Zadelzeep gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kcinarual

Zadelzeep gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 07:22

Ik heb een nieuw tuig gekocht via marktplaats, maar dat is nogal oud. Ik wil het dus gaan schoonmaken met leer/zadelzeep, maar hoe moet je dat gebruiken?
Met of zonder water? Moet het schuimen of niet? Welk merk/soort is goed maar toch niet te duur?
Groetjes

Kirania

Re: Zadelzeep gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 07:36

Ik was mijn zadels altijd met iets water en goed veel zeep. Gewoon goed soppen en zien dat het goed schuimt, daarna afwassen (Met een vochtige doek of een vochtig sponsje, opnieuw en opnieuw. Niet zomaar onder de kraan steken oid, daar gaat het leer van kapot.). Qua merk is dat in mijn opinie niet zo belangrijk, maar waarschijnlijk zijn er wel merken die beter schoonmaken dan anderen. Ik gebruik een normale zadelzeep van de lokale ruitershop, heb absoluut geen idee welk merk.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 08:01

Inderdaad, zorgen dat het goed schuimt. Zelf ben ik fan van de Stubben zadelzeep, vind ik een erg goede zeep :)!

Brownie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 10:19

Stubben zadelzeep inderdaad. En als je klaar bent invetten.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 10:27

Brownie34 schreef:

Hmm mij is geleerd dat invetten vaak de stiksels aantast en met een goede zadel zeep zou je in principe klaar moeten zijn, wel eerst het grove vuil verwijderen!

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 10:28

Boompje1985 schreef:
Brownie34 schreef:

Hmm mij is geleerd dat invetten vaak de stiksels aantast en met een goede zadel zeep zou je in principe klaar moeten zijn, wel eerst het grove vuil verwijderen!

Ik geloof dat dat het geval is van olie. En met de zeep verwijder je toch net het vuil, maar daarna moet je toch nog terug beschermen/voeden

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:05

Boompje1985 schreef:
Brownie34 schreef:

Jaren geleden had ik je gelijk gegeven, met de huidige garen niet meer aangezien hier polyester doorzit en dat verteert echt niet.

Maar na het zepen wel degelijk behandelen hoor! Zeep droogt het leer namelijk uit. Tja of je dan kiest voor dressing, haminol, gel, olie, vet, creme, balsem etc dat is afhankelijk van eigen inzicht.

Ik ben zelf erg fan van olie, gel of dressing. Dringen goed in, blijft geen vettige waas achter etc Ik zelf gebruik op de wrongen haminol aanzien dat het leer wat "stugger" maakt(iets betere grip)
Laatst bijgewerkt door dieseltje09 op 09-12-15 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:09

De zeep maakt het schoon.
Anders smeer je olie of vet over stof of huidvet heen.
Om het leer in goede conditie te houden gebruik je dus vet of olie.

Voor iets wat droog is geworden gebruik ik olie en smeer dat met een kwast op.
Tot het leer de olie niet meer opneemt.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:05

Aaargh! Nee! niet doen! Zeep bevat vaseline. Dat is funest voor je leer. Het droogt je leer uit. Of idd heel goed afspoelen. Leer is huid, behandel het zo. Een goede plantaardige olie werkt het fijnste. Synthetische olie is link voor draden en jawohl, de dure hoofdstellen zijn gemaakt met gewaxte linnendraad. Die gaan stuk als je ze in de olie mikt. Niet van de zeep maar van afgewerkte olie.

Ginnybjalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:13

Ik heb van mijn zadelmaker gehoord dat ik zadelzeep met glycerine moet gebruiken, dat beschermt het leer ook een beetje. Invetten is maar af en toe nodig als je het leer vaak met goede zeep schoonmaakt.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:17

Helemaal mee eens, maar je moet zeep ook gewoon goed afspoelen, net als op je handen. Die spoel je na het wassen ook af om dezelfde reden.

Ik vet mijn zadel eens per jaar in en voor de rest gebruik ik een vochtige doek na het rijden. Dat is voldoende. Ik begrijp niet waarom je zeep nodig hebt? Mijn kleren geven nooit af op mijn zadel? Alleen als ik de zee in ga of door een ven rijdt komt er soms zand op. Met een vochtige doek is het dan ook schoon. Kwestie van bijhouden. En op je hoofdstel is het helemaal bijhouden, want zweet is funest voor je leer. Als je dat meteen na het rijden bij houd, blijft dat ook veel mooier.

EllivG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:06

Ik gebruik zelf voor na het rijden van die speciale leerdoekjes (lijken een beetje op babydoekjes) maar ik heb geen idee of dit wel goed is voor het leer. Weet iemand dat misschien?

Ruitersporth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:26

idefix4 schreef:
Aaargh! Nee! niet doen! Zeep bevat vaseline. Dat is funest voor je leer. Het droogt je leer uit. Of idd heel goed afspoelen. Leer is huid, behandel het zo. Een goede plantaardige olie werkt het fijnste. Synthetische olie is link voor draden en jawohl, de dure hoofdstellen zijn gemaakt met gewaxte linnendraad. Die gaan stuk als je ze in de olie mikt. Niet van de zeep maar van afgewerkte olie.

Zadelzeep bevat Glycerine, geen vaseline.

En als je leervet of leerolie haalt bij je ruitersport zaak hoef je je ook geen zorgen te maken dat je een " verkeerd spulletje" gebruikt.

Dus blijf weg van de huis tuin en keuken oplossingen. Zijn er echt mensen die motorolie gebruiken? :') ;( _-:(
Laatst bijgewerkt door Ruitersporth op 11-12-15 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruitersporth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:32

idefix4 schreef:
Helemaal mee eens, maar je moet zeep ook gewoon goed afspoelen, net als op je handen. Die spoel je na het wassen ook af om dezelfde reden.

Ik vet mijn zadel eens per jaar in en voor de rest gebruik ik een vochtige doek na het rijden. Dat is voldoende. Ik begrijp niet waarom je zeep nodig hebt? Mijn kleren geven nooit af op mijn zadel? Alleen als ik de zee in ga of door een ven rijdt komt er soms zand op. Met een vochtige doek is het dan ook schoon. Kwestie van bijhouden. En op je hoofdstel is het helemaal bijhouden, want zweet is funest voor je leer. Als je dat meteen na het rijden bij houd, blijft dat ook veel mooier.

Met zeep kun je mooi vast vuil losmaken/weken, daarnaast word het leer wat soepeler als het nat is geweest. Na het schoonmaken wel weer invetten.

Als je vaak in schone omstandigheden rijd en het ook bijhoud zul je geen zeep nodig hebben.

Na een endurance wedstrijd in slecht weer kan ik toch wel de halve veluwe van mijn spullen af " zepen" :D :7 :j

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:53

Ruitersporth schreef:
idefix4 schreef:

Met zeep kun je mooi vast vuil losmaken/weken, daarnaast word het leer wat soepeler als het nat is geweest. Na het schoonmaken wel weer invetten.

Als je vaak in schone omstandigheden rijd en het ook bijhoud zul je geen zeep nodig hebben.

Na een endurance wedstrijd in slecht weer kan ik toch wel de halve veluwe van mijn spullen af " zepen" :D :7 :j

Vandaar dat ik fan ben van leder dressing, reinigt en verzorgt!(en ja ik rij over het algemeen inderdaad in schone omstandigheden. Alleen bij een erg modderige cross kan het wel eens anders zijn) Zo af en toe(lees 2 a 3x in het jaar :+ ) reinig ik het "goed" en gaan de spullen in de olie/ gel of hamanol

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 15:00

Ik gebruik(te) altijd de Belvoir 2fasen reiniger. De ene is zadelzeep en de andere is voedend.
Verder is de Stubbenzeep met sponsje in een bakje ook heel fijn om te gebruiken.
Eerst goed insoppen, nadrogen en dan lederdressing erop.
Werkt trouwens ook heel goed bij suede schoenen, zadelzeep.