Zadel schuift naar rechts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jientis

Zadel schuift naar rechts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 11:04

Hallo,

Mijn zadel ( dat nagekeken is op mijn merrie) schuift steeds naar rechts.
Ik word er echt gek van want daardoor verlies ik mijn rechterstijgbeugel steeds.
Mijn zadel is dus nagekeken en past prima op haar. Ook geen drukplekken of iets dergelijks. Heb dan ook met een ander zadel van een vriendin gereden en dat schoof ook naar rechts.
Volgens de mensen rond mij – met kennis van zaken en ervaring – is het omdat zij rechts bol of hol is (sorry, vergeet het iedere keer) en kan ik hier tijdens de training op werken.
Dit probeer ik nu ook wel maar mijn zadel blijft schuiven.
Ik vraag me af of dat ik er ook de oorzaak van kan zijn of het kan verergeren door in onbalans te zijn?
Bij mijn ander paard, heb ik dit nooit aan de hand maar die is ook niet zo bol in zijn rug.
Weten jullie tips of kan ik met een anatomische singel het zadel meer op zijn plaats houden?
Het is een springzadel dus banaansingel bestaat daar blijkbaar niet voor…

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:11

Zou het niet aan je eigen houding liggen? Ieder mens is scheef net als een paard. Dus wellicht zit/hang jij teveel naar rechts waardoor het zadel meegaat. Misschien moet je jezelf eens filmen en dan vooral van achter dan kun je zien hoe je zelf zit. Of even overleggen met je instructeur.

Jientis

Re: Zadel schuift naar rechts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 11:36

Dat kan. Maar dat verklaart wel niet dat ik het met mijn ander paard niet heb....

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:41

Een links gebogen paard?

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:42

Kan inderdaad door ongelijkheid/scheefheid komen, ik heb daar ook last van gehad.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:43

Wellicht dat het ook met het type zadel te maken heeft of dat het in combinatie is met je paard. Ben daar ook niet helemaal in thuis. Maar je andere paard is misschien minder scheef waardoor je zelf ook minder scheef zit of minder hoeft te compenseren.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:43

Ik ook! Mijn zadel zakte ook naar rechts en ik heb dan ook een links gebogen paard. Trainen aan de hand volgens de academische rijkunst heeft mij enorm geholpen

nate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:53

Cinnepin schreef:
Ik ook! Mijn zadel zakte ook naar rechts en ik heb dan ook een links gebogen paard. Trainen aan de hand volgens de academische rijkunst heeft mij enorm geholpen

Idd wat Cinnepin zegt.
Ik denk dat je dit voornamelijk hebt als je op de linkerhand rijdt?
Uit gemakt gooit je paard jou dan naar buiten om het hem zichzelf makkelijker te maken.

Neem les in het rechtrichten van je paard.

Wat voor nu misschien even een tips is: Binnenbeen (links) vooral lang proberen te houden en als je dit hebt op een volte linksom, probeer dan je paard naar buiten te stellen, dan kan je paard jou niet naar rechts zetten en zak je met zadel weer naar links.
Als je voor je gevoel weer recht zit kan je weer stellen naar links vragen.
Probeer je paard voornamelijk recht te rijden en dan zal hij uiteindelijk de kracht hebben om jou op 2 kanten goed te kunnen dragen en jij dus recht boven je paard blijft zitten.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 11:56

nate schreef:
Cinnepin schreef:

Idd wat Cinnepin zegt.
Ik denk dat je dit voornamelijk hebt als je op de linkerhand rijdt?
Uit gemakt gooit je paard jou dan naar buiten om het hem zichzelf makkelijker te maken.

Neem les in het rechtrichten van je paard.

Wat voor nu misschien even een tips is: Binnenbeen (links) vooral lang proberen te houden en als je dit hebt op een volte linksom, probeer dan je paard naar buiten te stellen, dan kan je paard jou niet naar rechts zetten en zak je met zadel weer naar links.
Als je voor je gevoel weer recht zit kan je weer stellen naar links vragen.
Probeer je paard voornamelijk recht te rijden en dan zal hij uiteindelijk de kracht hebben om jou op 2 kanten goed te kunnen dragen en jij dus recht boven je paard blijft zitten.

Inderdaad op de linkerhand meer last. Dit is het helemaal. Ik had van mijn lesgever ook al de opdracht gekregen op links in buitenstelling te rijden af en toe dus dat doe ik al.
Zou dit ooit helemaal over gaan?
Ik vind het zo vervelend.
En is dit schadelijk voor mijn paard?
Rechtrichten ben ik sinds een maand echt fel mee bezig.
Kan het dan ook zijn dat ze daardoor:
- links haar kaak vast houdt maar wel mooi buigt met haar lichaam op de volte
- rechts mooier loopt met hoofd en hals maar met haar lichaam minder buiging geeft?
- op links veel sneller is in draf en galop

Of zijn dit rijtechnische zaken?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:03

Ik heb het met 1 ook gehad.Enorm veel spierknopen rechts onder het zadel.
Natuurlijk moet je dat trainen,maar sommige dingen krijg je met alleen training niet goed.
Bij mij heeft het 5 behandelingen vd fysio gekost,deze heeft haar dmv dryneedling behandeld.
Nu ligt het zadel nagenoeg recht.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 12:08

Fysio is al 2 keer geweest maar zij dat ze niet vast zat in haar rug. Was helemaal ok.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:15

Dan jezelf toch eens na laten kijken of nog een x een andere fysio.
Ik heb regelmatig dat de 1 zegt niets aan de hand en die van mij er toch heel veel aan op kan knappen.

nate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:28

Jientis schreef:
Inderdaad op de linkerhand meer last. Dit is het helemaal. Ik had van mijn lesgever ook al de opdracht gekregen op links in buitenstelling te rijden af en toe dus dat doe ik al.
Zou dit ooit helemaal over gaan?
Ik vind het zo vervelend.
En is dit schadelijk voor mijn paard?
Rechtrichten ben ik sinds een maand echt fel mee bezig.
Kan het dan ook zijn dat ze daardoor:
- links haar kaak vast houdt maar wel mooi buigt met haar lichaam op de volte
- rechts mooier loopt met hoofd en hals maar met haar lichaam minder buiging geeft?
- op links veel sneller is in draf en galop

Of zijn dit rijtechnische zaken?

Dit kan er inderdaad aan liggen, kan zijn dat het paard linksom er meer moeite mee heeft omdat dit de mindere kant is, en dat ie deze dingen doet om het zichzelf makkelijker maken.
Wat je dus moet doen is hem gaan uitdagen om hier toch vanaf te komen dmv te gaan rechtrichten en meer op het achterbeen te komen en op 4 benen te leren lopen.
Vooral veel afwisselen in overgangen, voltes, zijgangen, contrastelling, contragalop zullen je hierin gaan helpen.

Inmiddels rij ik een jaar bij instructie welke geschoold is bij Antoine de Bodt, en ik heb nog nooit zoveel positieve dingen geleerd in afgelopen jaar, dan in al die jaren daarvoor.
Vooral veel voelen en in oplossingen denken.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:34

Jou paard/pony heeft volgens mij toch ergens last/pijn/moeite mee. Ondanks dat hij heel erg braaf toch probeert alle oefeningen netjes uit te voeren blokkeerd hij op een bepaald punt de buiging die van hem gevraagd wordt.
Misschien kan je eens kijken of er een osteopaat langs kan komen? Want ergens zit er denk ik iets vast. Misschien dat die de blokkade kan verhelpen?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:53

Heeft idd zoals hierboven al wordt gezegd te maken met de scheefheid van je paard, en je kunt dit zeker als ruiter verergeren als je mee naar rechts gaat waar je zadel heen gaat. Bij mijn paard is het precies omgekeerd, maar hij is rechtsgebogen, en heeft dus juist moeite met buiging naar links. Ook met hem zijn we bezig om het rechter te maken, voltes echt rond te rijden. Wanneer hij naar binnen valt iets naar buiten sturen, en als ie naar buiten over zijn schouder wegloopt juist weer wat meer naar binnen sturen. Ook hij gaat versnellen of juist vertagen wanneer het moeilijk wordt. Het is zaak om (in jouw geval linksom) goed druk te houden op je binnenbeugel en been, en dat je je dus idd niet naar buiten laat gooien. Dit is vaak lastig omdat het zadel dus mee schuift naar buiten.

Voor mij is dit reden geweest om nu tijdelijk toch weer boomloos te gaan rijden, omdat ik inderdaad het idee heb dat het zadel mij ook scheef zet, en ik daardoor hem niet veel rechter krijg. Ook werk ik met hem met kaptoom aan de hand. Hij is wel al verbeterd overigens. En op het moment dat hij rechter wordt biedt hij ook automatisch aan wat te gaan zakken met zijn hoofd.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 10:18

Je ruitergevoel leren ontwikkelen en je paard en jezelf recht werken.
Dat is de enige manier waarop je zadel recht blijft liggen.
Het ligt idd dus niet aan je zadel. Maar aan je paard in de beweging en misschien jou natuurlijke scheefheid , versterken jullie elkaar. Het paard zet jou in de beweging scheef, wat jij niet hersteld.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 20:48

Oke, ik zal er aan proberen te werken!
Duidelijke uitleg!
Zou met de bbp rijden 1 x per week kunnen helpen of net niet?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 10:33

Jientis schreef:
Oke, ik zal er aan proberen te werken!
Duidelijke uitleg!
Zou met de bbp rijden 1 x per week kunnen helpen of net niet?

voor je zit en je balans zeker wel. Misschien kan je daarmee voelen wanneer je paard jou scheef drukt, bij welke oefeningen of op welke hand. Dan kan je bepalen waar het vandaan komt.
Verder is het belangrijk, al je paard het zadel scheef drukt om altijd de kussens in de gaten te houden.
Die kunnen hierdoor scheef gaan worden.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 18:17

Oke, dan gaan we maar 1 x per week naar de bbp. Ik probeer ook 1 x week met de pessoa te longeren omdat ze tijdens het rijden - als ze even niet ontspannen is - soms haar rug wegdrukt en ik haar juist ruggebruik wil stimuleren door het longeren.
Zonder hulpteugels tijdens het longeren, steekt ze echter haar hoofd heel de tijd in de lucht.
Zadel is pas nog nagekeken was ok.
Dank je wel voor het meedenken.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:29

Mijn pony heeft precies het zelfde, aan precies dezelfde kant. Ik ben inderdaad actief bezig met recht richten, maar er wordt erg langzaam vooruitgang geboekt. Nu ik dit topic heb gelezen ben ik van plan haar een flinke massage te laten geven. (Ik las stiekem de hele tijd al mee)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:33

Pas op dat je niet meegaat in de scheefheid van je paard. Eigenlijk moet je steeds voelen dat die rechterbeugel langer wordt en jezelf corrigeren door weer terug op de linkerbeugel te drukken.
Niet inknikken in je taille op links, niet je rechterheup naar beneden laten zakken. En kijk naar je beide bovenbenen, hangen ze evenwijdig naar beneden?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:39

Jientis schreef:
Oke, dan gaan we maar 1 x per week naar de bbp. Ik probeer ook 1 x week met de pessoa te longeren omdat ze tijdens het rijden - als ze even niet ontspannen is - soms haar rug wegdrukt en ik haar juist ruggebruik wil stimuleren door het longeren.
Zonder hulpteugels tijdens het longeren, steekt ze echter haar hoofd heel de tijd in de lucht.
Zadel is pas nog nagekeken was ok.
Dank je wel voor het meedenken.

als je longeerd, longeer haadr dan een alleen aan een halster...laat haar heel langzaam tempo stappen en draven (in korte series) dan werken ze zichzelf mooi recht . Je kan dit niet afdwingen met het hoofd...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:15

Als je het voor jezelf makkelijker wil maken? Even overleggen met je zadelmaker om een prolite er tijdelijk onder te leggen? Met een beetje goede training kan je na 2 maanden verder zonder en dan blijft je zadel in elk geval goed liggen. Mattes en Kavalkade hebben ook dergelijke pads die je kan vullen en leeghalen. Je wil natuurlijk niet naar de fysio toe werken? Of heeft je fysio dat afgeraden?

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 14:59

Fysio zei gewoon dat er niks mis was met haar rug en dat er nik vast zat behalve haar rechter knie. En dat is losgemaakt. Door die knie kon het wel zijn dat ze haar rug verkeerd opspande ofzo.
Gisteren schoof mijn zadel niet maar morgen kan het weer blijven schuiven. Ik vermoed ook dat wanneer zij haar opspant, het effect versterkt wordt. Ik duw mijn zadel altijd terug naar links maar dat duurt steeds maar 5 min.
Prolite? Dat ken ik niet. Ga ik eens googlen...
Ik dacht misschien een antislip onder de zadeldoek te leggen?
Of zou dat gaan schuren?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:05

Vermoedelijk is je paard scheef, en niet rechtgericht. Ook dán krijg je spanning in de rug en een scheef weggedrukt zadel. Google eens wat naar rechtrichten en naar links of rechtsgebogen paarden.
Op www.atletischerijkunst.nl vind je er heldere informatie over! En kun je vergelijken welke omschrijving je herkent.