Optie om met Gogue te springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Skaatje

Optie om met Gogue te springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 00:03

In mijn zoektocht naar een gogue kwam ik op de website van Rider Pro
een gogue tegen die volgens de site op twee manieren kan worden be-
vestigd. Eén manier zou geschikt zijn om mee te springen.

Ik kan me niet inbeelden op welke manier een gogue geschikt zou zijn
om mee te springen en er staan verder geen foto's bij, dus ik ben benieuwd:
Wie heeft hier ervaring mee? (Het is overigens niet mijn bedoeling om de
hulpteugel in te zetten bij het springen, dit is puur werkgerelateerde
interesse..)

Het gaat om de gogue in deze link:
http://www.riderpro.nl/nl-nl/ProductDetail-catalogus/hulpteugels-martingalen-borsttuigen/3go015/b11g1c25o438/

Lielle

Re: Optie om met Gogue te springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 00:05

Ik kan me voorstellen dat ze het dan als chambon bevestigen, maar dan nog zou ik er niet mee willen springen.

Skaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 22:47

Bedankt voor je reactie Lielle. Verder dan jouw idee kwam ik zelf ook niet.
Ik heb inmiddels gemaild naar RiderPro, ik ben benieuwd of er reactie komt..
Mochten er nog meer mensen ideeën of ervaring hebben dan hoor ik het natuurlijk graag :)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:20

Het grootste verschil tussen een chambon en een gogue is dat de gogue via het bit terug naar het haakje tussen de benen loopt. Met een gogue zou ik zeker niet springen, omdat je paard nooit voldoende met zijn hals en hoofd naar voren kan om over de sprong te raken.
En een chambon, ik weet niet... Maar volgens mij krijgt je paard dan elke keer als hij zijn hoofd omhoog brengt om te springen een fikse ruk in zijn mond.

De enige optie die ik nog zie is om de gogue terug naar beneden te brengen zonder door het bit te gaan. Dan krijgt je paard druk achter de oren als hij zijn hoofd omhoog brengt, maar niet in zijn mond. Of dat nuttig is betwijfel ik, en sowieso zijn die loshangende koorden tussen de voorbenen niet bepaald een aanrader bij het springen :o

Edit: De enige hulpteugel die ik geschikt vind om mee te springen is de losse martingaal :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:32

Ik heb ooit een tuigpaard laten springen met een chambon.
Maar dan hadden we het over 40cm aan de longeerlijn.
Heeft overigens wel nut gehad :j
Paard leerde daarmee de rug te gebruiken ipv hals achterover te gooien.

Skaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 21:22

Bedankt voor jullie reactie Sizzle en Eline! Het verschil tussen een chambon en een gogue ken
ik inderdaad.. Hoe reageerde jouw paard toen je dit voor het eerst toepaste Sizzle?

Ik denk dat de fabrikant het antwoord ook niet weet, want ik heb nog geen reactie. Wellicht in
het nieuwe jaar. Ik heb inmiddels ook via FB een berichtje gestuurd. Deze is wel gelezen maar
nog niet beantwoord.. Ik ben benieuwd. Misschien zie ik wel een hele logische optie over het hoofd..

.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:50

Skaatje schreef:
Bedankt voor jullie reactie Sizzle en Eline! Het verschil tussen een chambon en een gogue ken
ik inderdaad.. Hoe reageerde jouw paard toen je dit voor het eerst toepaste Sizzle?
.

Ik heb het opgebouwd met balkjes lopen en toen daaruit mini sprongetjes gemaakt dus dat was niet echt een verrassing voor het paard.

Skaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 01:04

Vanavond eindelijk antwoord gekregen van Rider Pro. Een heel vriendelijk en duidelijk berichtje! Ze hebben mijn vraag onderzocht en zijn tot de conclusie gekomen dat ze zelf ook niet adviseren om met de gogue te springen. Ze gaan de informatie op de website aanpassen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 01:08

Wow! :roll:
Wel goed van je anders gingen er een aantal mensen misschien wel hele idiote dingen doen