ook af om dezelfde reden.
Ik vet mijn zadel eens per jaar in en voor de rest gebruik ik een vochtige doek na het rijden. Dat is voldoende. Ik begrijp niet waarom je zeep nodig hebt? Mijn kleren geven nooit af op mijn zadel? Alleen als ik de zee in ga of door een ven rijdt komt er soms zand op. Met een vochtige doek is het dan ook schoon. Kwestie van bijhouden. En op je hoofdstel is het helemaal bijhouden, want zweet is funest voor je leer. Als je dat meteen na het rijden bij houd, blijft dat ook veel mooier.
Met zeep kun je mooi vast vuil losmaken/weken, daarnaast word het leer wat soepeler als het nat is geweest. Na het schoonmaken wel weer invetten.
Als je vaak in schone omstandigheden rijd en het ook bijhoud zul je geen zeep nodig hebben.
Na een endurance wedstrijd in slecht weer kan ik toch wel de halve veluwe van mijn spullen af " zepen"![]()
![]()
) reinig ik het "goed" en gaan de spullen in de olie/ gel of hamanol