Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Cinnepin schreef:Ik ook! Mijn zadel zakte ook naar rechts en ik heb dan ook een links gebogen paard. Trainen aan de hand volgens de academische rijkunst heeft mij enorm geholpen
nate schreef:Cinnepin schreef:Ik ook! Mijn zadel zakte ook naar rechts en ik heb dan ook een links gebogen paard. Trainen aan de hand volgens de academische rijkunst heeft mij enorm geholpen
Idd wat Cinnepin zegt.
Ik denk dat je dit voornamelijk hebt als je op de linkerhand rijdt?
Uit gemakt gooit je paard jou dan naar buiten om het hem zichzelf makkelijker te maken.
Neem les in het rechtrichten van je paard.
Wat voor nu misschien even een tips is: Binnenbeen (links) vooral lang proberen te houden en als je dit hebt op een volte linksom, probeer dan je paard naar buiten te stellen, dan kan je paard jou niet naar rechts zetten en zak je met zadel weer naar links.
Als je voor je gevoel weer recht zit kan je weer stellen naar links vragen.
Probeer je paard voornamelijk recht te rijden en dan zal hij uiteindelijk de kracht hebben om jou op 2 kanten goed te kunnen dragen en jij dus recht boven je paard blijft zitten.
Jientis schreef:Inderdaad op de linkerhand meer last. Dit is het helemaal. Ik had van mijn lesgever ook al de opdracht gekregen op links in buitenstelling te rijden af en toe dus dat doe ik al.
Zou dit ooit helemaal over gaan?
Ik vind het zo vervelend.
En is dit schadelijk voor mijn paard?
Rechtrichten ben ik sinds een maand echt fel mee bezig.
Kan het dan ook zijn dat ze daardoor:
- links haar kaak vast houdt maar wel mooi buigt met haar lichaam op de volte
- rechts mooier loopt met hoofd en hals maar met haar lichaam minder buiging geeft?
- op links veel sneller is in draf en galop
Of zijn dit rijtechnische zaken?
Jientis schreef:Oke, ik zal er aan proberen te werken!
Duidelijke uitleg!
Zou met de bbp rijden 1 x per week kunnen helpen of net niet?
Jientis schreef:Oke, dan gaan we maar 1 x per week naar de bbp. Ik probeer ook 1 x week met de pessoa te longeren omdat ze tijdens het rijden - als ze even niet ontspannen is - soms haar rug wegdrukt en ik haar juist ruggebruik wil stimuleren door het longeren.
Zonder hulpteugels tijdens het longeren, steekt ze echter haar hoofd heel de tijd in de lucht.
Zadel is pas nog nagekeken was ok.
Dank je wel voor het meedenken.