Custom vs Kieffer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Icrack

Custom vs Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 16:00

Tjah, luxe probleem...i know, maar daarom zeker niet minder lastig!
Ik heb een nieuw dressuurzadel nodig en mijn keuze is gevallen op een Custom (type nog even onbekend) of een Kieffer Paris excl. Op beide zadels heb ik even kunnen proefzitten en beide vallen ze in de smaak. Qua prijs doen zij ook bijna niets voor elkaar onder. Wat kwaliteit betreft zou Kieffer mijn eerste keus zijn, maar dit puur om de reden dat Kieffer al jarenlang zijn naamsbekendheid mee heeft. Waar ik overigens niet mee wil zeggen dat Custom zo slecht is of zou zijn. Ik ken Kieffer nu éénmaal qua merk al jaren, Custom daarintegen van de laatste twee jaar.
Nu lees ik ook veel over bv scheve zadels, of op maat gemaakte welke, na aanmeten, niet optimaal liggen. Om over de bijkomende teleurstellingen te zwijgen.
Nu kan dat natuurlijk aan mijn leesvermogen liggen, maar zie minder kritieken van een gewoon standaard (winkel)zadel voorbij komen. Al snap ik dondersgoed dat ook daar wat mis kan gaan.

Ik ben vast niet de enige welke met deze twijfel zit. Mijn vraag aan jou is dan ook; waarom koos jij voor een maatzadel? Of juist voor een kant en klaar zadel uit de winkel? Was het omdat je paard/pony een moeilijke rug heeft? Of omdat je de keuze wilde uit kleuren, lak en bling? Of juist voor een duurder standaard zadel gekozen omdat je van mening bent dat deze een betere kwaliteit heeft op den duur?

Ook ben ik heel benieuwd naar de ervaringen van zadelfitters zelf, welke (daar ga ik vanuit tenminste) ook genoeg op Bokt te vinden zijn. Wat is bv jullie ervaring met het aanpassingsvermogen van bv een Kieffer en een op maat gemaakt zadel en of de kwaliteit hiervan.

Princesj

Re: Custom vs Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:15

Geen van beide merken, maar even een stukje eigen ervaring:

Mijn merrie heeft een hele lastige rug. Na vele zadelmakers en zadels (auw aan de portemonnee), vond ik eindelijk het zadel. Het eerste wat de zadelmaker zegt: Ik hoop dat je hem gewoon zo wilt en niet in een andere kleur..

Ik keek hem verbaast aan uiteraard (wie wil er nu niet extra verdienen) en hij legde mij uit: Al zijn zadels zijn handgemaakt en zijn dus nooit 200% gelijk. Er zou dus een minimaal risico zijn dat hij een ander niet zo perfect op maat kon krijgen als dat deze was.

Vanuit deze ervaring zou ik dus niet voor volledig maatwerk kiezen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:15

Mijn keuze voor maatzadel -> prijs was gelijk of goedkoper dan kant en klaar zadel uit de winkel, maar je hebt wel meer keuze in verschillende opties. Bij mijn zadel is de wrong lager geplaatst waardoor ik veel fijner zat bijvoorbeeld. Dit had bij een standaardzadel niet gekund.
Ik heb overigens geen Custom, maar een ander maatzadel. Ik vind maatzadel ook geen juist woord, het zijn meestal gewoon standaard bomen, zitting, zweetblad en kussens die hier en daar iets aangepast kunnen worden.

Er zijn net zoveel klachten voor de standaardzadels als maatzadels, die klachten worden nl altijd breed uitgemeten.

Bij Custom heb je overigens ook een standaard zadel, het maatwerk zit met name in de opties. Door dit maatwerk helaas lange levertijd
Kieffer is ook niet van dezelfde kwaliteit als 10 jaar terug, dus voor alles valt wat te zeggen.

Belangrijkste is dat je een goede zadelfitter hebt die verstand van zaken heeft.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 17:28

Ja precies, een zadelfitter die verstand van zaken heeft :D
Dat hebben ze allemaal...zeggen ze. Als je in je nabije omgeving hoort of hier op Bokt zegt de ene; ja prima fitter, de volgende heeft hem aan de galg hangen bij wijze van spreken. Veel wijzer kan ik daar niet uit worden _O-

Mijn eerste zadel kocht ik nieuw en lag gelijk goed. Naderhand is daar 1x p.j een fitter bij geweest voor controle, opzich ben ik over hun niet negatief, maar prijs ze de hemel ook niet in eerlijk gezegd.
Zo makkelijk vind ik dat nog niet om een eerlijke onafhankelijke zadelpasser oid te vinden.

Groot nadeel van maatzadels zijn idd de lange wachtijden. Al helemaal als blijkt dat je nieuwe zadel verkeerd geleverd is of niet de juiste maatvoering heeft en je, min of meer, weer achteraan kunt gaan staan.... da's balen! -O-