Welk bitloos hoofdstel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pelientje

Welk bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 11:24

Ik ben aan het rondkijken naar een bitloos hoofdstel. Niet om standaard mee te rijden, maar voor tijdens buitenritten en als we gewoon lekker gaan rondhobbelen in de buitenbak. Ik zat te kijken en heb eigenlijk geen idee wat voor hoofdstel het beste hiervoor is. Sidepull ziet er het vriendelijkste uit, maar daarmee heb je neem ik aan het minste controle.

Welke zouden jullie adviseren? Sidepull, kingekruisd, kaakgekruisd of nog iets anders?

Nessa

Re: Welk bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:26

is voor elk paard heel anders natuurlijk.
Ik rijd zelf met een barefoot hackamore.
Beste is om het even uit te proberen. Tegenwoordig heb je ook passervice voor bitloze optomingen.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:10

Op http://www.bitloos.nl kun je veel informatie vinden over de werking van de diverse verschillende bitloze systemen en evt ook hoofstellen huren.
Ik heb (bijna) alle systemen geprobeerd want ik heb zelf ook een uitprobeerservice voor bitloze hoofdstellen en rijden met sidepull (brede/zachte neusriem) heeft mijn voorkeur.
Naar mijn mening heeft bit of bitloos weinig met controle te maken en zou dat geen verschil uit moeten maken :)

wech

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 22:22

Dat hangt heel erg van jouw paard/pony af, is je paard/pony heel gevoelig op zijn neus dan moet je geen hackamore nemen. Gewoon uitproberen :j

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 22:25

Ik heb een sidepull van Barefoot.
Het is een halsterhoofdstel, dus je kunt er ook een bit aan hangen.
Ideaal om mee te oefenen :j

xpattystagor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 17:45

Je kan ook een los neusstukje kopen! Bij bijv horsecharms of horsebeads. Maar je kan ze ook ergens anders kopen van gewoon leer :) is handig als je hem niet zo heel vaak gebruikt of geen heel nieuw hoofdstel wilt kopen.
Verder moet je echt uitproberen wat voor jouw paardje het beste werkt, even oefenen met een goed passend halster kan ook helpen, succes!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 17:52

Een bloemhack? Kan je als sidepull zonder of met hefboomwerking doen. Handig!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 17:55

Vaak kan je als je de teugels aan de neusriem van je hoofdstel klikt(hoge neusriem) bitloos uitproberen.
Heeft dezelfde werking als een sidepull